Statement VVD bij rekenkamerrapport Lokale Inkomensregelingen

Vanavond debatteerde de gemeenteraad in Houten over het onderzoek dat de Rekenkamercommissie deed naar de lokale inkomensregelingen van de gemeente. Namens de Houtense VVD deed Eef Stiekema het woord.

Voorzitter, college, collega raadsleden en belangstellenden thuis,

In de afgelopen periode heeft de Rekenkamercommissie onderzoek gedaan naar de lokale inkomensregelingen die Houten heeft. Hierin zijn meerdere aandachtspunten geformuleerd die als aanbevelingen gezien kunnen worden. Het voort te ver om ze alle hier nu te noemen en dat zal ik dus ook niet doen. Het onderzoek geeft duidelijk aanleiding om de lokale regelingen eens goed en integraal tegen het licht te houden. De Rekenkamer stelt dat de verschillende inkomens- en vermogensnormen de duidelijkheid voor mensen die steun nodig hebben en voor de uitvoering duidelijker kunnen. Wij ondersteunen dat: hoe duidelijker deze regelingen zijn, des te helderder is of iemand recht heeft op de ondersteuning of niet.

Bij die herijking zullen wij scherp in de gaten houden dat de regelingen alleen voor diegene is die dat écht nodig heeft. Herijking mag niet leiden tot een groter beslag op de gemeentelijke uitgaven, maar belangrijker nog: het mag de armoedeval, die ontstaat wanneer iemand geen recht meer heeft op een regeling vanwege hoger inkomen, niet vergroten. Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat de herijking ertoe leidt dat mensen als het ware gevangen worden in zo’n inkomensregeling.

Voorzitter,

Het raadsvoorstel en achterliggende stukken hebben een inconsistentie in zich die wij met een amendement willen rechtzetten. In de reactie op het onderzoeksrapport geeft het college aan dat het, om meerdere valide redenen, dit jaar geen herijking zal doen. De Rekenkamercommissie heeft in het nawoord aangegeven dit te onderschrijven en neemt zelfs een voorschot op de mening van de raad door te stellen dat dit dan wel in het eerste of tweede jaar van de volgende raadscyclus te laten plaatsvinden. In het amendement dat wij indienen stellen wij voor beslispunt 3 te wijzigen zodat de herijking niet al dit jaar wordt uitgevoerd, maar wordt overgedragen aan het nieuwe college.