Er wordt al geruime tijd gesproken over het herontwikkelen van de bedrijfslocatie aan het Overeind 84 in Schalkwijk. Naast de huidige agrarische bestemming heeft de monumentale boerderij de functie van kleinschalig vergader- en recreatiecentrum gericht op de zakelijke markt.
De voorgestane herontwikkeling van de planlocatie gaat uit van een mix van maatschappelijke en recreatieve functies in combinatie met de bouw van 5 woningen. Het betreft een kwalitatieve uitbreiding van de huidige vergaderfaciliteiten en het realiseren van een boomgaard en een moestuin.
De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Om de ontwikkelingen daadwerkelijk mogelijk te maken is een wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. Het ruimtelijk concept van de ontwikkeling gaat uit van een traditioneel boerenerf met daar om heen de al bestaande en nieuwe functies. Met dit concept wordt aangesloten bij de ruimtelijke karakteristiek van het (voormalige) boerenerf.
Op 10 oktober 2017
stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan van 26 oktober tot en
met 6 december 2017 ter inzage lag.
Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke
wijzigingen nodig gebleken. Door het college wordt dan ook voorgesteld het bestemmingsplan
ongewijzigd vast te stellen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Afstemmingsverordening Participatiewet IOAW en IOAZ Werk en Inkomen Lekstroom
Een Afstemmingsverordening bevat de regels op welke wijze uitkeringen worden verlaagd als sanctie op het overtreden van verplichtingen. In verband met een aantal aanvullingen en aanpassingen in de Participatiewet is het noodzakelijk de Afstemmingsverordening zoals die vastgesteld is op 16 december 2014 (gepubliceerd 27-01-2015) op een aantal onderdelen te wijzigen.
In eerste instantie betrof het hierbij enkel technische wijzigingen. Op basis van een negatief advies van de Cliëntenraad in januari 2017 is besloten tot een integrale herziening van de Afstemmingsverordening. De uitgangspunten voor de integrale herziening van de Afstemmingsverordening zijn:
- Maatwerk te leveren door meer vanuit de leefwereld van de klant te opereren.
- Heldere en toepasbare regels te formuleren.
- WIL klanten van wie de uitkering wordt verlaagd, altijd te horen.
- Een gelijke Afstemmingsverordening in te voeren voor alle deelnemende WIL - gemeenten.
Ook worden hierbij de Afstemmingsverordeningen voor de Participatiewet, Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) geïntegreerd.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden
De huidige Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden is vastgesteld in 2011. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft inmiddels een nieuwe geactualiseerde modelverordening uitgebracht. Aan de hand hiervan is de verordening van Houten aangepast. Deze nieuwe verordening moet vastgesteld worden door de raad.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Het algemeen bestuur van de GGDrU (Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht) stelt de gemeenteraad in de gelegenheid om een zienswijze over de kaderbrief 2019 in te dienen voor besluitvorming in het algemeen bestuur op 28 maart 2018. In de kaderbrief staan de algemene financiële en beleidsmatige kaders.
In het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen (2018), waardoor GGDrU na de verkiezingen een nieuwe samenstelling van het algemeen en dagelijks bestuur zal krijgen, wordt geopteerd voor een begroting voor het jaar 2019, die grotendeels een continuering zal zijn van het bestaande door het bestuur van GGDrU vastgestelde beleid. Daarom is dit keer gekozen voor een beleidsarm document in de vorm van een kaderbrief. Tijdige en transparante communicatie over eventuele financiële consequenties van het ombuigingsplan en de aanbesteding Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg (DDJGZ) voor de gemeenten is van belang; zodoende wordt de raad voorgesteld hier middels een zienswijze nog eens nadrukkelijk aandacht voor te vragen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Oprichting van een coöperatie door GGD regio Utrecht
De GGD'en regio Utrecht, Hollands Noorden en Twente hebben besloten gezamenlijk voor de jeugdgezondheidszorg een nieuw digitaal dossier te ontwikkelen en te implementeren. Voor de juridische vorm van deze samenwerking zijn verschillende vormen mogelijk. Na het verkennen van meerdere vormen blijkt de meest eenvoudige oplossing voor samenwerking de coöperatieve vereniging te zijn, een coöperatie. De beoogde coöperatie zal geen medewerkers in dienst hebben en hieraan worden geen taken, verantwoordelijkheden of bevoegdheden overgedragen. Het bestuur bestaat uit de directies van de deelnemende GGD'en, die binnen het mandaat kunnen handelen dat ze van hun bestuur hebben gekregen.
De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met het voorstel met
betrekking tot oprichting van een coöperatie. Als zienswijze wordt voorgesteld
aandacht te vragen voor het eenduidig beleggen van taken en verantwoordelijkheden
van de nieuwe coöperatie en het voldoen aan alle wettelijke voorwaarden voor
informatiebeveiliging van het beheer van het digitaal dossier.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Wijziging Verordening maatschappelijke ondersteuning
De aanleiding voor het wijzigen van de verordening en het besluit is een aantal uitspraken van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) en een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.
Op 18 mei 2016 heeft de CRvB uitspraak gedaan over de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning. Naar aanleiding hiervan heeft de VNG besloten de regeling van zowel de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten (pgb’s), als die voor algemene voorzieningen, voortaan volledig in de raadsverordening neer te leggen. Op basis hiervan heeft de VNG de modelverordening gewijzigd.
Op 17 mei 2017 heeft de CRvB uitspraak gedaan in een Wmo-zaak over verboden delegatie die betrekking heeft op de regels voor het pgb. Gemeenteraden dienen terughoudendheid te betrachten bij het delegeren van bevoegdheden aan het college. De essentialia van het voorzieningenpakket dienen in de Verordening te worden vastgelegd. Het differentiëren met betrekking tot de hoogte van pgb tarieven behoort tot de essentialia.
Bovendien is vanaf 1 juni 2017 een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 van
kracht; een Algemene Maatregel van bestuur (AMvB) over een reële kostprijs is van
toepassing. Hierdoor is de gemeente verplicht over dit onderwerp een aantal zaken op te
nemen in de verordening.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Kadernota 2019 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen. Het financiële kader wordt jaarlijks herijkt op basis van de bepalingen uit de bijdrageverordening. Deze herijking betreft de volgende onderwerpen:
- Bijstelling verdeling op basis van ijkpuntscores gemeentefonds
- Loon- en prijsaanpassing
- Herijking lasten FLO-overgangsrecht
- Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
- Technische correcties
De overige ontwikkelingen gaan over het bestaande beleid. Conform de kadernota 2019 stijgt de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Houten met €168.000 ten opzichte van de bijdrage 2018. Hiervan is € 75.000 onvermijdelijk van aard vanwege het financiële kader. En € 53.000 structureel van aard vanwege de exogene beleidsontwikkelingen en € 40.000 incidenteel van aard vanwege het experiment multifunctionele paraatheid. De raad besluit hierover een zienswijze in te brengen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Actualisering Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2018
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt gewijzigd. De raad wordt onder
andere voorgesteld een artikel over woonoverlast op te nemen en de bevoegdheden
van de burgemeester uit te breiden met de mogelijkheid tot het instellen van mobiel
cameratoezicht. Ook wordt de evenementenvergunning verder gedereguleerd voor
amateur sportwedstrijden en krijgt het college de bevoegdheid om makkelijker in te
grijpen op bedelarij.
Tot slot wordt een aantal redactionele en tekstuele wijzigingen voorgesteld die vooral
gebaseerd zijn op de model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
(VNG).
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.