Ronald Verbeek benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau!

Tijdens de traditionele lintjesregen op 24 april j.l. werd VVD lid en oud raadslid Ronald Verbeek onderscheiden. Uit handen van burgemeester Wouter de Jong werd hij benoemd tot Lid in de Orde Van Oranje-Nassau.

Ronald was tot de verkiezingen vorig jaar raadslid, dit deed hij twaalf jaar waarbij hij ook enkele jaren fractievoorzitter was. Ronald is als ere-gast van de afdeling Houten nog steeds zeer betrokken als VVD lid. Regelmatig houdt hij de fractie op de hoogte van interessante onderwerpen en zaken die aandacht nodig hebben.

Fractie en bestuur van VVD Houten feliciteren Ronald van harte met zijn onderscheiding

Op de website van de gemeente Houten is goed samengevat waarom het niet meer dan terecht is dat Ronald onderscheiden is: hij is al ruim 40 jaar een zeer betrokken vrijwilliger. Dat begon op zijn 14e, als vrijwilliger bij de organisatie van een kinderfestijn in Dieren. Sinds 1995 is hij in Houten actief.

In dat jaar was hij betrokken bij de oprichting van Kunst om de Hoek, een platform voor beeldend kunstenaars, dat kunst en cultuur in Houten wil bevorderen. Bekendste wapenfeit van de stichting zijn de Kunstfietsdagen. De heer Verbeek was secretaris en penningmeester van de stichting, maar beheerde net zo makkelijk de website.

Kunst en cultuur liggen hem na aan het hart. Zo was hij – en is hij nog steeds - actief betrokken bij verschillende kunstzinnige projecten.
In 2009 werd hij secretaris van HoutenXL. Later bedacht en creëerde hij de website uitinhouten.nl. En in 2013 was hij coördinator en medebouwer van het amfitheater De Droomcirkel, naast het oude politiebureau.

Op een heel andere plek in Houten, in de tuinen van Makeblijde, organiseert hij sinds 2013 kunst- en muziekactiviteiten voor jong en oud onder de noemer Makeblijde nodigt uit.

Directeur Arjen Berendse van Theater Aan de Slinger, waar de heer Verbeek veel mee samenwerkt, noemt hem een cultureel liberaal, een steeds zeldzamer wordende soort. Eentje wiens hart sneller klopt voor cultuur, maar óók voor de VVD.
In 1998 werd Ronald in Houten actief commissielid voor die partij. Tussen 1998 en 2002 zat hij in de bezwarencommissie en in de commissie voor jeugd, onderwijs en ruimtelijke ordening. Aansluitend werd hij gekozen tot lid van de gemeenteraad, waar hij tot 2004 fractievoorzitter van de VVD was. Vorig jaar nam hij afscheid van de raad.

Mensen omschrijven Ronald als een zeer loyale, stille kracht. Een verbindende factor binnen de Houtense samenleving. Een rasvrijwilliger, maatschappelijk zeer betrokken en lekker eigenwijs.