Statement VVD bij vaststellen kaders vervolgtraject programma Beheer Openbare Ruimte

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de raadsvergadering van 30 juni bij de behandeling van de kaders voor het vervolgtraject Beheer Openbare Ruimte (BOR).

"VVD Houten is content met de opmerking in het raadsvoorstel dat er tot 2020 geen financiële knelpunten te verwachten zijn. Echter moeten we voor de langere termijn wel extra investeringen doen om financieel in balans te komen en te blijven. Met behulp van de voorgestelde extra investeringen van 500.000 euro, kunnen we innoveren met als uiteindelijk doel kostenverlaging. Deze innovatie prikkel is goed voor de gemeente omdat het uiteindelijk tot kostenbesparing zal leiden, maar ook voor ondernemers biedt dit kansen.

Met betrekking tot de vijf bedrijfswaarden, zou VVD Houten de suggestie willen doen om de bedrijfswaarde "draagvlak" te lezen als "draagvlak en participatie". Wij zijn van mening dat door deze toevoeging je niet alleen aan belanghebbenden de vanuit de gemeente bedachte mogelijke oplossingen voorlegt om de draagvlak te meten, maar de omwonenden ook de gelegenheid biedt om met creatieve oplossingen te komen.

VVD Houten is zeer tevreden met het voornemen om jaarlijks de financiële uitgangspunten te actualiseren zodat we niet voor verrassingen kunnen komen te staan. Daarnaast willen we aan de wethouder vragen hoe we financieel omgaan met incidentele tegenvallers bijvoorbeeld bij schade aan de rondweg door extreem strenge winters? Graag een antwoord hierop van de wethouder.

De fractie van VVD Houten wil het idee opperen om als het uitvoeringsprogramma gereed is, hier op hoofdlijnen een presentatie van te mogen ontvangen. Met als doel betrokken en geïnformeerd te blijven en zeker niet met als doel richting te geven aan de uitvoering. VVD Houten stemt in met het raadsvoorstel."