Agenda rondetafelgesprekken 2 juli a.s.

Een enorm volle agenda voor de rondetafelgesprekken van 2 juli! Naast een bestemmingsplan, de regionale energiestrategie, een zonnepark, twee raadsvoorstellen in het sociaal domein en de Perspectiefnota 2020!

In onderstaande tabel is terug te vinden welk VVD fractielid bij de verschillende onderwerpen het woord voert. Onder de tabel zijn samenvattingen per raadsvoorstel te lezen.

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:00uRaadzaal

Ruud Vis

Realiseren Zonnepark nabij Provincialeweg 36 in Schalkwijk

Robert Paling

Bestemmingsplan Overeind 81 Schalkwijk

Robert Paling

Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES)

220:00uK046/47
Mathieu Cox

Evaluatie Minimabeleid

Mathieu Cox

Zienswijze op begrotingswijziging WIL 2019 en de begroting en beleidsplan WIL 2020

321:15u

Raadzaal

Eef Stiekema

Perspectiefnota 2020

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 16 en 18 juli in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Realiseren Zonnepark nabij de Provincialeweg 36 Schalkwijk

Op 20 mei 2019 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een zonnepark op het perceel nabij Provincialeweg 36 in Schalkwijk. De ontwikkeling past binnen het vastgestelde uitnodigingskader zonnevelden, maar is in strijd met het geldende bestemmingsplan "Eiland van Schalkwijk". Voor het realiseren van het zonnepark is een uitgebreide procedure met een VVGB van de gemeenteraad noodzakelijk, omdat er nog geen bestemmingsplan voorhanden is dat een dergelijke ontwikkeling mogelijk maakt.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is in de raadsvergadering woordvoerder bij dit onderwerp. In het rondetafelgesprek voert VVD raadslid Ruud Vis het woord.

Bestemmingsplan Overeind 81 Schalkwijk

Op 9 april 2019 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan Overeind 81 en het plan vrijgegeven voor het indienen van zienswijzen. Het ontwerp van het bestemmingsplan heeft vanaf 11 april 2019 zes weken ter inzage gelegen. Er is in die periode geen zienswijze ingediend. Voorgesteld wordt om de raad het plan ongewijzigd vast te laten stellen.

Initiatiefnemer is voornemens het perceel aan de Overeind 81 in Schalkwijk te herontwikkelen door gebruik te maken van de ruimte-voor-ruimte-regeling. Het betreft de transformatie van een (voormalig) agrarisch perceel naar een groen woonerf. De ontwikkeling bestaat uit het slopen van alle agrarische opstallen en het realiseren van een nieuwe burgerwoning en recreatiewoning. De bestaande bedrijfswoning wordt herbestemd als burgerwoning.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering. In het rondetafelgesprek voert VVD commissielid Robert Paling het woord.

Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES)

Het college legt de Startnotitie Regionale Energiestrategie (RES) U16 ter vaststelling voor aan de gemeenteraad. Met het vaststellen van de startnotitie geeft de gemeenteraad opdracht om te komen tot de RES U16. Deze startnotitie beschrijft de uitgangspunten en het proces om te komen tot de eerste Regionale Energiestrategie (RES 1.0) van de RES-regio U16. Deze RES-regio bestaat uit 16 gemeenten en 4 waterschappen in de provincie Utrecht én de provincie Utrecht. De startnotitie is de eerste formele stap om te komen tot een Regionale Energiestrategie. In het nationaal Klimaatakkoord, dat nog ondertekend moet worden, is afgesproken dat gemeenten, provincies en waterschappen in regio’s als gelijkwaardige partners invulling geven aan ‘hun’ deel van de nationale energieopgave. Dat doen regio’s in Regionale Energiestrategieën (RES), die tenminste een strategie voor duurzame elektriciteit (grootschalige opwek) en een strategie voor duurzame warmte bevatten.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is in de raadsvergadering woordvoerder bij dit onderwerp. In het rondetafelgesprek voert VVD commissielid Robert Paling het woord.

Evaluatie Minimabeleid

In 2017 is door de raad van de gemeente Houten de Beleidsnota ’Herijking armoedebeleid Houten 2017-2020’ vastgesteld. De herijking van het armoedebeleid heeft geleid tot een besluit om de minimaregelingen te evalueren. Deze evaluatie heeft plaatsgevonden in de periode eind 2018-begin 2019. De bevindingen zijn vastgelegd in de notitie ‘Evaluatie minimaregelingen’. In de begroting 2019 zijn de doelstellingen en speerpunten met betrekking tot het armoedebeleid in onze gemeente nader uitgewerkt.

De kern van de uitgevoerde evaluatie is het ordenen van de bestaande regelingen, het doen van voorstellen over de inzet van de middelen, de uitvoering van de verschillende regelingen en de keuze om de minimaregelingen te continueren. Dit voorstel ziet toe op het vaststellen van de ‘Evaluatie minimaregelingen’ en het doen van een voorstel voor de inzet van middelen over de periode 2019 tot en met 2020.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp, in de raadsvergadering zal fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren.

WIL kent een eigen planning- en control cyclus die bestaat uit een kaderbrief, een begroting, een mogelijke wijziging hierop en een jaarverslag. Door de herijking van de opdracht aan WIL is het meerjarenbeleidsplan, dat onderdeel zou moeten zijn van de begroting, van WIL meer losgelaten. Dit voorstel behandelt de concept begrotingswijziging voor 2019 en de begroting 2020 (inclusief het meerjarenperspectief 2021-2023). In dit voorstel wordt een zienswijze gegeven op deze stukken, die zeer met elkaar samenhangen en nauw verbonden zijn aan de Innovatie-agenda Gemeenten-WIL (WIL 3.0).

In de zienswijze bij deze stukken worden de volgende punten benoemd:

• Instemmen op de hoofdlijnen van de begrotingswijziging 2019 en de begroting 2020
  • Instemmen met een budget voor de Innovatieagenda Gemeenten-WIL, maar dat de hoogte en invulling van dit budget door het kernteam WIL 3.0 wordt bepaald
  • Niet instemmen met de kosten die gemaakt worden voor het atrium, jongerenloket, een nieuw intranet en het inrichten van proces nieuw beschut werk
  • Alleen onvermijdelijke en onoverkomelijke kosten aan gemeentes voor te leggen eN bij het aandienen van deze kosten dit af te stemmen met vertegenwoordigers van gemeenten
  • Meer KPI’s op gemeentelijk niveau inzichtelijk te maken en deze lokaal opnieuw ter discussie stellen om mogelijke (meer)kosten te drukken.

Perspectiefnota 2020

In 2018 en 2019 is het college voortvarend aan de slag gegaan met de missie van het collegeprogramma 2018-2022 ‘duurzaam, ondernemend en dichtbij’. Vanaf 2019 zijn hiervoor structureel beschikbare middelen (ruim € 1,0 miljoen) gericht ingezet om de ambities te realiseren. In 2020 zijn er nog maar beperkt middelen beschikbaar. De raad wordt daarom voorgesteld om de perspectiefnota 2020 vast te stellen en daarmee ook bezuinigingsvoorstellen (WMO en Jeugd) en taakstellend aanvullende bezuinigingsvoorstellen om een meerjarig dekkende begroting 2020 te kunnen opstellen.

De aanvullende bezuinigingsvoorstellen worden uitgewerkt voor de begroting 2020 en moeten voorzien in maatregelen die in totaal € 1,5 miljoen structureel vanaf 2022 gaan opleveren. Daarnaast worden ook de maatregelen uit het onderzoeksrapport van bureau Radar verder uitgewerkt in aanloop naar de begroting 2020. Doel hiervan is dat de raad in het proces naar de begroting 2020 de maatregelen nader kan wegen en hierover vervolgens besluiten.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.