Kieskompas voor de waterschapsverkiezingen

De waterschapsverkiezingen van 18 maart komen inmiddels dichtbij. Er valt écht wat te kiezen in maart en net als in 2008 biedt Kieskompas in alle 22 waterschappen kiezers de helpende hand. Kieskompas werkte de afgelopen maanden intensief met de Unie van Waterschappen en alle politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen samen om na te gaan wat de belangrijkste issues zijn in ieder waterschap.

Wat doet het waterschap er aan om te zorgen dat kelders en huizen van bewoners niet onderlopen? Hoe zuiver is het open zwemwater? Moet het waterschap zich inzetten voor meer natuur- of juist voor meer recreatiegebieden? Of moet het waterschap er uitsluitend voor zorgen dat we droge voeten houden? Wellicht moeten ze ook bevers uitzetten? Mogen ganzen worden afgeschoten en muskusratten worden gevangen? En moeten de geborgde zetels voor natuur- en landbouworganisaties nog wel behouden blijven? Dit zijn slechts enkele vragen die er toe doen bij de komende waterschapsverkiezingen en waarover de Nederlandse kiezer zal nadenken.

Na het beantwoorden van 30 heldere stellingen over belangrijke lokale onderwerpen worden bezoekers van Kieskompas in het politieke landschap van hun waterschap geplaatst, te midden van de deelnemende partijen. Kieskompas is hierbij volledig transparant: middels één simpele muisklik worden alle partijposities en de onderbouwingen uit de verkiezingsprogramma’s zichtbaar. Zo kunnen kiezers hun opvattingen op ieder gewenst onderwerp vergelijken met die van de politieke partijen in hun waterschap.

Link naar kieskompas voor de waterschapsverkiezingen