Utrechtse werktafel moet zorgen voor meer werk

Het was een interessante avond op de 21ste verdieping van het stadskantoor van Utrecht. Met raadsleden, wethouders, ambtenaren en werkgevers uit de regio praten over het aan het werk helpen van zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking. Vanuit de Houtense VVD was Eef Stiekema deelnemer aan de avond.

De bijeenkomst was in het kader van de Utrechtse Werktafel waarbij gewerkt wordt aan een krachtig netwerk van 15 Utrechtse gemeenten om zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Hiervoor moet onder meer gezorgd worden voor een goede aansluiting van onderwijs op bedrijfsleven. Ook werd regelmatig aangegeven dat maatwerk van belang is voor de betrokkenen.

Verder is er nog veel te winnen op het gebied van regelgeving volgens een aanwezige werkgever: “Bij verschillende medewerkers uit verschillende gemeenten moet er rekening gehouden worden met verschillende regelingen. Dat moet anders kunnen: vooral eenvoudiger zodat meer tijd en energie gestoken kan worden in het werk in plaats van in administratie”, zo gaf Jaap Jongejan van stichting SBI aan.

VVD wethouder uit Lopik Johan van Everdingen gaf de aanwezigen stof tot nadenken:”Laten we vooral kijken wat iemand wel kan in plaats van te focussen op iemands beperkingen! Bij onszelf gaan we ook niet uit van onze beperkingen, waarom doen we dat dan wel bij deze mensen?”

Al met al een nuttige avond waarbij vanuit verschillend oogpunt van gedachten werd gewisseld over het werk maken van werk.