Onbetrouwbaar Eneco wil eenzijdig af van gemaakte afspraken

In de raadsvergadering werd op verzoek van de Houtense VVD gedebatteerd over het verzoek van Eneco om de maatwerkvoorschriften in te trekken voor de windturbines aan de Veerwagenweg. Ongelofelijk, onbehoorlijk en onbetrouwbaar volgens VVD fractievoorzitter Eef Stiekema.

Voorzitter,

Inwoners van de gemeente Houten verdienen het dat de gemeente voor ze opkomt als een bedrijf als Eneco zich niet aan gemaakte afspraken houdt.

Toen de raad jaren geleden besloot dat er windturbines geplaatst konden worden aan de Veerwagenweg werd afgesproken dat omwonenden beschermd zouden worden, onder meer tegen geluidsoverlast. Er werden afspraken gemaakt die verder gingen dan volgens de wet noodzakelijk, maar zowel Eneco als de gemeente toonden zich begripvol voor de omgeving en zetten die extra stap.

Gedurende het traject veranderde er iets: vanaf 1 januari 2011 trad het nieuwe activiteitenbesluit (Besluit Algemene Regels voor Inrichtingen Milieubeheer) in werking. Ook hierdoor zou er aan minder regels gehouden te hoeven worden. De raad maakte zich er echter sterk voor om de partijen toch aan eerder gemaakte afspraken te laten houden. Het was namelijk een voorwaarde voor de gemeenteraad om de toestemming voor plaatsing niet in te trekken. Als overheid kun je niet zomaar de stekker uit zo’n proces trekken: je moet je een betrouwbare partner tonen. Er werd daarom door beide partijen (de gemeente Houten en Eneco) overeengekomen om maatwerkvoorschriften toe te passen. Dit zijn afspraken waarbij onder meer geluidsoverlast wordt beperkt doordat de turbines in bepaalde omstandigheden terug- of afgeschakeld moeten worden.

Dat deze afspraken verder gingen dan juridisch noodzakelijk wist Eneco. In een brief bevestigde Eneco eerder al dat ze zich bereid vonden om “de geluidsregeling alsnog als voorgeschreven uit te voeren om op deze manier tegemoet te komen aan mogelijke bezwaren die als gevolg van de nieuwe regelgeving kunnen ontstaan”.

Helaas liet Eneco vanaf het voorjaar van 2019 een ander gezicht zien: het moest maar eens afgelopen zijn met de maatwerkvoorschriften die toch wel erg veel opbrengst kostten. Het bedrijf deed een verzoek om de voorschriften in te trekken. Het college wees het verzoek af vanuit het uitgangspunt de omwonenden optimaal te beschermen. Dat is ook wat de inwoners van Houten verdienen: een gemeente die voor ze opkomt.

Eneco zette vervolgens een voor ons onbegrijpelijke en onbehoorlijke stap: ze vocht hde afwijzing door het college aan bij de rechtbank. Dit terwijl al voor de windturbines er stonden duidelijke afspraken waren gemaakt die verder gingen dat wat de wet voorschrijft. Eneco wist al voordat de turbines er stonden dat er vanwege de maatwerkvoorschriften minder opbrengst zou komen, dit was ingecalculeerd. Of was ook al ingecalculeerd dat het de afspraken na verloop van tijd eenzijdig zou intrekken?

Voorzitter, Eneco toont zich wat ons betreft hiermee een onbetrouwbare partner. De afspraken over de maatwerkvoorschriften, die voor veel partijen randvoorwaardelijk waren voor plaatsing, worden namelijk ineens eenzijdig ingetrokken.

Ongelofelijk, onbehoorlijk en onbetrouwbaar wat betreft de Houtense VVD.

Wij willen daarom het college oproepen een ultieme poging te doen alles in het werk te stellen om Eneco toch aan de gemaakte afspraken te houden en dienen daartoe een motie in. Wij hebben daarvoor steun gekregen van ITH, SGP en CDA die de motie medeondertekend hebben.