Reactie op ingezonden brief over referendum

Deze week staat er in 't Groentje een artikel over een open brief aan gemeenteraad En het Trefpunt naar aanleiding van het afwijzen van een referendum. Onze reactie op deze open brief kon u helaas niet in 't Groentje lezen omdat de redactie ons dit (nog) niet vroeg en onze reactie was in het Trefpunt wel erg kort. Graag willen we u hier onze volledige reactie laten lezen.

VVD Houten is van mening dat een referendum over dit onderwerp en het daarmee samenhangende uitstel van een besluit waar in deze gemeente nu al jaren over wordt gesproken, niet op haar plaats is. In de referendumverordening wordt aangegeven dat de raad om dringende redenen kan besluiten om geen referendum te houden. VVD Houten vindt dat daar hier sprake van is en wil dat graag toelichten.

In 2014, nog geen jaar geleden, is ons door de kiesgerechtigde inwoners van Houten een duidelijk mandaat gegeven om de belangen van alle Houtense inwoners te vertegenwoordigen. In de verkiezingsprogramma’s en tijdens de campagne vorig jaar is het verruimen van winkeltijden een prominent onderwerp geweest. Zo was de eerste stelling in ‘Houten Kiest’ (de Houtense variant van Kieskompas): “Winkeliers moeten meer vrijheid krijgen om ook op zondag de winkel open te doen”. Maar liefst 11.640(!) mensen vulden dit in: 20% was tegen de stelling (score 0-4), 16,5% stemde neutraal en 63 % was voor de stelling. Deze informatie samen met de al bekende gegevens uit het burgerpanel van 2012, het winkeliersonderzoek, de raadpleging in het gemeentehuis en de geluiden uit onze achterban maakten dat wij vonden en vinden dat er voldoende informatie was om een besluit te nemen. Een referendum op dit principiële onderwerp zou de mening van de politieke partijen die al stelling namen in het verkiezingsprogramma niet wijzigen, wat de uitslag ook zou zijn. De kosten voor een referendum worden geschat op €50.000 tot €69.000, nog los van een eventueel budget om het referendum onder de aandacht van alle kiesgerechtigden te krijgen. De gemeente wordt geacht gemeenschapsgeld spaarzaam uit te geven, gemeenteraadsleden moeten daar op toezien. Voor VVD Houten voldoende dringende redenen om het verzoek niet in te willigen.

Het mag geen verbazing wekken dat VVD Houten geen voorstander is van een referendum. Met dit instrument kan in theorie een minderheid haar wil opleggen aan zwijgende meerderheid. Die zwijgende meerderheid vertrouwt er namelijk op dat de gemeenteraad conform hun overtuiging, en het op basis daarvan door hen gegeven mandaat kiest. De keuze was helder in de verkiezingsprogramma’s, in de campagne vorig jaar en in ‘Houten Kiest’: VVD, D66, PvdA, HA! en ITH scoorden allen een 7 of hoger op eerder genoemde stelling. Een ruime meerderheid in de raad was dus voor het geven van meer vrijheid aan winkeliers op dit punt. En daarmee ook aan burgers die op zondag kunnen winkelen als ze dit willen. Als laatste wil de fractie van VVD Houten u wijzen op het feit dat de ondernemers en hun personeel over wie het hier gaat wellicht niet allen in Houten wonen en dus niet in de gelegenheid zijn om aan het referendum mee te doen terwijl zij wel degelijk partij zijn in deze kwestie.

U vraagt zich ook af waarom wij ons de mogelijkheid aan ons voorbij laten gaan om middels dit onderwerp de burgers te betrekken bij de bredere problematiek rondom de Houtense winkels en economie. Niets is minder waar. Wij willen altijd graag over dit onderwerp met een ieder in gesprek. Maar niet door middel van een referendum; dit instrument leent zich hier wat ons betreft niet voor. De vragen die u stelt (wat draag ik bij aan de Houtense economie, waarom al die leegstand, welke invloed zou ik daar op kunnen uitoefenen) kunnen volgens ons beter op een andere manier beantwoord worden. Bijvoorbeeld door er met elkaar over te praten of wellicht door middel van een burgerpanel onderzoek.

Overigens heeft VVD Houten steeds gepleit voor het wegnemen van beperkingen op de winkelopeningstijden, niet voor het dwingen van ondernemers om de winkel te openen op zondag. Winkeliers mogen daardoor vanaf 1 maart 2015 zelf bepalen wanneer ze open gaan en wanneer niet, de gemeente bepaalt dit gelukkig niet meer. Burgers kunnen zich daarom in de komende periode in voldoende mate uitspreken over de winkeltijden door al dan niet gebruik te maken van eventuele extra winkelopeningstijden. Wij zien dit met vertrouwen tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Eef Stiekema
Fractievoorzitter VVD Houten

Het artikel in 't Groentje:

Het artikel