VVD Statement Initiatiefvoorstel Ondernemersfonds

In dit artikel is het statement terug te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dit verwoordde in de raadsvergadering bij de behandeling van het initiatiefvoorstel om te komen tot een Ondernemersfonds.

Voorzitter,

In de afgelopen periode is het initiatiefvoorstel om te komen tot een ondernemersfonds aan ons voorgelegd in een raadsbijeenkomst en rondetafelgesprek. U zou kunnen denken dat het een inkoppertje is voor de VVD fractie: ondernemers vragen om iets en de VVD keurt het goed… maar zo werkt dat natuurlijk niet.

De ideële motieven van de indieners herkennen wij. In de gesprekken tot nu toe zijn veel doelen geschetst die voor meerdere ondernemers en voor inwoners van Houten zeer positief zijn. In dat licht zijn wij blij dat Ondernemend Houten ziet dat zij een belangrijke bijdrage aan deze maatschappelijke doelen kan doen. Wij vragen ons echter af waarom de gemeente nodig is voor het instellen van een ondernemersfonds. Als het met andere woorden zo’n goed idee is, dan zou het toch geen enkele probleem moeten zijn om alle ondernemers enthousiast te maken voor een zelf op te richten en te vullen ondernemersfonds.

Het voorstel schuurt daarom wat ons betreft aan meerdere kanten:

1.     Lastenverzwaring voor ondernemers

2.     Het verplichtende karakter van de maatregel, ook voor ondernemers die niet bij Ondernemend Houten zijn aangesloten

3.     Het feit dat er nog veel zaken inhoudelijk moeten worden ingevuld

De lastenverzwaring, hoewel beperkt, wordt als ongewenst genoemd door meerdere ondernemers die wij spraken. Door het te regelen via de onroerendezaakbelasting voor niet-woningen is het een verplichting die zonder uitzondering wordt opgelegd. Niet alle ondernemers hebben echter baat bij de doelen zoals genoemd in het rondetafelgesprek of hebben bijvoorbeeld de beveiliging van hun pand al op een andere manier geregeld. Voor hen is het ondernemersfonds een dubbele last waar ze niet op zitten te wachten.

Ook moet er nog veel geregeld worden. Eigenlijk stemmen we vandaag voor of tegen het instellen van een ondernemersfonds terwijl er nog geen reglementen zijn opgesteld waarin vaststaat wie, hoe, waarvoor en wanneer er aanspraak gedaan kan worden op het fonds. De snelheid waarmee de initiatiefnemers het voorstel in de afgelopen periode wilden doordrukken vinden wij dan ook onverstandig en begrijpen wij niet.

In het rondetafelgesprek werd daarnaast aangegeven dat ondernemers- en winkeliersverenigingen die het in hun ledenvergaderingen hebben besproken positief zijn. Feit is dat veel ondernemers niet aangesloten zijn bij een vereniging, dat er vaak maar een kleine kern van leden bij de ledenvergaderingen zijn en dat er verenigingen zijn die het nog met de leden moeten bespreken. Ook dit laatste laat zien dat het beter is om een pas op de plaats te maken.

Voorzitter, de VVD fractie zal niet instemmen met dit voorstel. Wij kunnen niet instemmen met deze lastenverzwaring voor ondernemers via de ozb voor niet-woningen. Wij roepen Ondernemend Houten op om op een andere wijze te komen tot een ondernemersfonds.