Nota Gewasbescherming & Ruimtelijke Ordening
Vanwege de discussie over spuitzones in verschillende dossiers en nieuwe jurisprudentie van de Raad van State heeft de gemeente een beleidsnota over dit onderwerp geschreven. De nota Gewasbescherming & Ruimtelijke Ordening is het resultaat van de meest recente jurisprudentie en inspraak op de ontwerpnota.
De nota is gebaseerd op het voorkeursscenario 2b “aanlegvergunning”. Dit scenario biedt, in combinatie met het convenant, binnen de juridische kaders het beste resultaat met een lagere inzet. In de nota Gewasbescherming & Ruimtelijke Ordening wordt een onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties.
Voor het aanplanten van nieuwe boomgaarden wordt een aanlegvergunning verplicht. De nota beschrijft de systematiek die gevolgd moet worden als onderbouwing van een vergunningaanvraag. Dezelfde systematiek wordt ook gebruikt bij een bestemmingsplanwijziging die nodig is voor toevoegen van een nieuwe gevoelige functie in het buitengebied.
Voor bestaande boomgaarden is een convenant driftreductie met de fruitsector opgesteld. Dit is onlosmakelijk onderdeel van het spuitzonebeleid. Het convenant biedt kansen voor verbetering van de situatie in alle bestaande boomgaarden in Houten. Via een aparte notitie legaliseert de gemeente niet vergunde boomgaarden. Zo vallen ze ook onder de werking van het convenant. Hiermee kiest de gemeente voor verbeteringskansen in alle boomgaarden via samenwerking en overleg. En dus niet voor een ongewis handhavingstraject dat in een zeer beperkt aantal situaties tot verbetering zou leiden.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website. In de gemeenteraad zal VVD fractievoorzitter Eef Stiekema over dit onderwerp het woord voeren.
Vestigen voorkeursrecht in gebied Hofstad III en Loerik V
De gemeente Houten is voornemens om op de locatie Hofstad III Loerik V woningbouw te realiseren. Het bestemmingsplan Hofstad III Loerik V is onherroepelijk en de gemeente wenst zelf de regie te houden bij de uitvoering van het plan. Om te voorkomen dat derden zich een grondpositie verschaffen in het plangebied w aardoor de regierol van de gemeente kan worden verstoord, wordt geadviseerd het gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen. Door de vestiging van het voorkeursrecht verkrijgt de gemeente een voorkeurspositie op de grondmarkt in het onderhavige gebied.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Bestemmingsplan herontwikkelingslocatie hoek Lobbendijk en Kon. Wilhelminaweg
Het ontwerpbestemmingsplan voor de nieuwe ontwikkeling van de locatie voormalige Joh. Bogermanschool heeft ter inzage gelegen en er is een zienswijze ingediend door een vertegenwoordiger van de omwonenden. Geen van de aangedragen punten geeft aanleiding om het bestemmingsplan te wijzigen. Nu wordt het bestemmingsplan met de Nota zienswijzen aan de gemeenteraad ter vaststelling voorgelegd. Na vaststelling geldt nog een beroepstermijn van 6 weken. Als er geen beroep wordt aangetekend is het bestemmingsplan medio augustus onherroepelijk.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Geert Renia klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website. In de gemeenteraad zal VVD raadslid Ruud Vis over dit onderwerp het woord voeren.
Er is een bouwplan aan de gemeente voorgelegd voor het oprichten van 71 grachtwoningen woningen aan de Westrand van Castellum, Cella Gallia (even) en Fossa Italica (oneven). Het plan past niet in het bestemmingsplan Castellum dat in op 15 juni 2008 is vastgesteld, de minimale bouwhoogte wordt niet gehaald. Het plan sluit aan op het ruimtelijk en economisch beleid, zie hiervoor de ruimtelijke onderbouwing (bijlage 1). Aangezien de bouwkosten van het plan hoger zijn dan € 500.000 is het noodzakelijk dat de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft voor dit plan.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Geert Renia klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website. In de gemeenteraad zal VVD raadslid Ruud Vis over dit onderwerp het woord voeren.
Voor dit ondewerp zijn in dit rondetafelgesprek nog geen stukken beschikbaar, indien deze er wel zijn kunt u deze hier vinden.
Realisatie kleine zaal Theater Aan de Slinger
De enorme vraag naar het gebruik van de theaterzaal is een rem op verder succes en dus de groei naar een zo groot mogelijke economische zelfstandigheid. Gezocht is naar een oplossing om deze belemmering weg te nemen en tevens invulling te geven aan een groter ondernemerschap door het theater. De inpandige realisatie van een nieuwe kleine zaal als extra klein theater/filmzaal wordt gezien als de oplossing voor de komende jaren.
Onverlet de wens van de Stichting Aan de Slinger voor een nieuwe kleine zaal ligt er de noodzaak van aanvullende huisvesting voor college de Heemlanden. Bij het niet realiseren van een nieuwe kleine zaal annex collegezaal zal op een andere wijze aanvullende huisvesting voor de school gerealiseerd moeten worden.
De investering voor de realisatie van een nieuwe kleine zaal bedraagt € 260.000,-- excl. BTW. Daarin draagt Stichting Aan de Slinger een bedrag bij van (minimaal) € 60.000,-- excl. BTW. Dit bedrag is opgebouwd uit vooral particuliere giften en sponsering en giften.
De gemeentelijke investering bedraagt (maximaal) € 200.000,-- excl. BTW. De afnemende jaarlasten (rente en afschrijving) behorende bij een gemeentelijke investering van € 200.000,-- bedragen in het eerste jaar van afschrijving € 22.196,--
Omdat het theater met een extra zaal in de gelegenheid is haar ondernemerschap verder in te vullen/uit te breiden en meeropbrengsten te genereren vindt dekking van de investering plaats door een structurele verlaging van de gemeentelijke subsidie aan het theater van € 20.000,-- per jaar. Dit komt tegemoet aan de eerder aanvaarde moties van de VVD (024-2011) en de aangehouden motie van SGP (049-2014) waarin is opgeroepen de relatie tussen gemeente en Stichting Aan de Slinger te verzakelijken en het ondernemerschap van de Stichting te vergroten.
De resterende dekking ad. € 2.196,-- is te voorzien uit de groei van de vergoeding van de onderwijshuisvesting als gevolg van de stijging van het aantal leerlingen op college De Heemlanden.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
De gevolgen van het wereldwijde economisch herstel zijn ook in Houten zichtbaar. Echter, het herstel is fragiel en de sporen van de zeven jaar geleden ingezette crisis zijn op onderdelen nog voelbaar. Zo is het tempo van uitgifte van bedrijventerreinen nog laag. En hoewel de werkloosheid stabiliseert en de Houtense woningmarkt zichtbaar aantrekt, is het verschil met de situatie vóór de crisis nog erg groot.
Als gevolg van de crisis en daamee gemoeide rijksbezuinigingen, heeft Houten de afgelopen jaren bezuinigd. De invulling van de bezuinigingen is, evenals bi j de rijksoverheid, voor een deel gekoppeld aan hervormingen. Deels hebben deze hervormingen betrekking op vernieuwing van de eigen gemeentelijke organisatie en bundeling van krachten met andere gemeenten. En voor een belangrijk deel hebben deze een uitwerking op de Houtense samenleving; meer nadruk op eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid van inwoners, instellingen en bedrijven is vanaf het begin een belangrijk uitgangspunt geweest.
Meer aandacht voor zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn voor ons al die tijd meer geweest dan een motief om te bezuinigen. We zien dit als een autonome ontwikkeling, waarbij de samenleving op allerlei manieren ideeën oppakt en uitvoert om de buurt en de stad leefbaar, levendig en veilig te houden. Wij willen ruimte geven aan deze krachten uit de samenleving. In onze nieuwe toekomstvisie ‘Houten Proeftuin’ 2025 weerklinkt deze ambitie ook. We gaan uit van de kracht van de samenleving, maar voelen ons verantwoordelijk voor de kwetsbaardere groepen.
Het lichte economische herstel zorgt op dit moment voor enige financiële stabiliteit. Dit komt ook tot uitdrukking in de prognose van het financieel meerjarenperspectief 2016-2019. De prognose is, in lijn met de afspraken hierover in ons collegeprogramma, vanaf 2018 structureel sluitend. Een structureel sluitende begroting in 2018 is ook een voorwaarde om voor repressief (terughoudend) toezicht van de provincie Utrecht in aanmerking te komen. Op de korte termijn (2016 en 2017) is er nog sprake van tekorten
Op basis van een onttrekking aan de bestemmingsreserve economische crisis is de begroting voor 2016 en 2017 echter incidenteel sluitend.
Dit onderwerp wordt behandeld door VVD Fractievoorzitter Eef Stiekema, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.