Statement VVD bij de Perspectiefnota 2016

Onderstaand statement is tijdens de raadsvergadering van 9 juni uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema bij de behandeling van de 'Perspectiefnota 2016'.

"Voorzitter, collega raadsleden, belangstellenden op de publieke tribune. ‘Houten ligt goed op koers’, gaf het college aan in het persbericht over de perspectiefnota. De fractie van VVD Houten herkent dit beeld en wil daar nadrukkelijk aan toevoegen dat ‘koers gehouden moet worden!’

Terugblikkend kan gezegd worden dat er een aantal mooie prestaties zijn behaald. Het college spreekt terecht over meer invloed voor initiatiefnemers en haalt ook de Toekomstvisie Houten 2025 aan. VVD Houten wil hier graag het besluit om de winkeltijden vrij te geven aan toevoegen: een prachtige liberalisering waarbij ondernemers zelf mogen bepalen wanneer hun winkel open gaat en Houtenaren zelf kunnen beslissen wanneer ze hun boodschappen doen. Wat ons betreft een groot succes! Een ander succesverhaal is de aansluiting op de A12 richting het westen en het principe besluit van de provincie om ook richting het oosten een aansluiting te maken. Blijft uiteraard de wens om vanaf het oosten ook af te kunnen slaan naar Houten…

De decentralisaties zijn in 2015 voortvarend opgepakt waarbij op een goede manier gewerkt wordt aan het vergroten van de zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners. In Houten is dit tot op heden gedaan zonder grote problemen en dat is een compliment waard!

In de perspectiefnota wordt voorgesteld om de ‘hekken’ rond het sociale domein door te trekken tot en met 2017 of ‘zoveel korter als mogelijk’. Hiermee worden mee- en tegenvallers binnen dat gehele domein met elkaar verrekend. Wat de fractie van VVD Houten bevreemd is dat in het beleidsakkoord van 2014 het nog nodig werd geacht om deze hekken tot en met 2015 te hebben, amper een jaar later moeten deze met twee jaar verlengd worden. Wat is er in dat jaar veranderd dat deze verlenging nu ineens nodig maakt? Graag een concreet antwoord van de wethouder op deze vraag. Ook wil de VVD fractie graag van de wethouder horen wat het ‘zoveel korter als mogelijk’ inhoudt: hoe en wanneer wordt dit bepaald? Waar kunnen wij u aan houden ten opzichte van dit punt?

De fractie van VVD Houten is bang dat taakstellingen voor de afzonderlijke decentralisaties, bijvoorbeeld de WMO op deze manier niet gehaald gaan worden: waarom zou je op de ene decentralisatie tot het uiterste gaan als je weet dat een tekort gedekt wordt door een andere? Op deze manier kan de doelstelling om te werken aan de vergroting van kwaliteit en zelfredzaamheid in combinatie met het verlagen van de kosten moeilijk gevolgd worden. VVD Houten kan met de verlenging van de hekken leven als geborgd wordt dat een financieel gat niet automatisch gevuld wordt. Wij dienen hiertoe een amendement in om te zorgen dat vereffening binnen de hekken eerst langs de gemeenteraad gaat.

Voor 2016 wordt het van belang om aan de hand van de nog vast te stellen detailhandelsvisie, economische visie en woonvisie verder te werken aan de ruimtelijke ontwikkeling. Hierbij hebben meerdere gebieden (winkelcentra, transformatie van kantoren, De Slinger) en onderwerpen (zoals deregulering) onze aandacht, maar voor de leefbaarheid van de kleine kernen heeft woningbouw in ’t Goy onze speciale aandacht. VVD Houten wil dat hier werk van gemaakt wordt!

Het financiële perspectief is positief, maar nog broos te noemen: de meicirculaire zorgde voor een tegenvaller in het lopende jaar en ook in 2016 en 2017 zijn er nog tekorten die vereffend moeten worden met de ‘bestemmingsreserve economische crisis’ om zodoende een sluitend meerjarenperspectief te krijgen. Hiermee wordt de strategie om mee- en tegenvallers te verrekenen via deze bestemmingsreserve met twee jaar verlengd. Ook hier wil de VVD fractie dat er streng toezicht wordt gehouden op de verschillende beleidsterreinen zodat tekorten niet te vanzelfsprekend worden aangevuld. VVD Houten zal er op toezien dat, uitgaande van een structureel positief financieel perspectief vanaf 2018, een uiteindelijk positief resultaat van deze bestemmingsreserve in 2018 ‘of zoveel eerder als mogelijk’ gebruikt wordt voor lastenverlichting. Helaas is dat nu nog te vroeg, maar het moment komt dichterbij!

Dan is er nog de taakstelling op de organisatie. Hier wordt voorgesteld een pas op de plaats te maken: €650.000 minder bezuinigen de komende twee jaar en een investering van €750.000 zorgen voor een enorme financiële tegenvaller! “Wanneer deze pas op de plaats niet wordt gedaan moet er genoegen worden genomen met minder ambitie”, zo gaf de wethouder aan, en: “Niet investeren zorgt voor een personeelsbestand dat op slot zit”. Een deel van het geld wordt dan ook gebruikt om mensen eerder met pensioen te laten gaan. Dit is tegen de stroom in: we moeten juist langer doorwerken! De fractie van VVD Houten maakt zich zorgen of hiermee wel koers wordt gehouden. Van de wethouder horen we graag op welke onderdelen er dan minder ambitie getoond wordt en wat de gevolgen daarvan zullen zijn.

Het vernieuwen van het bibliotheekconcept tenslotte moet zorgen voor een besparing van €300.000. In de perspectiefnota wordt echter voorgesteld deze taakstelling in 2016 te halveren omdat er tijdelijk meer ruimte nodig is om het nieuwe concept te realiseren. ‘Creativiteit, innovatie en goede samenwerking moeten leiden tot een vorm die aansluit bij de behoefte en financiële noodzaak tot ombuigen’, zo staat te lezen in het beleidsakkoord. Die financiële noodzaak is niet veranderd, wat VVD Houten betreft de taakstelling dus ook niet. Wij dienen daarom een amendement in om de taakstelling onveranderd te laten.

Houten ligt op koers, laten we er samen voor zorgen dat we de komende jaren koersvast blijven zodat we niet vastlopen in financieel woelige wateren en onze ambities kunnen waarmaken!"

De volledige tekst van de perspectiefnota 2016 is hier te lezen