VVD Statement Erfgoedverordening

In dit artikel is het statement te lezen dat VVD raadslid Marcel Dagniaux uitsprak bij de behandeling van de Erfgoedverordening.

Voorzitter,

De VVD kan instemmen met het vaststellen van de voorliggende erfgoedverordening. Niet in de laatste plaats omdat Houten hiermee, 1,5 jaar na inwerkingtreding van de Erfgoedwet, voldoet aan de wettelijke eisen.

Daarnaast omdat het een beleidsneutrale en technische aanpassing betreft. Er is in deze nog onverkort uitgegaan van de beleidsdocumenten “Gekoesterd Erfgoed” uit 2004 en het “Archeologiebeleid” uit 2007.

Wat wij wel willen is dat er in het overdrachtsdocument wordt opgenomen dat we de visie op hoe wij in Houten om willen gaan met gemeentelijke monumenten herijken. Daarom dien ik onderstaande motie in mede ondertekend door Houten Anders:

Ondergetekende(n) stelt het volgende voor n.a.v. het raadsvoorstel “vaststellen Erfgoedverordening”:

De Raad draagt het college op uiterlijk eind 2018 een visie op “hoe wij in Houten om (willen) gaan met erfgoed” voor te leggen aan de Raad. Hierin wordt expliciet aandacht besteed aan de wijze waarop effectief wordt gehandhaafd op de zorgplicht van eigenaren.

Toelichting:

Op 1 juli 2016 trad de Erfgoedwet in werking. De bestaande gemeentelijke

verordening op dat gebied, de Monumentenverordening uit 2010, moet afgestemd

worden op de nieuwe wet.

In de RTG is reeds vastgesteld dat het lang heeft geduurd voor deze afstemming op wetgeving die 1,5 jaar geleden is ingegaan.

Bij de voorliggende verordening wordt nog steeds onverkort uitgegaan van de beleidsdocumenten Gekoesterd Erfgoed uit 2004 en Archeologiebeleid uit 2007. Uit o.m. een recent voorbeeld met een gemeentelijk monument aan de Kon. Julianaweg is gebleken dat een geactualiseerde visie op het (omgaan met) Erfgoed in Houten wenselijk is.