Agenda Raadsvergadering dinsdag 29 oktober

Komende dinsdag is de volgende raadsvergadering gepland. De vergadering start om 19:00 uur en vindt uiteraard plaats in de raadzaal van het gemeentehuis in Houten. Er wordt gedebatteerd over uiteenlopende onderwerpen: de toekomst van Fort Honswijk, de gemeentelijke begroting voor 2020 en het Ruimtelijk Economisch Programma van de U10.

Na het vragenuurtje worden schriftelijke vragen van HA! over de kerstboomverbranding beantwoord. De VVD fractie is zeer benieuwd naar de antwoorden aangezien we het verbieden door het college van de kerstboomverbranding betutteling ten top vinden!

De raad wordt hervat met het debat over de toekomst van Fort Honswijk. Hier lijkt nu een manier gevonden te zijn om de kosten voor beheer en onderhoud op te brengen die de directe omgeving goed kan keuren. Het volgende agendapunt zal vermoedelijk meer discussie opleveren: de gemeentelijke begroting voor het komend jaar. Vanwege een lagere bijdrage van het rijk en de fors oplopende kosten van Jeugdzorg en WMO moet de gemeente weer een pas op de plaats maken. De komende jaren zal de gemeente jaarlijks 2,1 tot 2,3 miljoen euro moeten bezuinigen. In het raadsvoorstel worden daarvoor uiteenlopende voorstellen gedaan. Hierbij wordt 1 tot 1,2 miljoen bezuinigd op Jeugdzorg, een kwart miljoen op de WMO. De overige 8 ton wordt op verschillende posten bezuinigd waaronder het beheer van de openbare ruimte, onderhoud accomodaties en subsidies. Ook wordt voorgesteld de toeristenbelasting te verhogen. De bezuinigingen zijn pijnlijk maar noodzakelijk omdat de enorme groei van kosten in de Jeugdzorg niet houdbaar zijn voor de lange termijn.

Het laatste punt in de debatraad gaat over de kaders en uitgangspunten van het Ruimtelijk Economisch Programma dat opgesteld is door een samenwerkingsverband van tien Utrechtse gemeenten, waaronder Houten. Hierbij moeten belangrijke keuzes gemaakt worden op het gebied van de ruimtelijke ontwikkeling van onze regio tot 2040. Gezien de grote opgaven ten aanzien van wonen, economie, mobiliteit, energietransitie en landschap is het erg belangrijk dat deze keuzes integraal en met het oog op de toekomst genomen worden.

De raadsvergadering is live te volgen via https://houten.notubiz.nl/

Agendapunten

1. Opening
  2. Vaststellen van de agenda
  3. Vragen halfuur
  4. Mondelinge beantwoording schriftelijke vragen Houten Anders! over kerstboomverbranding
  5. Toekomst Fort Honswijk
  6. Begroting 2020
  7. Concept-beoordelingskader en concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10
  8. Heropening
  9. Herstemming Motie 038-2019 Perspectiefnota 2020, Ondersteuning Veilig Houten
  10. Herstemming Motie 045-2019 Windpark Goyerbrug, Landschappelijke inpassing
  11. Toekomst Fort Honswijk
  12. Begroting 2020
  13. Concept-beoordelingskader en concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10
  14. Tweede bestuursrapportage 2019
  15. Maandelijkse begrotingswijziging oktober 2019-2
  16. Vaststellen geactualiseerde lijst openstaande toezeggingen en moties 29 oktober 2019
  17. Vaststellen verslag van de vergadering van de raad van 1 oktober 2019
  18. Vaststellen doorlopende lijst van ingekomen stukken van 29 oktober 2019
  19. Sluiting

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente.Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.