Tegen de Ruimtelijke Koers, maar hoe verder?

De VVD stemde vanwege de uitslag van het referendum tegen het raadsvoorstel Ruimtelijke Koers 2040. Maar dat neemt de zorgen van de VVD niet weg.

Voorzitter,

Het is prettig wonen in Houten! Een referendum met deze stelling had ongetwijfeld een nog duidelijker uitslag gehad dan in het huidige referendum.

Om maar direct duidelijk te zijn: de uitslag is ook voor ons dusdanig dat wij hier niet omheen kunnen en willen. Met een opkomst van 76% waarbij tweederde van de stemmen werd uitgebracht tegen het raadsvoorstel Ruimtelijke Koers 2040 zullen wij ook tegen stemmen.

Hoewel de uitslag helemaal duidelijk lijkt, zijn er verschillende redenen gehoord waarom mensen tegen de Koers stemden: “niet volgens het Houtense DNA, te veel verdichting en verstening, te veel en te hoge gebouwen”, maar ook bouwen langs de A27 en bouwen in Houten-Oost (hoewel beide geen onderdeel van het referendum) is gehoord.

Veel tegenstanders gaven aan dat hun tegenstem zeker niet betekent dat ze vinden dat er niet gebouwd hoeft te worden. Dat, en het feit dat ook een derde voor heeft gestemd, maakt dat we ook vooruit moeten kijken. Hoe dan wel? Er zijn een aantal opties.

Helemaal terug naar de tekentafel, zoals door sommige gesuggereerd wordt lijkt ons onverstandig. Met het geringe aantal woningen dat nog in de pijplijn zit, en de tijd die het kost om alles opnieuw te doen zal dat tot een bouwloze periode van een aantal jaren leiden. Bovendien kunnen alle onderzoeken die al wel gedaan zijn prima gebruikt worden. Dat hebben bijvoorbeeld de initiatiefnemers van het Manifest Houtense Koers ook al gedaan, met een hele andere uitkomst.

Dan maar de koers helemaal verleggen naar dit Manifest? Ook dat gaat ons te snel: het is nog onvoldoende helder of dit realistisch en gewenst is. De ‘waarom’ en het ‘wat’ van dit manifest is helder, maar ‘hoe’ en of dit financieel gerealiseerd kan worden, en of de omwonenden er daar blij van worden is maar de vraag. Dit maakt dat wij het verstandig vinden om het college te vragen om een analyse te maken van de argumenten van voor- en tegenstanders en dit op zo’n kort mogelijke termijn terug te koppelen aan de raad.

We denken ook dat het verstandig is om de onderzoeken die ingezet zijn ten aanzien van Houten Noordwest en Houten-Oost door te zetten. Al was het maar om dit niet boven de (woning)markt te laten hangen. Het biedt vooral de kans om voor Oost inzicht te krijgen in de mogelijkheden voor woningbouw geïnspireerd op het Manifest. Wij zijn daarbij vooral nieuwsgierig naar de mogelijkheden om, vooral voor Houtense inwoners, betaalbare woningen van verschillende typen toe te voegen die de doorstroming bevorderen.

Voorzitter,

Houten heeft nog steeds een probleem op de woningmarkt: te weinig betaalbare huizen voor starters en senioren, te weinig appartementen. De urgentie is alleen maar groter geworden, het is dus wel zaak om zo snel mogelijk met oplossingen te komen, wachten tot de verkiezingen heeft daarom niet de voorkeur. We roepen het college daarom op om op korte termijn met een voorstel te komen op welke manier we met meer draagvlak kunnen komen tot een visie op de ruimtelijke ontwikkeling in Houten rekening houdend met eerder genoemde uitdagingen zodat ook onze starters kunnen zeggen: het is prettig (en betaalbaar) wonen in Houten!