Startnotitie Actualisering Parkeerbeleid: wat VVD betreft geen betaald parkeren!

Vanavond werd in de raadsvergadering gesproken over het herzien van het Parkeerbeleid in Houten. In de startnotitie werd één onderdeel in de ‘gereedschapskist’ gelegd die wat de VVD betreft achterwege gelaten moet worden.

Namens de VVD sprak Ruud Vis:

”Voorzitter,

Houten is een echte forensen-stad waar veel mensen dagelijks op allerlei mogelijke manieren zichzelf kunnen verplaatsen om zo hun economische bijdrage te kunnen leveren aan onze samenleving. Er wordt hard gewerkt door de Houtenaren.

Ik woon inmiddels ruim 40 jaar in deze gemeente en ik weet niet beter dan dat de auto en de fiets maar ook andere vormen van mobiliteit hier naast elkaar echt prima gedijen en elkaar goed aanvullen. Tot nu toe is het ons dus blijkbaar gelukt om deze verschillende vormen van mobiliteit goed te kunnen integreren in onze openbare ruimte naar grote tevredenheid van de inwoners. Maar inderdaad tot nu, want met de voorliggende startnotitie lijkt het wel of dat samengaan van verschillende mobilliteits vormen opeens niet meer zou kunnen met de auto als de grote boosdoener. U zult mij niet horen ontkennen dat de beschikbare openbare ruimte steeds schaarser aan het worden is daar zijn wij zelf verantwoordelijk voor door onze politiek breed gedragen visie op het meer moeten bouwen van woningen. Maar dat hoeft wij mij betreft niet auto-matisch te beteken dat we dan maar gelijk een hele gereedschapskist moeten vullen met parkeerregulerende maatregelen om hier vanuit de overheid op in te grijpen en het auto-gebruik en bezit te ontmoedigen en zo de keuzevrijheid met betrekking tot mobiliteit van onze inwoners te beperken.

Voorzitter, ik ken voorbeelden zat van mensen die slim gebruik maken van overheidsregulerende maatregelen zoals bijvoorbeeld de korting op de bijtelling bij elektrische auto's en dat type auto na vijf jaar massaal aan de kant zetten. Niet omdat deze auto’s technisch op zijn, maar omdat de korting op de bijtelling is komen te vervallen.

Natuur-lijk heeft het college ook een groene ambitie getoond, en dienen we ook echt te kijken welke maatregelen het meest effectief zijn. Ik ben van mening dat parkeerregulerende maatregelen zoals betaald parkeren niet passend is voor Houten. Er wordt gewezen op de effecten van dergelijke maatregelen in de stad Utrecht. Ik wil toch echt Houten niet gelijk trekken of hetzelfde benaderen met de mobilliteitsproblematiek van de stad Utrecht. Dus dergelijke parkeerregulerende maatregelen horen wat mijn betreft dan ook echt toe aan de grotere steden waar de druk op de openbare ruimte vele malen hoger is dan in ons breed opgezette Houten.

Het is goed om ons huidige parkeerbeleid te actualiseren want ja, ook Houten staat niet stil in haar ontwikkelingen. Maar ook gezien de reacties vanuit de inwoners ligt het beschikbaar hebben van voldoende parkeervoorzieningen erg gevoelig bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Het gaat er bij mij echt niet in als je een dreigend tekort gaat hebben aan parkeervoorzieningen, dat je dan als mogelijke maatregel dan maar kiest voor het juist nog minder beschikbaar stellen van parkeervoorzieningen. Dus laten we inderdaad het gesprek aan gaan en op zoek gaan naar de beste maatregelen per locatie. Maar, voorzitter ik wil wel de gereedschapskist wat minder zwaar maken door de parkeerregulerende maatregelen als betaald parkeren maar ook het uitbreiden van parkeren met vergunningen schrappen als mogelijke maatregel. Daarom dienen we samen met SGP en ITH een amendement in om het raadsvoorstel hierop aan te passen.”

*UPDATE* Helaas heeft het amendement geen meerderheid gehaald. Alleen VVD, SGP en ITH stemden voor. De andere partijen vinden dat betaald parkeren als optie moet blijven. De VVD gaf hierop aan hier altijd tegen te zijn.