VVD statement bij interpellatiedebat informatievoorziening financiën bor

Onderstaand statement werd tijdens de gemeenteraad van 10 maart 2015 uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema.

De voltallige oppositie vindt de informatievoorziening rondom de financiën van het beheer van de openbare ruimte niet duidelijk en heeft het onderwerp daarom weer op de agenda gezet. In de collegebrief van 29 januari en de bijbehorende bijlage wordt duidelijk op een rij gezet hoe het zit. Zonder hier te herhalen wat het college inmiddels heeft toegelicht zijn de financiële ontwikkelingen sinds 2007 telkens door uw raad vastgesteld. Wat dat betreft kunnen er ook geen onduidelijkheden meer zijn.

Voor de VVD fractie is deze toelichting helder. De situatie is te vergelijken met het onderhoud aan het schilderwerk bij u thuis. Stelt u zich eens voor dat u een relatief nieuw huis hebt waar het grote onderhoud nog moet komen. Een aanname hierbij is dat kozijnen schilderen (volgens de bepaalde modellen) eens per 4 tot 5 jaar moet gebeuren. Op basis van die aanname weet u welke kosten u mogelijk zou kunnen hebben de komende jaren. U wilt of kunt echter minder uitgeven. Laten we dit verschil hiertussen een modelmatige tekort noemen.

Om de tering naar de nering te zetten denkt u vervolgens na hoe die mogelijke kosten verlaagd kunnen worden, dit denkproces zet u op papier. Laten we dit een startnotitie noemen. In uw startnotitie beschrijft u enkele overwegingen waar u met uw gezin later een besluit over zult nemen:

• U overweegt om niet alles in één keer te laten schilderen maar dit afhankelijk van de staat van uw kozijnen te doen. Zeg maar: het uitstellen op basis van ‘asset management’. Zo is er een groot verschil tussen kozijnen die veel in de schaduw blijven en die vooral in de zon komen of waar de regen meestal tegenaan komt. Ook is het van belang of er een overkapping is en of er beschadiging kan optreden door begroeiing.
  • u overweegt om met de hele straat een schilder in te huren waardoor u een korting behaalt, een mooie innovatie in financiering.
  • U overweegt zelf te gaan schilderen, u stimuleert hiermee zelfbeheer.
  • U overweegt of u de klimop zult gaan snoeien (herinrichting) waardoor het schilderwerk in de nabije omgeving langer meegaat.
  • U overweegt om kozijnen waar houtrot is opgetreden te repareren in plaats deze te vervangen. Hiermee accepteert u wel een lager kwaliteitsniveau. Iets waar u het nog wel even met uw gezin over wilt hebben.
  • U onderzoekt of het mogelijk is om kosten te besparen door technische innovaties door te voeren (kunststof kozijnen, afdakjes boven de kozijnen of zelfs het dichtmetselen van een raam waar toch weinig uitzicht is). Deze maatregelen helpen om in de toekomst veel minder onderhoud te hebben. Voor de financiering hiervan overweegt u zelfs een lening.

Het valt te prijzen dat dit college de verantwoordelijkheid neemt om vooruit te kijken en met deze startnotie de kosten voor de openbare ruimte beter in zicht wil brengen en conform de nieuwe bestuursstijl samen met raad en samenleving wil onderzoeken hoe deze kosten verlaagd kunnen worden.

De VVD fractie deelt de opvatting van het college dat het beter was geweest indien het onderwerp ook in de risicoparagraaf van de begroting 2015 was opgenomen zodat hier geen onduidelijkheid over had kunnen ontstaan. De begroting en in het bijzonder de risicoparagraaf is voor de gemeenteraad een belangrijk instrument om te beoordelen hoe de gemeente er voor staat.

Het globale verloop van groot onderhoud en vervanging