Rondetafelgesprekken over Woningbouw Wickengaard, Jaarstukken Gemeente Houten, stukken van gemeenschappelijke regelingen en nieuw Beleidskader Zonnevelden.

Dinsdag 1 en 8 juni zijn er weer rondetafelgesprekken, op de agenda staan diverse onderwerpen: woningbouw Wickengaard, jaarverslagen en begrotingen van enkele gemeenschappelijke regelingen (WIL, GGDrU en VRU), de Jaarstukken en Eerste Bestuursrapportage van de gemeente Houten, het Rekenkamer rapport over prestatieafspraken met Viveste en het nieuwe beleidskader Zonnevelden. Kortom: er is weer genoeg te bespreken!

De rondetafelgesprekken worden vanwege de maatregelen in het kader van Covid-19 digitaal gehouden. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via Notubiz.

In deze cyclus worden de rondetafelgesprekken gehouden op twee dinsdagen: 1 en 8 juni.

Onder de tabel wordt per onderwerp kort samengevat waar de raadsvoorstellen over gaan.

Agenda 1 juni

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:00uMSTeams / Notubiz

Ruud Vis

Woningbouw Wickengaard

  220:00MSTeams / Notubiz
Mathieu Cox

Zienswijze op begroting Werk & Inkomen Lekstroom (WIL) 2022




Mathieu  Cox 

Jaarstukken 2020 en ontwerpbegroting 2022 GGDrU

  


Mathieu Cox

Financiële stukken Veiligheidsregio Utrecht

Agenda 8 juni

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:30uMSTeams / Notubiz

Jan Rinkel

Jaarstukken 2020 - resultaatbepaling en 

Jaarstukken 2020 - Resultaatbestemming

   

Jan Rinkel

Eerste Bestuursrapportage 2021

220:30uMSTeams / Notubiz
David Rentinck

Rekenkamerrapport Prestatieafspraken met Viveste

  


David Rentinck

Nieuw Beleidskader Zonnevelden

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden vanwege het grote aantal onderwerpen in twee gemeenteraadsvergadering op 15 en 17 juni besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Woningbouw Wickengaard

De raad moet een nieuw bestemmingsplan vaststellen om de bouw van 33 woningen volgens het plan Wickengaard mogelijk te maken in Schalkwijk. Het gaat om woningen die bij uitstek geschikt zijn voor starters, gezinnen en senioren. De bouw van dit soort woningen komt de leefbaarheid van de kern ten goede. Het helpt onder andere de voorzieningen in stand te houden.

Ontwikkelaar/bouwer Dura Vermeer sloot in 2016 een overeenkomt met de eigenaar van het perceel achter de Jonkheer Ramweg 26. Dura Vermeer vroeg daarop de gemeente Houten om medewerking en op 1 april 2019 sloten de ontwikkelaar/bouwer en de gemeente een anterieure overeenkomst. In overleg met de gemeente stelde Dura Vermeer een bestemmingsplan op.

Dura Vermeer heeft veel gedaan aan participatie bij dit plan. Begin 2019 organiseerde Dura onder andere een inloopavond en er zijn veel persoonlijke gesprekken gevoerd met omwonenden. Daarbij was in veel gevallen ook iemand van de gemeente aanwezig. Waar mogelijk is geprobeerd om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan wensen van omwonenden. Zo worden, onder andere, de oude perenbomen uitgegraven en herplant zodra de Wickengaard klaar is en komt er een oplossing voor de wateroverlast voor huurwoningen aan de Wickenburghselaan.

Het ontwerpbestemmingsplan dat de ontwikkelaar maakte, lag 8 weken ter inzage, zoals de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) voorschrijft. Omwonenden en andere partijen konden een zienswijze indienen. In totaal kwamen er 14 zienswijzen binnen. Een daarvan bleek ongeldig. De andere 13 zijn allemaal verwerkt en voorzien van een reactie in de Nota van Zienswijzen (NVZ). Het bestemmingsplan is daarna op bepaalde punten aangepast. Het bestemmingsplan dat de raad nu moet vaststellen, is dus het gewijzigde plan. Daarnaast moet de raad de Nota van Zienswijzen vaststellen.

Ook moet de raad de vormvrije milieueffectrapportage ofwel m.e.r. vaststellen. Deze staat in het bestemmingsplan.

Het college heeft inmiddels de verhoogde grenswaarde spoorweglawaai vastgesteld.

VVD raadslid Ruud Vis voert dinsdag het woord bij dit onderwerp, hij is ook de woordvoerder tijdens de debatraad.

Zienswijze op begroting Werk & Inkomen Lekstroom (WIL) 2022

Op grond van de bepalingen in de gemeenschappelijke regeling stelt het dagelijks bestuur van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) jaarlijks een conceptbegroting vast. Deze ligt nu voor. Op basis hiervan kunnen de raden van de bij WIL aangesloten gemeenten haar zienswijze geven. Vervolgens stelt het bestuur van WIL, rekening houdend met de zienswijzen, haar definitieve begroting vast. Het jaarverslag van WIL is niet zienswijze- plichtig en wordt ter informatie naar de gemeenteraden gestuurd.

De huidige begroting is beleidsarm. In de begroting zijn nog niet verwerkt:

  1. de gevolgen van Corona
  2. de evaluatie innovatie-agenda WIL – gemeenten

Deze laatste komt in november 2021 in de raad. In januari / februari 2022 zal een begrotingswijziging WIL aan de raad worden voorgelegd, waarin deze twee elementen wel verwerkt zijn.

De begroting WIL 2022 is op dit moment een accurate begroting. En het jaarverslag geeft inhoudelijk en cijfermatig een goed beeld van 2020. In de zienswijze op de begroting 2022 wordt de wens geuit om de operationele doelstellingen per programma in volgende begrotingen nader toe te lichten. T.a.v. het jaarverslag wordt aan WIL medegedeeld in toekomstige jaarverslagen kwalitatieve verhalen en een duidelijkere relatie tussen doelstellingen / prestaties een verrijking zouden zijn.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is VVD fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Jaarstukken 2020 en ontwerpbegroting 2022 GGDrU

GGD regio Utrecht (GGDrU) voert als gemeenschappelijke regeling voor 26 deelnemende gemeenten in de regio een aantal taken uit op het gebied van publieke volksgezondheid. Op basis van deze regeling kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de ontwerpbegroting 2022 van de GGDrU. De jaarstukken 2020 zijn ter informatie aan de raad toegezonden. De jaarrekening laat zien dat GGDrU 2020 afsluit met een positief saldo van €2.264.000 inclusief mutaties in reserves. De financiële risico’s zijn voldoende afgedekt.

De ontwerpbegroting 2022 is een uitwerking van de kaderbrief 2022. Het college is tevreden over de ontwerpbegroting 2022 die is opgesteld in een onzekere periode ten tijde van corona en de bestrijding hiervan en stelt voor geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met de ontwerpbegroting 2022 van de GGDrU.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is VVD raadslid Karen Voshol woordvoerder bij dit onderwerp.

Financiële stukken Veiligheidsregio Utrecht

De Veiligheidsregio Utrecht biedt de raad de voorlopige jaarstukken 2020 en de ontwerpprogrammabegroting 2022 (inclusief gewijzigde begroting 2021) aan om hierop een zienswijze te geven. De VRU heeft 2020 afgesloten met een positief resultaat van € 2,1 miljoen dat voornamelijk incidenteel van aard is.

Het algemeen bestuur van de VRU stelt voor om het positieve rekeningresultaat vrijwel geheel in te zetten voor het instellen van het Openbaar Meldkamersysteem (OMS)-fonds. Op die manier wordt een stijging van de gemeentelijke bijdrage voor dit onderwerp in deze beleidsperiode (tot en met 2023) voorkomen.

Het resterende deel van het positieve rekeningresultaat (€ 25.000) wordt, conform de bestuurlijk vastgestelde spelregels, gestort in de ontwikkel- en egalisatiereserve. Blijkens de geactualiseerde begroting 2021 daalt de gemeentelijke bijdrage met € 75.000 ten opzichte van de begroting 2021, vanwege het doorberekenen van een aantal voordelen in de gemeentelijke bijdrage.

De ontwerpbegroting 2022 is gebaseerd op de (geactualiseerde) begroting 2021 en de mutaties die zijn opgenomen in de kadernota 2022. Eén wijziging ten opzichte van de kadernota 2022 is mutatie van de ademluchtbescherming werkplaatsen (AB). Voor dit onderwerp is de bijdrage € 32.000 lager t.o.v. de kadernota 2022.

De ontwerpjaarstukken en de ontwerpbegroting/geactualiseerde begroting geven volgens het college geen aanleiding voor het indienen van zienswijzen.

VVD commissielid Mathieu Cox voert het woord tijdens het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Ruud Vis woordvoerder.

Jaarstukken 2020 - Resultaatbepaling en Jaarstukken 2020 - Resultaatbestemming .

De wereldwijde corona-crisis (als gevolg van Covid-19) heeft in 2020 een grote invloed gehad op het economische en sociaal-maatschappelijke leven en dus ook op de jaarrekening 2020 van de Gemeente Houten.

In 2020 is een aantal belangrijke beleidsdocumenten door de raad vastgesteld die van invloed zijn op de realisatie van onze ambities in de tweede helft van deze bestuursperiode. Het betreft:

  • Energieplan 2020-2025
  • Programma Sociale Koers 2020-2023
  • Programmaplan Omgevingswet

Ook is in 2020 en 2021 uitvoerig gesproken over de Ruimtelijke Koers Houten. Op 17 maart 2021 heeft het referendum Ruimtelijke Koers plaatsgevonden. De gemeenteraad heeft op 30 maart 2021 over het voorliggende raadsvoorstel Ruimtelijke Koers Houten, in samenhang met de uitslag van het referendum, gedebatteerd en besloten niet in te stemmen met het raadsvoorstel Ruimtelijke Koers Houten. Wel is de motie ‘Tijd voor reflectie en verbinding’ door de raad aangenomen.

Jaarrekeningresultaat 2020: € 1.261.000 positief

De prognose op basis van de maandelijkse begrotingswijziging van december 2020 was € 1,520 miljoen positief. Toen is al wel aangegeven dat er nog sprake was van een financieel risico (ruim € 3 miljoen) ten aanzien van de kostenontwikkeling voor jeugdhulp en Wmo. In de raadsinformatiebrief van 8 januari 2021 ‘Realisatie uitgaven jeugdhulp en Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) op basis van de Q3-2020’ is de raad over de actuele stand van zaken geïnformeerd. Op basis van de Q4-2020 rapportage is er sprake van een tekort van € 3,382 miljoen op het Sociaal domein. Hier tegenover staat een, per saldo, positief effect van overige mee- en tegenvallers van € 2,584 miljoen. Hier is een belangrijke verklaring voor. Bij het opstellen (september 2020) van de tweede bestuursrapportage waren de vooruitzichten over het verloop van de corona-crisis voorzichtig positief. Op basis daarvan was het de verwachting dat beschikbare budgetten in het laatste kwartaal weer in belangrijke mate konden worden besteed. Vanaf medio oktober zijn deze inzichten echter weer drastisch gewijzigd. Als gevolg van de tweede lockdown is nu in de jaarrekening een onderschrijding te zien op een aantal reguliere budgetten, maar zeker ook op de budgetten voor regelings- en uitvoeringskosten van de gemeenschappelijke regeling Werk & Inkomen Lekstroom (WIL). Ook is er een positief effect van € 0,539 miljoen door winstneming bij een grondexploitatie niet-Vinex.

Het verschil ten opzichte van de prognose in december 2020 wordt op hoofdlijnen verklaard door:

  1. Hogere kosten Sociaal domein: € 3,382 miljoen negatief.
  2. Lagere uitvoerings- en regelingskosten WIL: € 0,984 miljoen positief.
  3. Winstneming grondexploitatie Niet Vinex: € 0,539 miljoen positief.
  4. Thuiswerken en effect minder gebruik sportaccommodaties/leerlingenvervoer: € 0,415 miljoen positief.
  5. ICT/Informatisering: € 0,281 miljoen positief.
  6. Hogere algemene uitkering: € 0,243 miljoen positief.
  7. Hogere leges uit Omgevingsvergunningen: € 0,206 miljoen positief.
  8. Overige (inclusief diverse kleinere budgetten ≤ € 75.000): € 0,455 miljoen positief.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij deze onderwerpen.

Eerste Bestuursrapportage 2021

Deze 1e bestuursrapportage van 2021 is tot stand gekomen in een periode waarin het coronavirus nog steeds grote impact heeft op het lokale culturele, sociaal-maatschappelijke en bedrijfsleven. Daarom is op 2 maart besloten over een nieuw pakket steunmaatregelen voor de eerste helft van 2021. In juni zal worden bekeken of verlenging van genomen besluiten nodig is en/of aanvullende maatregelen nodig zijn. Met deze onzekerheid is in deze bestuursrapportage een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van de voortgang van de beleidsverantwoording en de budgetontwikkelingen.

De prognose voor de meerjarenbegroting 2021-2025 is negatief. In de perspectiefnota en begroting 2022 zullen voorstellen gedaan worden om de begroting meerjarig weer op orde te brengen. De belangrijkste oorzaken van het negatieve saldo zijn de septembercirculaire 2020 van het gemeentefonds en tekorten voor jeugdhulp en Wmo. Voor jeugdhulp en Wmo is in deze eerste bestuursrapportage 2021 een tekort geprognosticeerd op basis van de realisatie 2020. Daarbij is ook rekening gehouden met het verwachte aandeel van Houten in de incidenteel extra beschikbaar gestelde € 613 miljoen van het Rijk voor de tekorten op jeugdhulp. Op basis van de rapportage van de eerste twee kwartalen 2021 van de Regionale Backoffice Lekstroom (RBL) vindt bijstelling van deze prognose plaats in de tweede bestuursrapportage van 2021.

Vanwege de financiële krapte hebben we geen beleidsintensivering overwogen. Actuele financiële vraagstukken hebben we opgelost langs het uitgangspunt ‘oud voor nieuw’

De omvang van de financiële bijstellingen van de 1e bestuursrapportage zijn voor het begrotingsjaar 2021 € 1,625 miljoen nadelig. Deze bijstellingen geven een nieuw begrotingssaldo van € 1,648 miljoen negatief.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Rekenkamerrapport Prestatieafspraken met Viveste

De Rekenkamer heeft een kort verkennend onderzoek uitgevoerd naar de (jaarlijkse) prestatieafspraken tussen de gemeente Houten en woningcorporatie Viveste. De Rekenkamer stelt vast dat er in de relatie tussen de gemeente Houten en Viveste vooral behoefte is aan rust en overzicht, en dat er een ontwikkeling gaande is, richting het maken van meerjarige prestatieafspraken, die daaraan zonder twijfel zal bijdragen. Parallel aan die ontwikkeling moet (maar ook kan) de raad veel beter ‘in positie’ komen, mede in het belang van Viveste.

VVD commissielid David Rentinck is tijdens het rondetafelgesprek woordvoerder bij dit onderwerp, in de raadsvergadering voert raadslid Ruud Vis het woord.

Nieuw Beleidskader Zonnevelden

In november 2017 is het uitnodigingskader zonnevelden vastgesteld. In mei 2020 is dit uitnodigingskader geëvalueerd en heeft de raad opdracht gegeven om het beleid te actualiseren. Daarbij heeft de raad gekozen om, voortbouwend op het uitnodigingskader uit 2017, te gaan werken met schaarse vergunningen, zodat beter op kwaliteit gestuurd kan worden.

Met het nieuwe beleidskader zonnevelden wordt hieraan invulling gegeven met een puntensysteem voor de integrale beoordeling van plannen. Dit puntensysteem omvat verschillende thema’s waaronder (proces en financiële) participatie, meervoudig ruimtegebruik en de inpassing in het gebied.

Na vaststelling van het beleid kunnen tot en met 1 november 2021 voor de resterende beleidsruimte van netto 55 hectare plannen worden ingediend. Voor eind 2021 worden deze plannen beoordeeld en is duidelijk welke plannen er door mogen voor vergunningverlening. Vervolgens wordt de reguliere ruimtelijke procedure doorlopen, inclusief een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad. Dit nieuwe beleidskader draagt bij aan de gemeentelijke doelstelling om in 2040 energieneutraal te zijn en is het Houtense aandeel voor zonnevelden in de Regionale Energie Strategie.

VVD commissielid David Rentinck is tijdens het rondetafelgesprek woordvoerder bij dit onderwerp, in de raadsvergadering voert fractievoorzitter Eef Stiekema het woord.