VVD Statement Woningbouw ‘t Goy

In de raadsvergadering van 23 januari werd de startnotitie ‘Woningbouw Tuurdijk ‘t Goy’ besproken. In dit artikel is het statement van VVD raadslid Ruud Vis terug te lezen.

De fractie van VVD-Houten ziet als geen ander het belang in van het ‘leefbaar’ en ‘levendig’ houden van onze kleine kernen. Dat is iets waar we al jaren voor pleiten en nu kunnen we deze wens dan ook daadwerkelijk gaan vervullen met het mogelijk maken van woningbouw binnen ’t Goy. Dankzij de inzet van wethouder Geerdes en onze VVD-fractie, bijvoorbeeld richting de Provincie, praten we hier nu over. Normaal laten we dergelijke ontwikkelingen graag aan de markt over, maar in dit geval moesten we een handje helpen. En dat doen we graag vanuit de VVD. Veel dank aan de insprekers tijdens het rtg en voor een ieders inzet om te komen op het punt waar we nu staan.

Met alle gezamenlijke inspanningen hebben we voor deze beweging gezorgd en belangrijke vooruitgang geboekt voor de inwoners van ’t Goy. Want door op deze locatie woningbouw te realiseren, is het in de toekomst ook mogelijk om nog meer woningen in ’t Goy te bewerkstelligen buiten de zogenaamde rode contouren. Mijn wens is dan ook om de volgende fase van bouwen in ’t Goy, in samenspraak met de inwoners, met een zelfde voortvarendheid en zorgvuldigheid op te pakken zoals we dat op dit dossier tot nu toe hebben gedaan. Om het belang hiervan voor de inwoners van ’t Goy te onderstrepen, dien ik de volgende motie in mede- ondertekend door enkele andere partijen.

Vanuit de VVD bent u gewend dat we altijd kritisch zijn op de financiële consequenties van het uit te voeren beleid. Binnen deze ontwikkeling zit een exploitatietekort, ondanks de financiële bijdrage vanuit de Provincie Utrecht. Maar ook wij hebben gehoord dat de wens uit de samenleving er is om óók betaalbare woningen te realiseren. Woningen die geschikt zijn voor de verschillende doelgroepen dat aansluit bij de behoeften van de inwoners van ’t Goy en daar gaat het om. Om ook specifiek aandacht te vragen voor de startende woningzoekende, hebben wij als VVD aanvullingen gedaan op het amendement dat zo later wordt ingediend. Onze inbreng op dat amendement heeft er voor gezorgd dat het vertrekpunt volgens ons nog best kan zijn om met de nodige creativiteit het exploitatietekort niet verder op te laten lopen.

We hebben in onze afweging meegenomen dat deze ontwikkeling echt belangrijk is voor hoe ’t Goy zich de komende decennia kan blijven ontwikkelen. Dat hier een investering voor nodig is die we wellicht niet in zijn geheel terugverdienen, is in dit geval acceptabel omdat de voordelen meer afwegen dan de financiële nadelen. Vertrekpunt en uitdaging blijft wat ons betreft wel dat er gekeken gaat worden naar creatieve oplossingen voor realisatie van verschillende type woningen binnen het eerder opgenomen exploitatietekort van 3 à 400.000 EUR.

Kortom, we zijn zeer tevreden over deze ontwikkeling en kunnen hier dan ook volledig achterstaan. Ik ga er van uit dat direct omwonenden actief betrokken en geïnformeerd worden over de uiteindelijke invulling en verkaveling van dit, maar ook bij het volgende plan.

De VVD kan instemmen met dit Raadsvoorstel.