Raadsvergadering komende week

Door de Corona crisis liggen veel zaken stil, met name voor onderwerpen waar inspraak nodig en gewenst is, moet er een pas op de plaats genomen worden. Komende week is er toch een raadsvergadering waarbij gezorgd wordt dat het risico op verspreiding van het virus geminimaliseerd wordt.

Omdat voorkomen moet worden dat er bijeenkomsten worden gehouden waarbij veel mensen aanwezig zijn, is in overleg met alle raadsfracties besloten om komende week op een alternatieve manier te vergaderen. Natuurlijk kan er al met behulp van digitale hulpmiddelen als Zoom, MS Teams en dergelijke vergaderd worden, en dat wordt ook veel gedaan. Zo vergadert de VVD fractie met Teams en is op die manier ook al overleg geweest met het Seniorenconvent (alle fractievoorzitters, Griffie en burgemeester) en de Agendacommissie. Maar besluiten mag je zo niet nemen, stelt de wet. Inmiddels is er een noodwet in voorbereiding die het mogelijk maakt om ook digitaal besluiten te mogen nemen. Een voorwaarde is wel dat de vergadering openbaar is en bijvoorbeeld uitgezonden wordt via Notubiz.

Voor de komende week is, in afwachting van die noodwet, iets anders bedacht. Morgenavond is een raadsvergadering gepland, waarbij afgesproken is dat er onvoldoende raadsleden aanwezig zijn, er is dan geen zogenaamd ‘quorum’ (de helft van het aantal raadsleden + 1). Volgens de wet mag er dan minimaal 24 uur later opnieuw een raadsvergadering worden uitgeschreven, mits de agenda niet wijzigt, waarbij het quorum niet gehaald wordt.

In het seniorenconvent is afgesproken dat op die vergadering op dinsdagavond iedere fractie één raadslid afvaardigt. Omdat dit een andere verhouding geeft tussen coalitie en oppositie (resp. 4 en 5) dan normaal (de coalitie heeft normaal de meerderheid) is besloten om de coalitie twee extra raadsleden te laten afvaardigen. Er zijn dan behalve burgemeester, griffier, een collegelid elf raadsleden aanwezig. Het seniorenconvent was hier unaniem in: alleen vergaderen al het echt nodig is en met zo weinig mogelijk raadsleden. We willen geen risico lopen en ook het goede voorbeeld geven, de maatregelen tegen Corona gelden uiteraard ook voor ons.

1. Opening
  2. Vaststellen van de vergadering