VVD Statement Het Nieuwe Bos Wulven

In dit artikel is het statement terug te lezen dat VVD raadslid Ruud Vis in de gemeenteraadsvergadering van 19 november verwoordde bij het behandelen van het raadsvoorstel Bos Nieuw Wulven.

Voorzitter,

Zoals bekend is de Houtense VVD altijd een voorstander geweest om de natuur toegankelijk te maken voor recreatie en toerisme. Met de voorliggende ontwikkeling van de realisatie van het Nieuwe Bos Wulven geven we hier concreet invulling aan. Het is goed om te zien dat de oorspronkelijke gedachte van inrichten van een recreatie bos met een regionale functie, nu eindelijk wordt gerealiseerd. Dank ook aan de ondernemer en Staats Bos Beheer hiervoor.

We zijn zeer te spreken over de vele manieren van bereikbaarheid van het Nieuwe Bos zodat mensen zelf kunnen bepalen hoe ze het liefst naar deze locatie gaan. Punt van aandacht blijft de verkeersveiligheid van zowel de fietser als de automobilist. Voor wat betreft de veiligheid van de fietser, en dan met name in het donker, zou het goed zijn om te kijken of er mogelijkheden zijn om ’s avonds fietspaden veiliger te maken, hiertoe ondersteunen wij de motie van GroenLink. Na verkeerskundig onderzoek is gebleken dat de ingeplande afslag verkeerstechnisch het minst onveilig is. Uiteraard verwacht ik dat na realisatie van deze afslag, er goed gekeken wordt wat de verkeerseffecten daadwerkelijk zijn.

Dan nog even over de financiering van deze afslag, want het deel van de gemeente Houten is al opgenomen in de begroting 2019, maar ik maak me meer zorgen over hoe dat zit met de bijdrage vanuit de provincie. Kan de wethouder duidelijkheid verschaffen wat de status is van die financiering vanuit de provincie? Helaas zijn er signalen en voorbeelden te noemen waarin de provincie bestuurlijk intenties afgeeft maar dat het feitelijk loskomen van financiële middelen achterblijft.

Als laatste punt voorzitter, wil ik aandacht vragen voor de zorgen van omwonenden. Eén van de zorgen is dat de expansie drift van de ondernemer zo hoog zou kunnen zijn, dat omwonenden bang zijn voor extra veel overlast. In de RTG heeft ons commissielid de heer Paling gevraagd hoe dat zit met de uitbreidingsmogelijkheden van de horeca wanneer de exploitatie onverhoopt tegenvalt. Om duidelijkheid hierover te verschaffen wil ik de wethouder vragen of ze de toezegging kan doen dat het inderdaad zo is dat als er uitbreidingsplannen zouden komen, dat we dan eerst weer het bestemmingsplan dienen te wijzigen omdat er in dit bestemmingsplan geen uitbreidingsruimte zit. Graag de bevestiging / toezegging van de wethouder hierop.