“KNA onderbrengen in het Theater een goed idee”

Op de raadsagenda stond de raadsinformatiebrief over de huisvesting van KNA. Raadslid Karen Voshol lichtte het standpunt van de VVD toe.

“Voorzitter, college, leden van de raad en allen die thuis meekijken, KNA moet verhuizen, maar waarheen?

Laat ik voorop stellen dat KNA bij Houten hoort en al meer dan honderd jaar, een belangrijke rol speelt in onze gemeente.

Als muziekvereniging kan KNA bijdragen aan het muziekonderwijs in de gemeente en heeft een belangrijke sociaal maatschappelijke functie.Het samen musiceren zorgt voor binding tussen verschillende lagen van de bevolking.

KNA bevindt zich momenteel op een kruispunt in haar bestaan. Het huidige onderkomen, de Grund, zal mogelijk plaats gaan maken voor een andere vorm van bebouwing. De maatschappelijke functie van het gebouw zal daarmee verdwijnen en de in het pand gevestigde verenigingen en stichtingen moeten verhuizen naar een onderkomen elders. KNA is, om zeker te zijn van een goed onderkomen, vooruitlopend op de eventuele nieuwbouwplannen, op zoek gegaan en heeft in die zoektocht samenwerking gezocht met de Van Harte School. Een school die in haar nieuwbouw graag een Multi Functionele Ruimte ziet, waar onder andere KNA gebruik van zou kunnen maken. Uit onderzoek is gebleken dat deze samenwerking technisch haalbaar is. Echter, de kosten die gemaakt moeten worden om de de ruimtes, die KNA nodig heeft om muziek te maken, aan te passen vanwege de geluidsnormen, zijn dermate hoog (€1,1 miljoen, hoger dan gepland) dat de gemeente heeft moeten besluiten om naar een andere oplossing te zoeken. Eerdere zoekresultaten bleken geen geschikte of geschikt te maken locaties op te leveren, maar onlangs is gebleken dat op locatie Theater aan de Slinger, een alternatief lijkt te zijn.

Het Theater verhuurd lokalen aan college de Heemlanden en daar is een afname van het aantal leerlingen geconstateerd, dat zal leiden tot een afname van het gebruik van leslokalen in het theater.

Wethouder, hoewel wij deze oplossing omarmen om meer dan enkel financiële redenen, hebben wij een aantal vragen betreffende de gang van zaken. Is KNA op enige wijze betrokken geweest bij deze ‘zoektocht’, gezien hun reactie leken ze nogal verrast. Hoe heeft u hun mail geïnterpreteerd en wat gaat u doen om de ‘relatie’ te repareren.

Ik kan me hun onthutsing voorstellen, maar daarnaast hoop ik dat zij snel de voordelen van deze locatie zullen inzien. Het samenwerken, het bundelen van krachten met andere culturele mogelijkheden en het elkaar aanvullen, zijn maar een paar van de pluspunten. Wethouder, wij vinden het belangrijk om te weten hoe de huurovereenkomst van Theater de Slinger met College de Heemlanden is opgesteld.Is er in deze overeenkomst opgenomen dat College de Heemlanden, op het moment dat het leerlingenaantal gaat toenemen, zij weer een beroep mag doen op de ruimte van het theater. Zo ja, dan is de kans groot dat het onderkomen van KNA op den duur weer op de tocht staat en dat zal toch niet de bedoeling zijn.

Ik vraag u dan ook hier goed naar te kijken en daar waar nodig maatregelen te nemen, zodat alle partijen exact weten waar ze aan toe zijn.”