Agenda Rondetafelgesprekken 17 september a.s.

Dinsdag 17 september zijn er weer rondetafelgesprekken, wat er allemaal op de agenda staat lees je in dit artikel.

In onderstaande tabel is terug te vinden welk VVD fractielid bij de verschillende onderwerpen het woord voert. Onder de tabel zijn samenvattingen per raadsvoorstel te lezen.

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:00uRaadzaal

Eef Stiekema

Verklaring van geen bedenkingen Zonneveld Oostrumsdijkje - Beusichemseweg in ‘t Goy

Eef Stiekema

Verklaring van geen bedenkingen Windpark Goyerbrug en kaders Windfonds Goyerbrug

220:00uK046/47
Robert Paling

Realiseren van 18 woningen, fase 1C1 De Kiem van Houten

Karen Voshol

Rekenkameronderzoek Integratie Statushouders in de gemeente Houten

Ruud Vis

Jaarrekening 2018 en begroting 2020 Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 1 oktober  in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Verklaring van geen bedenkingen zonneveld Oostrumsdijkje - Beusichemseweg in ’t Goy

Er is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een zonneveld op een perceel tussen het Oostrumsdijkje en de Beusichemseweg in ’t Goy. De ontwerpverklaring van geen bedenkingen is afgegeven door de raad op 25 juni. Gedurende de termijn van inzage zijn geen zienswijzen ingediend. Voordat het college de vergunning kan verlenen moet de raad een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven.

Het zonneveld levert een bijdrage aan de gemeentelijke en provinciale duurzaamheidsambities. Daarnaast past de aanvraag binnen het uitnodigingskader zonnevelden en de Omgevingsvisie Kromme Rijn. De initiatiefnemer heeft met omwonenden afspraken gemaakt, deze inspanningen hebben er toe bijgedragen dat er geen zienswijzen zijn ingediend tegen het plan.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is  woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijzen en Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) Windpark Goyerbrug en kaders voor het Windfonds Goyerbrug.

Op 28 mei 2019 heeft de gemeenteraad een ontwerp Verklaring Van Verklaring Van Geen Bedenkingen (ontwerp-VVGB) afgegeven voor dit project. Daarop heeft het college op 3 juni 2019 een ontwerpbesluit op de vergunningaanvraag genomen.

Dit ontwerpbesluit en achterliggende stukken hebben van 13 juni tot 25 juli 2019 ter inzage gelegen op het gemeentehuis van Houten en de gemeentehuizen van Wijk bij Duurstede, Bunnik, Culemborg en Buren. Tijdens deze periode heeft de gemeente 23 zienswijzen op het ontwerpbesluit ontvangen. Deze zijn ingediend door 86 verschillende partijen. De zienswijzen gaan in op een groot aantal onderwerpen maar geven volgens het raadsvoorstel geen aanleiding voor een fundamenteel ander conceptbesluit of fundamenteel andere verklaring van geen bedenkingen. Wel wordt naar aanleiding van de zienswijzen een nadere onderbouwing geleverd op twee onderdelen in het besluit: stikstofdepositie in relatie tot natuur en participatie (ook van toepassing in Buren en Bunnik). Ook wordt naar aanleiding van de zienswijze een voorschrift in het conceptbesluit opgenomen over ijsdetectie en is de initiatiefnemer om een nadere onderbouwing van zijn opbrengstberekening gevraagd.

Op 28 mei 2019 heeft de gemeenteraad ook de intentie uitgesproken om een windfonds op te richten. Voor deze uitwerking zijn in de notitie Windfonds Goyerbrug kaders gesteld. Eén van deze kaders is dat het Windfonds een omvang zal hebben van € 150.000. Dit wordt eenmalig aan de beklemde algemene reserve onttrokken. De bijdrage van de initiatiefnemer aan het fonds (€ 50.000) wordt in drie jaar in gelijke termijnen teruggestort in de beklemde algemene reserve. De gemeentelijke bijdrage is daarmee € 100.000.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is  woordvoerder bij dit onderwerp.

Realiseren van 18 woningen, fase 1C1 De Kiem van Houten

Op 4 juni 2019 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van 18 woningen van het bouwproject De Kiem van Houten. Deze aanvraag is het tweede deel van een groter woningbouwproject dat gerealiseerd zal worden op deze locatie. De ontwikkeling is in strijd met het geldende bestemmingsplan “Hofstad III Loerik V”. Het ter plaatse geldende bestemmingsplan maakt woningbouw mogelijk. Echter vanwege overschrijdingen van het bouwvlak, het situeren van woningen haaks op de aanduiding ‘gevellijn’ en het feit dat één woning in een verkeersbestemming gerealiseerd zal worden is een uitgebreide procedure met een Verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad noodzakelijk.

VVD raadslid Ruud Vis is in de raadsvergadering woordvoerder bij dit onderwerp. In het rondetafelgesprek voert VVD commissielid Robert Paling het woord.

Rekenkameronderzoek Integratie van statushouders in de gemeente Houten

De directeur van de rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de integratie van statushouders in de gemeente Houten in de periode 2014-2018. Bij de integratie van de statushouders in een gemeente is de maatschappelijke begeleiding de hoofdtaak van de gemeente. In samenwerking met de maatschappelijke partners is de afgelopen jaren veel inzet gepleegd om de statushouders te huisvesten, te begeleiden, toe te leiden naar (vrijwilligers)werk en de Nederlandse taal te leren. Veel projecten, pilots en activiteiten zijn uitgevoerd, soms met wisselend succes.

Met de opgedane ervaringen is de gemeente Houten al begonnen met de voorbereidingen op de invoering van de nieuwe Wet Inburgering. Landelijk functioneert het bestaande inburgeringsstelsel niet goed. Er zijn teveel belemmeringen om statushouders optimaal te laten participeren in de Nederlandse samenleving. Daarom gaat de inburgering op de schop. Het einddoel is dat nieuwkomers in Nederland zo snel mogelijk participeren, liefst via betaald werk. Daar moet het nieuwe inburgeringsstelsel aan bijdragen. Om dat te bereiken wordt inburgering gepositioneerd als onderdeel van het brede sociaal domein. De regierol van gemeenten over de uitvoering wordt in de nieuwe wet vastgelegd. De nieuwe Wet Inburgering wordt in 2021 ingevoerd.

VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.

Ontwerp jaarrekening 2018 en ontwerp begroting 2020 recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het dagelijkse bestuur van recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) heeft de ontwerp- jaarrekening 2018 en de ontwerp begroting 2020 aan de deelnemende gemeenten en provincie toegezonden. Als deelnemer aan deze gemeenschappelijke regeling wordt de gemeente Houten in de gelegenheid gesteld om zich uit te spreken over de ontwerp- jaarrekening en de ontwerp begroting. De jaarstukken zijn dit jaar later dan gebruikelijk, RSG heeft de raad hierover eerder geïnformeerd

VVD raadslid Ruud Vis is  woordvoerder bij dit onderwerp.