VVD Statement bij uitgangspuntennotitie en beoordelingskader Ruimtelijk Economisch Programma U10

Onderstaand is het statement terug te lezen dat VVD fractievoorzitter Eef Stiekema verwoordde bij het behandelen van het concept uitgangspuntennotitie en concept beoordelingskader Ruimtelijk Economisch Programma U10.

Voorzitter, college, collega’s en andere belangstellenden,

We besluiten vandaag over belangrijke documenten. Het concept-beoordelingskader en de concept uitgangspuntennotitie Ruimtelijk Economisch Programma geven richting aan voor de komende twintig jaar. We kunnen nu nog accenten aangeven die gebruikt worden voor een aanscherping waarna we begin volgend jaar besluiten over een voorkeursperspectief. Helaas zit er echter een schijnbare tegenstelling in: we besluiten over een concept waardoor we eigenlijk nog nergens over besluiten. Tegelijkertijd geven we wel richting voor een definitief perspectief. Lastig…

Er kan veel veranderen tot 2040. Als we nu twintig jaar terug kijken dan had Houten 33.000 inwoners, moest Houten-Zuid nog gebouwd worden, was het woord energietransitie nog niet bedacht en zat geen van de huidige raadsleden in de gemeenteraad. Ik kan niet anders dan zeggen dat onze collega’s het destijds goed gedaan hebben! Houten is mooi geworden en moet dat ook blijven. Hiervoor is het nodig om het initiatief te blijven houden en te blijven ontwikkelen, zeker in regionaal verband is het goed om het stuur in handen te houden.

De zorgen die wij hebben over de uitgangspuntennotitie en beoordelingskader zijn voor de hand liggend. Hoe wordt gezorgd voor voldoende samenhang, voor een integraal verhaal. Het gaat over wonen, werken, mobiliteit, energie, landschap… over alles dus! Daarnaast gaan wij nog altijd over onze eigen besluiten, zo gaf de wethouder terecht aan in het rondetafelgesprek. Het is dan ook de vraag hoe je als gemeente niet ondersneeuwt in het totaal verhaal van alle deelnemende partijen. Wij onderschrijven dan ook graag het amendement waarmee wij een brief sturen naar de trekkers en waarin wij aangeven wat we belangrijk vinden voor Houten. We roepen de wethouder op zich hard te maken voor het Houtense belang in de regio.

Als fractie hebben wij enkele onderdelen aan de brief toegevoegd, deze en andere punten zijn voor ons erg belangrijk. Ik wil de volgende punten hier nog even benadrukken:

• Voor wat energie betreft vinden wij het van belang aan te geven dat Houten met twee windmolenparken inmiddels voldoende heeft bijgedragen in de regio op dit gebied.
  • Er is meer aandacht nodig voor het behoud, versterken en ontwikkelen van de agrarische sector. Vooral de kansen die er zijn, naast de economische peiler die de sector is, voor het beheren van het landschap en de natuur en het ontwikkelen van recreatie.
  • De leesbaarheid van de stukken moet verbeterd worden.

Nog een laatste opmerking over het concept uitgangspuntennotitie… Wederom moet ik in deze raad aangeven (de vorige keer was bij het vaststellen van de Startnotitie Regionale Energie Strategie) dat het argument dat de gaswinning in Groningen stopt aanleiding geeft tot de energietransitie onzin is. Het stoppen met de gaswinning in Groningen is een politieke, begrijpelijke en verstandige keuze. Het gebruiken hiervan als argument voor de energietransitie is onzin omdat er ook gas geïmporteerd kan worden. Ik ben van mening dat wij hier besluiten moeten nemen op basis van feiten, niet op basis van verzinsels!