Agenda Rondetafelgesprekken 18 juni a.s.

Aanstaande dinsdag is er weer een rondetafelgesprek gepland, hierin worden de Jaarstukken 2018 en de Eerste Bestuursrapportage 2019 van de gemeente Houten besproken.

Meer informatie over de onderwerpen is onder de agenda te lezen.

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:30uRaadzaalJan Rinkel

Jaarstukken 2018 - Resultaatbestemming

Jaarstukken 2018 - Resultaatbepaling

Eerste Bestuursrapportage 2019

Geactualiseerde lijst van moties en toezeggingen

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nlMeer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 25 juni in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Jaarstukken 2018 - Resultaatbestemming

Dit raadsvoorstel betreft de bestemming van het resultaat van de jaarrekening 2018. Houten is financieel gezond en dat willen we zo houden. Dit betekent dat de begroting structureel sluitend is én er sprake is van een solide reservepositie. De op 13 november 2018 door de raad vastgestelde begroting 2019 voldoet hier aan. Dit geldt ook voor de voorliggende jaarrekening 2018.

Met een afzonderlijk voorstel zijn de jaarstukken 2018 inclusief bijlage Grondexploitatie Houten 2019 aan het college aangeboden en is het resultaat van de jaarrekening 2018 bepaald. Met dit voorstel wordt dit eerder bepaalde resultaat bestemd.

In lijn met de landelijke trend zien we ook in Houten substantiële financiële effecten op het sociaal domein. De ontwikkelingen op de beleidsterreinen Jeugd en Wmo zorgen ervoor dat het moeilijk is om de uitgaven in overeenstemming te houden met het beschikbare budget. In 2017 speelde dit vooral bij Jeugd, maar in 2018 bij zowel Jeugd als Wmo.

Jaarrekeningresultaat 2018: € 207.000 positief

Het jaarrekeningresultaat 2018 is € 104.000 negatiever dan bij de tweede bestuursrapportage was geprognosticeerd (€ 311.000 positief).

Toelichting van dit verschil op hoofdlijnen is:

1. Lagere algemene uitkering (september- en decembercirculaire): € 0,6 miljoen negatief.
  2. Lagere uitvoerings- en regelingskosten Werk en Inkomen Lekstroom (WIL): € 0,4 miljoen positief.
  3. Hogere kosten Sociaal domein (Jeugd en Wmo): € 1,1 miljoen negatief.
  4. Hogere inkomsten uit omgevingsvergunningen (onder ander zorgunits Loerik VI): € 0,2 miljoen positief.
  5. Hogere inkomsten onroerendzaakbelasting (niet-woningen): € 0,2 miljoen positief.
  6. Lagere kosten peuterspeelzalen: € 0,2 miljoen positief.
  7. Overige (onder andere bedrijfsvoering en diverse kleinere budgetten): € 0,6 miljoen positief.

Resultaatbestemmingsvoorstellen

Gezien het beperkte positieve jaarrekeningresultaat 2018 van € 207.000 positief zijn geen van de resultaatbestemmingsvoorstellen gehonoreerd. Indien deze uitgaven in 2019 toch noodzakelijk blijken te zijn moeten deze, op basis van prioritering, worden gedekt vanuit de beschikbare budgetten 2019.

Jaarstukken 2018 - Resultaatbepaling

In dit raadsvoorstel worden de jaarstukken 2018 en het concept accountantsverslag over het boekjaar 2018 besproken. Deze jaarstukken bestaan uit het jaarverslag, de jaarrekening en de bijlage Grondexploitatie Houten 2019.

Op dit moment is de accountantscontrole bij de regionale backoffice(RBL) nog niet klaar. Hierdoor is de onzekerheid rondom Jeugd, WMO en Pgb’s nog niet bekend. Ook moet nog een Assurance verklaring van de WIL komen bij de jaarstukken 2018 en over de waardering van de bijstand debiteuren. Daarom is er nog geen controleverklaring en is het accountantsverslag 2018 nog een concept. Naar verwachting kan de accountant eind mei / begin juni het definitieve accountantsverslag inclusief controleverklaring opstellen.

Eerste Bestuursrapportage 2019

De landelijke trend op de stijgende kosten voor jeugdhulp zet zich voort. Volume-onderzoek door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat een toename (12,1%) zien van het aantal jongeren dat jeugdhulp krijgt in de periode 2015-2017. In combinatie met de efficiencykorting (vanaf 2015) door het Rijk van € 450 miljoen is dit een belangrijke verklaring voor de tekorten bij veel gemeenten.

Per 2019 is de inkomensafhankelijke bijdrage voor alle Wmo-maatwerkvoorzieningen afgeschaft. Naar verwachting komt het kabinet in de voorjaarsnota 2019 met een gehele of gedeeltelijke compensatie voor de efficiencykorting op Jeugdzorg én de financiële effecten van de wetswijzigingen in het kader van de Wmo. Effect voor Houten van deze compensatie wordt zichtbaar in de voorjaarsnota 2019.

Daarnaast zijn er voor Houten nog veel onzekerheden (risico’s en kansen) omtrent de ontwikkelingen betreffende Jeugdhulp en Wmo. De kosten van deze ontwikkelingen en de effecten van genomen maatregelen worden gemonitord (onder andere bij de 1 halfjaarsrapportage 2019 Regionale Backoffice Lekstroom). Daarom zijn de financiële ontwikkelingen omtrent Jeugdhulp en Wmo nog niet financieel vertaald, maar verwerkt in de paragraaf Risicomanagement. Bij de 2e bestuursrapportage 2019 is er beter inzicht in bovenstaande ontwikkelingen en wat dit feitelijk financieel betekent voor 2019.

De prognose van het begrotingssaldo 2019 is op basis van de 1e bestuursrapportage 2019 € 41.000 positief.

Geactualiseerde lijst van moties en toezeggingen

Hierbij kunnen raads- en commissieleden vragen stellen over de status van aangenomen moties en toezeggingen uit voorgaande raadsvergaderingen.