Gerrit van de Zandschulp geëerd op ALV VVD Houten

Afgelopen woensdag stond de Algemene Leden Vergadering van VVD Houten in het teken van terugblikken. Dit werd gedaan over de provinciale en waterschapsverkiezingen, over wat de fractie en het college de afgelopen periode bereikten, maar vooral over het afscheid van Gerrit van de Zandschulp als bestuurslid.

Tijdens de ledenvergadering stond Richard Nijhoff van de Kamer Centrale Utrecht stil bij de verkiezingscampagne voor de provinciale verkiezingen en die voor het waterschap. Dat het een succesvolle campagne en verkiezingen waren blijkt uit het behaalde resultaat. Al moesten er twee zetels ingeleverd worden, de VVD bleef de grootste in de provincie Utrecht. Bij het waterschap groeide de VVD zelfs van 3 naar 4 zetels. Richard deed in de ledenvergadering verslag van de voortgang van de onderhandelingen en praatte de aanwezige leden verder bij over de agenda voor de komende periode.

Na het vaststellen van de jaarrekening over het afgelopen jaar lichtten fractie en wethouder toe wat er in de afgelopen periode is bereikt. Veel aandacht was er uiteraard voor het wegnemen van beperkingen voor winkeliers. Door de inzet van VVD Houten is het nu eindelijk gelukt om alle beperkingen weg te nemen. De gemeente bepaalt nu niet meer wanneer de winkels open zijn, dat is volledig aan de winkeliers. Enkele ondernemers hebben hierop de winkel op iedere zondag geopend, anderen kijken nog even de kat uit de boom. Precies zoals het de VVD voor ogen stond: de winkel moet niet open, maar mag het nu. Ook stond fractievoorzitter Eef Stiekema kort stil bij het openen van de aansluiting op de A12 van en naar het westen. Ook een mooi succes! Dat de provincie inmiddels ook aangeeft werk te gaan maken van de aansluiting richting het oosten is goed nieuws. Een aansluiting vanuit het oosten is nog niet gepland; erg onlogisch zo vindt de VVD fractie. De komende periode zal dan ook weer in het teken staan van het overtuigen van de provincie om het nu ineens goed te doen en beide aansluitingen te realiseren. VVD raadslid Yvonne van Dijk nam de aanwezigen vervolgens mee in het dossier op het sociale domein waarbij Houten goede kritieken krijgt. Zo werd Houten kort geleden in de landelijke media genoemd als een van de gemeenten die het goed geregeld heeft.

Wethouder Herman Geerdes vertelde de aanwezigen over de inspanningen om het beheer van de openbare ruimte op langere termijn ook betaalbaar te houden. Ook werd gesproken over de mogelijke ambtelijke samenwerking met Wijk bij Duurstede die nu actueel is.

In de ledenvergadering blikte voorzitter Fred Vos bij het aftreden uit het bestuur van Gerrit van de Zandschulp terug op de lange periode waarin hij actief was voor de VVD in Houten. Gerrit heeft zich altijd vol ingezet voor de VVD en heeft dat op verschillende manieren, in verschillende rollen kunnen doen. Er waren lastige jaren bij, maar vooral mooie jaren! Fred bedankte Gerrit, maar ook zijn vrouw Riek voor hun inzet voor de partij. Enkele jaren geleden introduceerde Gerrit de titel "Eregast van de VVD afdeling Houten", het was nu het moment voor Fred om hem deze titel toe te kennen. Na Marianne Kallen en Ronald Verbeek is Gerrit nu de derde Eregast van de afdeling.