Agenda rondetafelgesprek 15 oktober a.s.

In dit rondetafelgesprek staat naast de Begroting en Tweede Bestuursrapportage het raadsvoorstel Bos Nieuw Wulven op de agenda.

In onderstaande tabel is terug te vinden welk VVD fractielid bij de verschillende onderwerpen het woord voert. Onder de tabel zijn samenvattingen per raadsvoorstel te lezen.

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:00uGemeentehuis, Raadzaal

Robert Paling

Het Nieuwe Bos Wulven

20:35uGemeentehuis, Raadzaal

Jan Rinkel

Begroting 2020

Jan Rinkel

Tweede Bestuursrapportage

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

De raadsvoorstellen Begroting en Tweede Bestuursrapportage worden op 29 oktober in de raad besproken. Het Bos Nieuw Wulven volgt op 19 november.

Samenvatting onderwerpen

Het Bos Nieuw Wulven

Het Bos Nieuw Wulven is 20 jaar geleden aangelegd als “Recreatie om de Stad (RodS)”- gebied. Het landelijke programma RodS heeft als doel voldoende nieuwe recreatieve mogelijkheden te bieden bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen. Het Bos Nieuw Wulven is aangelegd voor de bewoners van Houten, Bunnik en Utrecht-Oost.

In 2012 heeft het rijk de subsidies voor beheer en onderhoud RodS gebieden stopgezet. Eigenaar van Nieuw Wulven; Staatsbosbeheer (SBB) moest dus op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten om de beheerkosten te dekken. SBB is in overleg met gemeente Houten, gemeente Bunnik en de provincie Utrecht plannen gaan ontwikkelen die enerzijds inkomsten genereren en anderzijds de recreatieve mogelijkheden van het bos vergroten. Hierin waren horeca, de verbetering van de autobereikbaarheid en extra speel-en trimvoorzieningen de belangrijkste componenten.

Om de kaders van de betrokken gemeenten en de provincie duidelijk te maken is in 2015 het Publiek Programma van Eisen opgesteld (PPvE). Dit is in juli 2015 door het college van Houten vastgesteld en in een collegebrief aan de raad bekend gemaakt. Het college heeft toen ook aangegeven dat de geplande afslag van Rondweg en het parkeerterrein door gemeente Houten, SBB en Provincie gefinancierd zouden worden.

Om de realisatie van het plan planologisch mogelijk te maken moet er een nieuw bestemmingsplan door de gemeenteraad worden vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan voor het plan Het Nieuwe Bos Wulven heeft vanaf 2 mei jl. 6 weken ter inzage gelegen. In deze periode hebben 5 personen en 2 instanties Zienswijzen ingediend. De antwoorden op de zienswijzen zijn samengebracht in de Nota van Zienswijzen. De volgende stap in het proces is dat de gemeenteraad de Nota van Zienswijzen en het bestemmingsplan al dan niet gewijzigd vaststelt.

VVD commissielid Robert Paling voert het woord bij het rondetafelgesprek, raadslid Ruud Vis is woordvoerder in de gemeenteraad.

Begroting 2020

Ondanks een dalende economische groei gaat het goed in Nederland. Voor 2019 en 2020 wordt de groei op respectievelijk 1,7% en 1,5% geprognosticeerd. Er blijft hierdoor sprake van een snelle werkgelegenheidsgroei én meer vacatures. Als gevolg hiervan houdt de krapte op de arbeidsmarkt aan. De koopkrachtontwikkeling blijft voor alle huishoudens positief (gemiddeld 1,2%). Tot slot is in de juniraming 2019 van het Centraal Planbureau (CPB) te lezen dat het overschot, in lijn met 2018, op de overheidsbegroting aan houdt.

Tot zover het goede nieuws, want ondanks de positieve berichten van het CPB en de voortgang van Ruimtelijke Agenda in Houten is er sprake van financiële tekorten in de (meerjaren)begroting. Na forse ombuigingen in de periode 2012-2017 zijn nu weer nieuwe ombuigingen noodzakelijk om Houten financieel gezond te houden. Financieel gezond betekent dat de begroting structureel sluitend is én er sprake is van een solide reservepositie.

Het gaat dus goed in Nederland en in Houten en toch moet er door de raad over nieuwe ombuigingen worden besloten. Hiervoor zijn twee belangrijke oorzaken:

1. Financiële tekorten op jeugdzorg en Wmo

Gemeenten komen in financiële problemen als gevolg van tekorten op jeugdzorg en de verwachte groei van aanvragen voor Wmo-voorzieningen door de toepassing van de Algemene Maatregel van Bestuur ‘reële prijs’ en de invoering van het Wmo- abonnementstarief. In alle gevallen is er sprake van onvoldoende structurele compensatie door het kabinet. Om de uitgaven in het sociaal domein beter te beheersen zijn wij ook in gesprek met de visitatiecommissie van de VNG. Doel hiervan is meer grip en sturing te krijgen op de uitgaven in het sociaal domein.

2. Lagere algemene uitkering

Een belangrijke oorzaak voor de aanhoudende overschotten op de overheidsbegroting is dat het kabinet haar ambities in de begroting niet realiseert en daardoor minder uitgeeft dan begroot. Als gevolg hiervan krijgen gemeenten een lagere algemene uitkering.

In de perspectiefnota 2020 is duidelijk geworden dat er langs twee lijnen ombuigingsmaatregelen moet worden uitgewerkt. Op de beleidsterreinen jeugdzorg en Wmo om de stijgende kosten te beperken. Op andere beleidsterreinen om tot een structureel sluitende (meerjaren)begroting te komen én ruimte te creëren voor nieuw beleid om de ambities uit het collegeprogramma 2018-2022 te realiseren. In de paragraaf Ombuigingen is dit verder uitgewerkt.

Om Houten financieel gezond te houden is naast een structureel sluitende begroting ook een solide reservepositie van belang. Bij de besluitvorming over de perspectiefnota 2020 heeft de raad ingestemd met een omvang van de beklemde algemene reserve op basis van een meerjarige solvabiliteitswaarde van minimaal 20%.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Tweede Bestuursrapportage

Op basis van de Miljoenennota gaat het kabinet de komende jaren extra geld uitgeven aan onder andere defensie en de woningmarkt. Voor 2019 wordt nog gekort op het gemeentefonds, vanaf 2020 moet het rooskleuriger worden. Of de plannen van het kabinet realistisch zijn en daarmee de uitkering voor gemeenten stijgt, is gezien voorgaande jaren af te wachten.

De trend van stijgende uitgaven voor jeugdhulp en Wmo zet zich in 2019 voort. In de meicirculaire 2019 heeft het kabinet incidenteel (2019-2021) middelen beschikbaar gesteld ter compensatie van de sterk gestegen kosten voor jeugdhulp. Ondanks deze compensatie (2019: € 1,035 miljoen) overschrijden de uitgaven voor jeugdhulp en Wmo de begroting fors. Deze overschrijding wordt in de begroting 2019 gecompenseerd door een aantal incidentele meevallers binnen andere programma’s.

Meer grip en sturing op de uitgaven jeugdhulp en Wmo is noodzakelijk. Over de wijze waarop hebben we ook overleg gehad met de visitatiecommissie van de VNG die hier onderzoek naar doet. Mede op basis hiervan is een pakket aan beheersmaatregelen opgesteld (= ombuigingsvoorstellen) waarover de raad bij de begroting 2020 besluit. De omvang van deze voorstellen is circa € 1,3 miljoen in 2020 oplopend tot circa € 1,5 miljoen in 2023.

De analyse van de septembercirculaire 2019 was tijdig afgerond om het financieel effect te verwerken in de tweede bestuursrapportage 2019. Het effect is negatief € 966.000. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn:

1. aanpassing van het investeringsritme van het kabinet (er wordt minder uitgegeven dan begroot);
  2. negatief effect voor 2019 van de stelselwijziging ten aanzien van het Btw-Compensatiefonds. Overigens zijn vanaf 2020 beheersmaatregelen (risico afgedekt uit de beklemde algemene reserve) genomen om dit effect structureel af te dekken

De prognose van het begrotingssaldo 2019 is op basis van de 2e bestuursrapportage 2019 € 944.000 negatief.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.