Statement VVD bij het bestemmingsplan 't Goy en omgeving

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de raadsvergadering van 2 juli bij de behandeling van de 'Bestemmingsplan 't Goy en omgeving'

"De fractie van VVD Houten vindt dat een gezonde agrarische sector de basis is voor de ontwikkeling van het buitengebied van Houten. VVD Houten staat voor een lokaal sterke agrarische sector. Wij zijn voor het faciliteren van agrarische ondernemers, die hun activiteiten willen verbreden, zodat zij minder afhankelijk worden van één activiteit.

VVD Houten vindt dat het buitengebied van Houten verder ontwikkeld moet worden voor bijvoorbeeld regionale recreatie. Recreatie en toerisme worden steeds belangrijkere pijlers van de Houtens economie. Beperkende regelgeving moet afgeschaft worden. Voorbeelden van dit soort regelgeving zijn de beperking van de seizoenslengte en beperking van de omvang van boerencampings. Uiteraard mag geen onevenredige hinder ontstaan voor omwonenden. Maar voor dergelijke initiatieven in combinatie met de agrarische hoofdfunctie moet speelruimte zijn.

Het nieuwe bestemmingsplan heeft vooral een consoliderend karakter meegekregen. Hierdoor wijkt het niet wezenlijk af van de huidige beheersverordening op een paar initiatieven na. Toch geeft dit plan mogelijkheden om naast de agrarische hoofdfunctie wel de verbreding of verduurzaming op te zoeken. De nevenfunctie zal vaak gelieerd zijn aan de hoofdfunctie van het agrarische gebied. De fractie van VVD Houten denkt dat dit goed aansluit bij de wens van de ambitieuze bewoners in dit gebied zonder dat de conservatievere bewoners hiervan te veel hinder ondervinden.

De fractie van VVD Houten vraagt aan het college om extra alert te zijn op die gevallen waarbij de opvatting van de ondernemer / teler / agrariër is dat de hun huidige bedrijfsvoering met bijbehorende ambitie wordt belemmerd door dit bestemmingsplan en daar adequaat op te reageren."