Houten ook richting het oosten aangesloten op de A12

Goed nieuws uit het Provinciehuis over de aansluiting met de A12! Vandaag werd door de gemeente Houten via een collegebrief kenbaar gemaakt dat Houten ook in oostelijke richting de A12 op zal kunnen via een directe aansluiting. Hiermee wordt mogelijk gemaakt dat Houten beter wordt ontsloten waarbij de wegen in het buitengebied minder belast worden. Daarmee wordt voorkomen dat doorgaand verkeer door dit buitengebied tussen Houten en Bunnik hoeft te rijden. Rijkswaterstaat moet nog wel instemmen met deze variant aangezien op- en afritten vrij kort op elkaar komen. De aansluiting kan dan klaar zijn in 2021. VVD Houten Fractievoorzitter Eef Stiekema: "Dit is erg goed nieuws: Houten wordt weer beter bereikbaar! Na de binnenkort te openen oprit naar en afrit vanuit het westen wordt ook een oprit naar het oosten gerealiseerd. Naast de bereikbaarheid is het ook goed nieuws voor het buitengebied en de participatie met de bewoners. Helaas laat de kosten- en batenanalyse zien dat een afrit vanuit het oosten niet tot de mogelijkheden behoort. Automobilisten die vanuit het oosten naar Houten willen zullen nog wel over de huidige wegen door dit buitengebied moeten rijden."

Kortgeleden kwam minister Schultz nog naar de voortgang van de bouwwerkzaamheden kijken. Op de foto naast de minister de heer Bouwman van Dura Vermeer, VVD wethouder Geerdes en VVD Tweede Kamerlid Moors.

Hieronder kunt de volledige tekst van de collegebrief lezen.

In deze collegebrief informeren wij u over de besluitvorming in het kader van het project oostelijke ontsluiting Houten (OOH)

Aanleiding
In juni 2009 is de bestuursovereenkomst voor de realisatie van A12 SALTO vastgesteld. Deze verbindingsweg bleek nodig omdat het verkeer in toenemende mate zou worden geconfronteerd met structurele filevorming op het omliggende hoofdwegennet en ontsluitingswegen in Houten en dat deze filevorming zou gaan toenemen als gevolg van de ontwikkeling van Houten Vinex en de autonome groei van het autoverkeer. Daarom is overeengekomen dat de ontsluiting van Houten op het hoofdwegennet wordt verbeterd door de realisatie van een nieuwe verbindingsweg tussen de Rondweg van Houten en de A12 in westelijke richting (Den Haag), de Limesbaan (N421). Naast de oplossing voor een ontsluiting in westelijke richting is in deze bestuurlijke overeenkomst toentertijd vastgesteld dat deze verbindingsweg nog geen oplossing biedt voor de ontsluiting van en naar Houten in oostelijke richting.

Daarom is in de overeenkomst vastgesteld - dat vooruitlopend en als onderdeel van de Pakketstudie Ring Utrecht - verder te gaan met de uitwerking van het in het kader van A12 SALTO ontwikkelde eindbeeld 2020. Vervolgens is afgesproken nader onderzoek te doen naar de ontsluiting van Houten in oostelijke richting in combinatie met eventuele aanpassingen van de N410 en N229 bij Bunnik. Dit onderzoek heeft geleid tot een besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 9 juli 2013 om geen nieuwe verbindingsweg ten behoeve van de oostelijke ontsluiting van Houten aan te leggen.

Dit besluit heeft echter geleid tot maatschappelijke weerstand vanuit het buitengebied tussen Houten en Bunnik en tot raadsbrede moties van beide gemeenten. In reactie op de weerstand is tussen de wethouders van Bunnik en Houten en de gedeputeerde van de provincie Utrecht onder andere afgesproken om een nadere studie te doen naar een OOH via de bestaande zuidelijke parallelweg van de A12 met een aansluiting op de N421 en N229/Singel. Op aanbeveling uit het buitengebied is gevraagd hierbij “spitsknippen” op de Houtenseweg en Achterdijk mee te nemen.

Inmiddels zijn de studie en nodige onderzoeken afgerond en zijn de studieresultaten bekend en integraal afgewogen. Gedurende de studie is een grote groep inwoners en ondernemers uit het buitengebied betrokken geweest in een klankbordgroep. Op 4 maart jl. heeft een bestuurlijk overleg tussen Houten, Bunnik en de provincie plaatsgevonden. Hierbij zijn naar aanleiding van de onderzoeken verschillende afspraken gemaakt.

Kernboodschap
Op woensdag 4 maart 2015 zijn afspraken gemaakt tussen de wethouders van de gemeenten Bunnik en Houten en de gedeputeerde van de provincie Utrecht. De afspraken zijn gebaseerd op het advies van de klankbordgroep en het ambtelijk advies. In het ambtelijk advies zijn meerdere scenario’s voor de oostelijke ontsluiting van Houten onderzocht en integraal afgewogen. In het bestuurlijk overleg van 4 maart jl. is gekomen tot de volgende afspraken:
1. De varianten ‘oostelijke ontsluiting via de zuidelijke parallelweg van de A12’ te laten afvallen;
2. Gezien een positieve kosten-batenanalyse maar onder voorwaarde van instemming door Rijkswaterstaat definitief te laten besluiten tot een rechtstreekse aansluiting vanaf de N421 op de A12 (alleen in oostelijke richting);
3. Indien een rechtstreekse aansluiting vanaf de N421 op de A12 (alleen in oostelijke richting) geen instemming krijgt van Rijkswaterstaat, zal er een maatregelenpakket worden opgesteld (waarbij het vrij liggend fietspad langs de N410 tot de mogelijkheden behoort, doch het huidige kilometerregime -60 km/h- gehandhaafd blijft). Dit conform het besluit van Gedeputeerde Staten van 9 juli 2013;
4. Dat de gemeentelijke maatregelen om het buitengebied autoluw te maken (incl. spitsafsluitingen) alleen het sluitstuk van het proces kunnen zijn. Tevens zal hiervoor de verkeerskundige invulling van het begrip ‘autoluw’ worden gehanteerd;
5. Nader onderzoek te doen naar verkeer werende maatregelen op het gedeelte van de N410 (Houtenseweg) en Achterdijk om een verkeerstoename door de N421 te voorkomen;
6. Nader onderzoek te doen naar de bereikbaarheid van Fort bij Vechten en het toekomstig Castellum Fectio via de bestaande zuidelijke parallelweg van de A12;
7. De planuitwerking te starten voor uitwerking voor realisatie van een fietstunnel onder de A12, ter vervanging van de loopbrug, in het kader van het project Fiets Filevrij door de Provincie Utrecht.

Met deze afspraken wordt een snelle verbinding van Houten naar de A12 (alleen in oostelijke richting) gerealiseerd en worden de wegen in het buitengebied ontlast. Kanttekening is dat Rijkswaterstaat als wegbeheerder van de A12 nog moet instemmen met het plan. Als Rijkswaterstaat niet instemt, wordt een maatregelenpakket opgesteld conform het besluit van 9 juli 2013 van Gedeputeerde Staten. Ter vervanging van de voetgangersbrug aan de Tureluurweg over de A12 zal een plan voor realisatie van een fietstunnel worden uitgewerkt.

Deze afspraken heeft de provincie vertaald in een voorstel aan Gedeputeerde Staten, waarmee op 24 maart 2015 is ingestemd. Ook de colleges van Bunnik en Houten hebben op deze datum, ingestemd met de bestuurlijke afspraken zoals gemaakt op 4 maart 2015.

Onder voorwaarde van instemming van Rijkswaterstaat zal een aansluiting van de N421 op de A12 alleen naar het oosten naar verwachting in 2021 zijn gerealiseerd. De fietstunnel onder de A12 is naar verwachting eveneens in 2021 gerealiseerd. De verdere uitwerking van de projecten en onderzoeken die noodzakelijk zijn worden direct na besluitvorming in de drie colleges gestart.