Statement VVD bij Integraal Veiligheidsplan 2016-2019

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de raadsvergadering van 2 juli bij de behandeling van het 'Integraal Veiligheidsplan 2016-2019'.

"De fractie van VVD Houten vindt dat de veiligheid van haar inwoners de eerste prioriteit van de gemeente Houten moet zijn. Houten moet veilig zijn en veilig voelen voor haar inwoners. Voor VVD Houten staat veiligheid centraal. Het is één van de kerntaken van de gemeente: inwoners en hun eigendommen moeten worden gerespecteerd.

VVD Houten heeft af en toe wat moeite met de uitleg bij sommige criminaliteitscijfers en met de nuance die daar aan gegeven wordt. Als we zien dat het aantal bedreigingen ten opzichte van vorig jaar met 49% is gestegen, maar in de verklaring teruglezen dat het totaal nog steeds erg laag is, dan schrikken wij toch van deze zeer ongewenste stijging.

De VVD fractie vindt het percentage inwoners dat zich weleens onveilig voelt op het Rond met 12% zorgelijk en wil hier extra aandacht voor vragen. Zeker ook omdat de portefeuillehouder stelt dat de doelstelling 'veiligheidsgevoel bij leefbaarheid centrum' ruimschoots is gehaald. Het aantrekkelijker maken van het winkelgebied om ook leegstand te voorkomen, begint wat ons betreft bij het je er veilig voelen. Met de vergrijzing van onze samenleving, stijgt ook de omvang van deze meer kwetsbare groep en dat mag niet nog eens versterkt worden door angstgevoelens.

VVD Houten is naast de overige prioriteiten voor de komende jaren, zeer content met de prioriteit om het aantal autokraken terug te dringen. We vragen wel aandacht voor de rapportage aangezien we nu maar twee keer per jaar cijfers krijgen over de criminaliteit. Vraag aan de portefeuillehouder is of dit niet eens per kwartaal kan.

De fractie VVD Houten kan instemmen met het voorliggende raadsvoorstel."