Nieuw beleidskader Zonnevelden gaat voor kwaliteit

In de raad van 17 juni werd het nieuwe beleidskader voor Zonnevelden in de Houtense raad besproken. Een goed plan waar niet de eerste maar de beste plannen voorrang krijgen.

Voorzitter,

Vanavond behandelen wij het nieuwe beleidskader zonnevelden. Via deze kaders stelt de gemeente hoe in de toekomst initiatieven voor zonnevelden wordt beoordeeld.

Tot 2025 is er binnen Houten nog voor 55 hectare ruimte voor zonnevelden. Met deze spelregels en criteria van beoordeling wordt de voorkeur uitgeroepen voor projecten die goed zijn voor de mens, de natuur, en het landschap. Plannen die goed in het gebied passen, en meervoudig ruimtegebruik op het perceel toepassen. Projecten die niet goed aansluiten op deze normen en waarden kunnen worden geweerd, om de duurzame lokale initiatieven de voorrang te geven.

In het rondetafelgesprek spraken verschillende insprekers dan ook hun steun uit voor het raadsvoorstel. Zij gaven aan dat lokale initiatieven hiermee de ruimte krijgen waardoor onze eigen inwoners kunnen profiteren. De VVD onderstreept ook zeker de voorwaarde dat inwoners moeten kunnen participeren en profiteren van deze zonneparken. Graag zien wij deze lokale plannen tegemoet.

In het raadsvoorstel staat wel een punt dat volgens ons kan worden aangescherpt. Er wordt in de planning nog een mogelijkheid gegeven om de beleidskaders in 2023 aan te passen. Echter zitten wij dan nog vol in de fase waarin de realisatie nog bezig is, en er geen goede evaluatie heeft kunnen plaatsvinden. Om deze reden dienen wij een amendement in om pas in 2025 de beleidskaders te herijken. Een korte adempauze, waarin we de huidige kaders bekijken wanneer de projecten zijn gerealiseerd.

Voorzitter, ik rond af.

Naast isolatie en zon op dak zullen deze zonnevelden een waardevolle bijdrage leveren om Houten te verduurzamen. Wij verwachten dat Houtense ondernemers en aanpakkers hiermee kansen zien en pakken. Wij zien een zonnige toekomst tegemoet!

*Update*

Besluitvorming over dit raadsvoorstel is doorgeschoven naar 8 juli omdat de wethouder aangaf dat een door SGP ingediend Amendement juridisch niet uitvoerbaar is. SGP vroeg tijd om dit ook zelf nog te mogen toetsen, daar ging de raad mee akkoord.