Installatie burgemeester Gilbert Isabella: “alle ingrediënten voor succes aanwezig”

In de hoedanigheid van voorzitter van de vertrouwenscommissie sprak Eef Stiekema bij de installatie van burgemeester Isabella: “Alle ingrediënten voor een succesvol burgemeesterschap zijn aanwezig!”

Beste belangstellenden,

Vandaag is een eind gekomen aan het proces om tot een nieuwe burgemeester te komen. Dit proces startte 2 oktober vorig jaar toen Wouter de Jong aangaf niet beschikbaar te zijn voor een tweede periode. Het zou niet moeilijk moeten zijn een goede opvolger te vinden aangezien De Jong meer dan eens aangaf: ‘veel dichter bij het paradijs dan in Houten kun je niet komen”

Met de inbreng van raadsleden en meer dan 1.000 inwoners werd een profielschets opgesteld waarin natuurlijk het spreekwoordelijke schaap met de vijf poten werd gezocht. En terecht: de inwoners vinden het in Houten prettig wonen, werken, sporten en recreëren. Dat moet vooral ook zo blijven, ook al staat de gemeente voor grote uitdagingen, zoals de vraag naar woonruimte, de energietransitie en de transformatie en kostenstijging van het sociaal domein.

Er werd een burgemeester gezocht die:

• een toegankelijk netwerker is;
  • bijdraagt aan het versterken van de sociale samenhang;
  • midden in de samenleving staat en daarbinnen op informele en enthousiaste manier verbindingen weet te leggen
  • een rechte rug heeft, gezagvol optreedt bij overlast door criminaliteit, crises en ondermijning: iemand die besluiten kan nemen;
  • bestuurlijke moed toont: zacht is waar het kan en streng is waar het moet;
  • optreedt als boegbeeld voor de ambities van Houten, zowel binnen de eigen gemeentegrenzen als in de regio;

De lat lag hoog maar ik kan u verklappen dat de heer Isabella deze horde met verve nam!

Hij overtuigde de vertrouwenscommissie door zich te laten zien als een stevige, zelfbewuste bestuurder, gericht op samenwerking, met gevoel voor humor en flair. Hij is daarbij laagdrempelig, communiceert op een toegankelijke manier en beschikt over een goed ontwikkeld inlevingsvermogen. Hij brengt zijn overtuigingen in een aansprekend optimistisch verhaal naar voren, wat hem een sterk boegbeeld maakt voor de Houtense ambities. De heer Isabella liet zien zeer gedreven te zijn: hij wil ertoe doen, hij wil het verschil maken en zoekt de uitdagingen op. Hij zet daarbij in op de verbinding en zal zijn enthousiasme en betrokkenheid inzetten als katalysator voor de motivatie en beweging van anderen.

Het lijstje met eigenschappen uit de profielschets kon hiermee prima worden afgevinkt.

In de afgelopen periode heb ik namens de vertrouwenscommissie veel complimenten mogen ontvangen voor de voordracht, zowel van mensen die de heer Isabella van nabij hebben meegemaakt in zijn tijd als Utrechtse bestuurder als mensen die op wat meer afstand stonden. Het is altijd fijn om bevestiging te krijgen! Ik kreeg één keer een vraag die wat lastiger te beantwoorden was: hoe komt zo’n rechtse knakker nu aan zo’n linkse rakker? In het goede gesprek dat er op volgde bespraken we dat een burgemeester dat is voor alle geloven, voor alle politieke stromingen, voor alle kleuren, rangen en standen! De functie is a-politiek, het is dus gewoonweg niet relevant. We waren het snel eens!

De heer Isabella was naast bestuurder in Utrecht Rijksvertegenwoordiger op de BES eilanden: Bonaire, St. Eustatius en Saba. Ik zou mij voor kunnen stellen dat de heer Isabella dit Caribisch stukje Nederland ook dichtbij het paradijs zou noemen, wellicht horen wij dat nog eens van hem. Door veel te investeren in persoonlijke relaties won hij het vertrouwen van de eilandbewoners. Dat ondanks de onderlinge afstanden: die zijn wel ‘iets groter’ dan in Houten: zo is de afstand tussen Bonaire en de andere twee eilanden meer dan 800 km.

Dan spring je in Houten toch iets sneller op de fiets naar een andere kern. En dat is wat de heer Isabella in vorige betrekkingen altijd deed: als er ergens iets speelde, of hij zich op de hoogte wilde stellen van een bepaalde situatie. Hij sprong dan op de fiets en ging ter plaatse kijken en liet zich dan informeren. Waar kan dat beter dan in de gemeente Houten, fietsstad van Nederland?

Alles overziend kan gezegd worden dat alle ingrediënten aanwezig zijn voor een succesvol burgemeesterschap!

Ik wil hierbij nogmaals Commissaris van de Koning de heer Oosters, zijn stafchef de heer Thomas en onze griffier de heer van Zanen bedanken voor de adviezen, steun en hulp in de afgelopen periode. Daarnaast natuurlijk enorm veel dank aan de vertrouwenscommissie die het de voorzitter gemakkelijk maakte deze selectie en voordracht te leiden.

Tot slot wil ik de heer Isabella veel succes, plezier en geluk wensen als burgemeester van het mooie en bijna paradijselijke Houten.