Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 17 maart over?

Op dinsdag 17 maart worden er weer rondetafelgesprekken gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

INTREKKEN MARKTVERORDENING EN VERZELFSTANDIGING WEEKMARKT

De gemeente wil dereguleren en meewerken aan de wens van marktkooplieden in Houten om de weekmarkt te verzelfstandigen. Het is de bedoeling dat de stichting Markt van Morgen in de toekomst de weekmarkt gaat organiseren. De verwachting is dat de weekmarkt hierdoor een commerciële impuls krijgt waardoor deze aantrekkelijker wordt voor de inwoners van Houten. De gemeente beperkt zijn rol tot het sluiten van een overeenkomst voor het in bruikleen geven van het weekmarktterrein in Houten. De marktverordening is vervolgens niet meer nodig en kan dus worden ingetrokken

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

ACTUALISATIE EXPLOITATIEPLANNEN HOFSTAD III LOERIK V ZUIDWEST EN PERCELEN TULPENTUIN

De raad is wettelijk verplicht de exploitatieplannen Hofstad III Loerik V Zuidwest en Percelen Tulpentuin binnen 1 jaar na het onherroepelijk worden van de plannen (9 april 2014) te actualiseren. Deze exploitatiegebieden betreffen respectievelijk de agrarische grond tussen basisschool de Vlinder en Castellum en de open plekken midden in de Tulpentuin. De actualisatie is verplicht om het verhalen van gemeentelijke kosten op de eigenaar van de gronden in deze plannen te verzekeren. In de plannen zijn slechts kleine wijzigingen aangebracht. Het gaat om een herziening van niet-structurele onderdelen van deze plannen. In dit geval is het volgen van een uitgebreide voorbereidingsprocedure niet verplicht. De voorliggende besluiten treden direct in werking, zij staan niet open voor beroep.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

HET PLANOLOGISCH MOGELIJK MAKEN VAN EEN ZOUTOPSLAG AAN DE STAART 3

Op 9 februari 2015 is een ruimtelijke onderbouwing ingediend voor het realiseren van een zoutopslag op het perceel De Staart 3. Het plan heeft betrekking op het realiseren van een nieuwe zoutopslag aan de De Staart. De bestaande zoutopslag is inmiddels gesloopt. De nieuwbouw heeft een grotere capaciteit voor het opslaan van zout en zal worden ingericht conform de huidige eisen. Het betreffende perceel is gelegen in het gebied waarop het bestemmingsplan Laagraven – Oudwulverbroek’ van toepassing is. Het bestemmingsplan staat op deze locatie een bedrijf als zoutopslag toe. Door het overschrijden van het maximale bebouwingspercentage en het deels buiten het bouwvlak realiseren is het plan in strijd met het bestemmingsplan. Het plan sluit echter wel aan op het ruimtelijk en economisch beleid.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Robert Paling, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

RAADSVOORSTEL ZIENSWIJZE MEERJARENBELEIDSPLAN WIL 2014-2018 VERSIE 2.0

De raad heeft in september 2014 de zienswijze op het Meerjarenbeleidsplan en de meerjarenbegroting 2014-2018 van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)  vastgesteld. De Participatiewet, zoals vastgesteld door de Eerste Kamer op 1 juli 2014 en aangepast op 5 december 2014, maakt een aanpassing van het Meerjarenbeleidsplan noodzakelijk. In versie 1.0 van het Meerjarenbeleidplan WIL 2014-2018 is door WIL aangegeven met een actualisering te komen gelet op de concrete invulling van de Participatiewet (die voor de zomer van 2014 nog niet helder was), de samenwerkingsafspraken en -praktijk in de arbeidsmarktregio Utrecht Midden. Deze geactualiseerde versie 2.0 (hierna te noemen het MJBP 2.0) is in december 2014 door WIL ter zienswijze naar de gemeente gezonden. Het MJBP 2.0 borduurt nadrukkelijk voort op de versie 1.0 en is voor een groot deel identiek.

De wijzigingen naar aanleiding van de Participatiewet betreffen concreet de nieuwe doelgroep (doelgroep wordt uitgebreid met mensen die voorheen voor een Wajong-uitkering of een SW-indicatie in aanmerking kwamen), nieuwe instrumenten die samenhangen met het realiseren en verzilveren van banen voor mensen met een beperking, nieuwe samenwerkingsvormen door de vorming van het regionaal werkbedrijf (Utrechtse Werktafel), de tegenprestatie en nieuwe vormen van beschut werken. De zienswijze op het MJBP 2.0 richt zich op deze nieuwe onderwerpen aangezien op de overige onderwerpen in 2014 al een zienswijze is vastgesteld. In de Gemeenschappelijke Regeling WIL is vastgelegd dat het dagelijks bestuur van WIL zijn Meerjarenbeleidsplan vóór vaststelling door het algemeen bestuur ter kennisneming van de gemeenten voorlegt. Het bestuur van WIL is niet verplicht is om het Meerjarenbeleidsplan ter zienswijze naar de gemeente te zenden. Vanwege de aanpassingen die de Participatiewet met zich meebrengt en de samenhang met de begroting is hier wel voor gekozen. In het voorliggende MJBP 2.0 is tegelijk met de actualisering op bovenstaande punten ook de gehele tekst geredigeerd op actualiteit.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

COLLEGEBRIEF VOORTGANG NIEUWE REGIONALE HUISVESTINGSVERORDENING

Per 1 januari 2015 is de nieuwe Huisvestingswet van kracht geworden. Dit heeft als gevolg dat de bestaande Regionale huisvestingsverordening voor de regio Utrecht vervalt per 1 juli 2015. In deze verordening zijn regels opgesteld om de sociale huurwoningen op eerlijke en rechtvaardige manier te verdelen. De gemeenten krijgen volgens deze wet maximaal 6 maanden de tijd, tot 1 juli 2015, om hun bestaande huisvestingsverordening aan te passen. De bevoegdheid van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) om een nieuwe regionale huisvestingsverordening vast te stellen is vanaf 1 januari 2015 vervallen en komt weer terug bij de gemeenteraden. Met een nieuwe verordening moeten de gemeenten opnieuw bepalen of een regionaal systeem gewenst is en voor welk gebied dat zou moeten gelden. Regionale afstemming daarover is noodzakelijk volgens de Huisvestingswet. Regels mogen alleen worden gesteld als er aantoonbare schaarste is voor huishoudens met een laag inkomen en als zonder regels deze schaarste leidt tot problemen. Als dit niet het geval is, mag een gemeente alleen regels stellen voor urgenten.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk, klik hier voor de collegebrief op de gemeentelijke website.

De raadzaal van Houten