VVD statement bij raadsvoorstel Plan van Aanpak Evaluatie windpark

Onderstaand statement werd uitgsproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de gemeenteraad van 10 maart 2015.

In deze raadsvergadering debatteren we nu over het plan van aanpak voor de evaluatie van de windturbines aan de Veerwagenweg. Voor VVD Houten is het van belang dat er een goede evaluatie plaatsvindt. De uitkomst zal mede bepalen hoe de fractie zich opstelt bij plannen voor een eventuele tweede locatie voor windmolens. Naast deze evaluatie zal ook het draagvlak in de omgeving een zeer belangrijke rol spelen.

Evalueren kan op verschillende vlakken en verschillende manieren. Zo kan er onder meer gekeken worden de totstandkoming van de turbines, naar het behalen van doelstellingen op het gebied van hernieuwbare energie of naar economische opbrengst. Er kan daarnaast ook geĆ«valueerd worden of de opbrengsten in verhouding staan tot de maatschappelijke kosten zoals de ervaren overlast. De meeste van deze en andere onderwerpen zijn onderdeel van het onderzoek. De economische opbrengst wordt echter niet meegenomen in het onderzoek. Een gemiste kans, zo vindt de fractie van VVD Houten. Hoewel het een private aangelegenheid van Eneco is wat de economische opbrengsten zijn, zou dit het beeld wel compleet maken.

Het is goed dat het onderzoek door de Universiteit Utrecht wordt uitgevoerd: hierdoor krijgt het de onafhankelijke en wetenschappelijke status die nodig is voor verdere besluitvorming. Het onderzoek is te belangrijk om over de juistheid van de uitkomsten te debatteren. De fractie van VVD Houten is dan ook blij dat het onderzoek door dit instituut wordt uitgevoerd.

wind