Statement VVD bij Bestemmingsplan herontwikkeling locatie Lobbendijk / Kon. Wilhelminaweg

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de raadsvergadering van 30 juni bij de behandeling van de kaders voor het vervolgtraject Beheer Openbare Ruimte (BOR).

"De fractie van VVD Houten is voorstander van het bevorderen van eigen woningbezit. Dit is goed voor de leefomgeving. Particulier opdrachtgeverschap en consumentgericht bouwen worden gestimuleerd.

VVD Houten steunt de filosofie “zo lang mogelijk zelfstandig”. Daarvoor moet aan nieuwe woonvormen ruimte geboden worden. VVD Houten wil dat woningcorporaties en projectontwikkelaars samen zoeken naar nieuwe woonvormen voor ouderen en naar oplossingen voor toekomstbestendig bouwen. Het voorliggende plan van herontwikkeling op deze locatie, sluit wat ons betreft hier uitstekend op aan.

De fractie van VVD Houten heeft kennisgenomen van de felle reactie van omwonenden op het voorliggende plan. Uitgangspunt bij participatie is dat omwonenden betrokken zijn bij dergelijke initiatieven. Binnen de veranderende maatschappij, moeten we ons realiseren dat we niet meer kunnen volstaan met alles bij het "oude laten". Willen we niet verrast worden door deze verandering, dan moeten we nu de aansluiting zoeken met de initiatieven en de behoefte vanuit de samenleving. Er heeft participatie plaatsgevonden met omwonenden, dat deze participatie niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, moge duidelijk zijn.

Dan toch ook nog even de toetsing aan het beeldkwaliteitsplan. De conclusie van deze toetsing is dat het plan past. Gezien de portfolio van de onderzoeker, twijfelt de fractie van VVD Houten niet aan de deskundigheid van de onderzoeker. Wij hechten veel waarde aan de juistheid van het te doorlopen proces en de ingezette expertise en staat hier in beginsel nooit wantrouwend tegenover. Naast de toetsing aan het beeldkwaliteitsplan, heeft er ook een stedenbouwkundige toetsing plaatsgevonden.

Op basis van de voor ons beschikbare informatie zien we op dit moment geen enkele aanleiding om dit bestemmingsplan niet goed te keuren en hanteren hierbij zoals gebruikelijk de ratio boven de emotie."