VVD koersvast, veilig en verantwoord

De Waterschapsverkiezingen worden dit jaar tegelijk gehouden met de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 18 maart. Een kleine moeite dus om nu ook uw stem te laten horen bij de Waterschapsverkiezingen. Uiteraard doet de VVD, als partij die bereid is bestuurlijke verantwoordelijke te dragen waar dat gevraagd wordt, mee aan deze verkiezingen.

De Waterschapsverkiezingen worden dit jaar tegelijk gehouden met de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 18 maart. Een kleine moeite dus om nu ook uw stem te laten horen bij de Waterschapsverkiezingen. Uiteraard doet de VVD, als partij die bereid is bestuurlijke verantwoordelijke te dragen waar dat gevraagd wordt, mee aan deze verkiezingen.

WAT IS HET WATERSCHAP OOK AL WEER?

Het Waterschap is net als de gemeente een lokale overheid. Het kantoor van het Waterschap ‘Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden’ is gevestigd in Houten op de hoek van de Molen en de Koppeling.  Met een Algemeen Bestuur bestaande uit 30 leden (vergelijkbaar met een gemeenteraad) en een Dagelijks Bestuur (een soort college van B&W) dat bestaat uit 4 leden (gekozen uit het Algemeen Bestuur) en de door de kroon benoemde Dijkgraaf. Van de 30 leden van het Algemeen Bestuur worden er 23 gekozen en 7 benoemd.

Het huidige Algemeen Bestuur bestaat uit 13 leden vanuit zes landelijke politieke partijen en 10 leden vanuit 3 lokale partijen. ‘Water Natuurlijk’ is de grootste partij met 6 zetels, gevolgd door CDA met 4 en VVD en PvdA elk met 3 zetels. De 7 benoemde leden komen uit de sectoren landbouw (3), bedrijven (2) en bos en natuur (2).

VVD: KOERSVAST, VEILIG EN VERANTWOORD

De VVD heeft een kieslijst samengesteld van zeven kandidaten met gedegen bestuurlijke ervaring, sterke motivatie en specifieke persoonlijke kwaliteiten. Het verkiezingsprogramma gaat uit een solide organisatie en een liberale aanpak. De VVD wil dat het Waterschap inwoners de ruimte geeft waar dat kan. De ruimte om iets te maken van hun leven. De VVD wil dat het Waterschap vooral de zorg voor veiligheid (droge voeten) en daarnaast ook de zorg voor voldoende en schoon water op een verantwoorde en sobere manier uitvoert.

Voor de VVD is het uitgangspunt dat het waterschap zich moet beperken in de uitvoering van zijn taken: niet-wettelijke taken worden afgebouwd. De VVD wil dat het waterschap afziet van verdere lastenverhogingen en de nullijn als uitgangspunt hanteert. De VVD geeft voorrang aan versterking van de Lekdijk en vernieuwing van de Waterzuivering Utrecht, en dat kan wat de VVD betreft betekenen dat het Waterschap andere projecten pas later oppakt.

VVD: Combineren van waterberging, natuur, recreatie, wonen en werken

VVD: Voorrang aan versterking van de Lekdijk

VVD: Veiligheid het belangrijkste thema voor het waterschap

VVD: Economie, duurzaamheid en innovatie gaan hand in hand