Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 17 februari over?

Op dinsdag 17 febuari worden er weer rondetafelgesprekken gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

PLAN VAN AANPAK EVALUATIE WINDPARK VEERWAGENWEG

In 1999 heeft de gemeente Houten een duurzame energiescan uitgevoerd waarin is geconcludeerd dat er potentie is voor windenergie in Houten. In januari 2000 besloot de raad er naar te streven om in het jaar 2005 de gemeente Houten voor 11% van duurzame energie te voorzien. Het opwekken van windenergie wordt gezien als oplossing om een groot deel van deze ambitie te kunnen verwezenlijken. In 2001 besloot de raad om op de locatie “Veerwagenweg” het eerste Houtense windpark te realiseren. In oktober 2013 is het windpark opgeleverd. In het besluit uit 2001 is de verplichting opgenomen eerst het windpark op de Meerpaal te evalueren alvorens te beginnen met de realisatie van een eventueel volgend windpark.

Om te komen tot het evaluatierapport van het windpark Houten worden drie stappen doorlopen. In de eerste stap is de offerte-uitvraag gezamenlijk door de gemeente Houten en provincie Utrecht opgesteld. De provincie wil graag participeren omdat in de provincie meerdere windparken moeten worden gerealiseerd en zij wil leren van de ervaringen in Houten. In de tweede stap (dit voorstel) is de offerte-uitvraag door de Universiteit Utrecht (UU) uitgewerkt in een plan van aanpak. Het plan van aanpak zal door de UU in stap 3 worden gebruikt als basis voor de uitvoering van de evaluatie.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de gemeenteraad zal dit door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema gedaan worden. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

KADERNOTA 2016 VAN DE GGDRU

De Gemeentelijke GezondheidsDienst regio Utrecht (GGDrU) heeft de opdracht om namens 26 gemeenten in de regio de publieke gezondheid van hun inwoners mede te beschermen en te bewaken. Om deze rol zo goed en zo efficiënt mogelijk te vervullen is het bestuur op zoek naar een sluitende visie op de dienstverlening door de GGD; hoe kan deze in het gezamenlijk eigenaarschap zo goed mogelijk aansluiten op de lokale situatie en behoeften van gemeenten. Het bestuur doet hiertoe een aanzet in de Kadernota 2016. Deze Kadernota vormt de basis voor de begroting 2016. De GGDrU vraagt aan de gemeenten, als mede –eigenaar, hun zienswijze te geven op deze kaders. Gevraagd word om eventuele zienswijze vóór 5 maart aan het bestuur van de GGDrU kenbaar te maken. Omdat deze termijn niet kan worden gehaald, is de GGDrU op de hoogte gebracht van de voorgestelde zienswijze onder voorbehoud van het raadsbesluit.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

REGIONAAL RISICOPROFIEL 2014 VEILIGHEIDSREGIO UTRECHT (VRU)

Conform de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) dient het bestuur van de veiligheidsregio tenminste eenmaal in de vier jaar een beleidsplan vast te stellen. Dit beleidsplan dient mede gebaseerd te zijn op een door het bestuur vastgesteld risicoprofiel. Ter voorbereiding op het nieuwe Beleidsplan 2016 – 2019 is het huidige Regionaal risicoprofiel (RRP) in 2014 geactualiseerd. Hierin zijn de belangrijkste risico’s v oor de regio Utrecht uitgewerkt en is tevens per gemeente een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste risicovolle en kwetsbare objecten. In de Wvr is opgenomen dat gemeenteraden geconsulteerd dienen te worden met betrekking tot het risicoprofiel, alvorens deze bestuurlijk kan worden vastgesteld.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Robert Paling, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

KADERNOTA VRU 2016

Conform de Wet veiligheidsregio's (Wvr) en de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Urecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting voor het volgende jaar voor aan de gemeenteraden met het verzoek hun zienswijze hierop te geven. Het financiële beleid voor 2016 is grotendeels eeen voortzetting van 2015 en past binnen de gemeentelijke begroting. Het college stelt daarom voor geen zienswijze in te dienen.

De raadzaal van Houten