Woningbouw in Schalkwijk kan goed in Wickengaard

In de raad van 17 juni werd woningbouw Wickengaard in Schalkwijk besproken. Ruud Vis betoogde dat de urgente vraag om woningbouw prima op deze locatie kan.

“Voorzitter,

Wickengaard heeft de gemoederen de afgelopen jaren beziggehouden binnen het hechte Schalkwijk. Mensen die graag uitzicht willen behouden op het groen, en een groep mensen die heel graag binnen Schalkwijk zich willen vestigen en een nieuw leven willen starten. Ook binnen deze Raad zijn verschillende opvattingen over hoe om te gaan met een initiatief op een stuk grond dat in particulier eigendom is. Wanneer er binnen de geldende gemeentelijke en provinciale kaders een particulier initiatief in ontwikkeling kan komen op particuliere grond, op welke gronden zal de Raad dan kunnen beoordelen dan dat niet kan? Wat is het nut van alle door deze Raad zelf vastgestelde beleidskaders als het niet gaat over om wat mag, maar als het ook gaat om wat wij als Raadsleden zouden willen of wenselijk vinden? Natuurlijk is het zo dat elk Raadslid zonder last die afweging kan maken, maar dan ligt willekeur wel op de loer. De door Raad vastgestelde kaders dienen we te respecteren. Dit is de basis waarmee wij willen aantonen aan onze inwoners maar ook aan initiatiefnemers op basis van welke uitgangspunten ze bepaald gedrag en handelen van een betrouwbare overheid kunnen verwachten. Op dit moment is er volgens mij geen enkele beleidsmatig kader waar dit initiatief niet in zou passen. Wanneer de kaders niet meer zouden voldoen, dienen we deze te actualiseren maar we kunnen niet de spelregels aanpassen gedurende het spel.

De gemeente is in dit dossier geen eigenaar of initiatiefnemer, en de participatie ligt dan ook bij de initiatiefnemer / de ontwikkelaar. Het is wel goed om vanuit de gemeente continue een rol te spelen in ook het verwachtingsmanagement naar de omgeving waar invloed op uitgeoefend kan worden en vooral ook waarop niet. De gemeente en ook wij als Raad gaan niet over het bepalen wat de verkoopwaarde van deze particuliere grond zou moeten zijn en dat is maar goed ook dat wij daar niet over gaan.

Het sentiment dat is ontstaan over de waarde van het groen dat zou gaan verdwijnen met deze bouwplannen en ook de daarin ontstane tegengestelde opvattingen, zijn tijdens het laatste rondetafelgesprek in een klap weggenomen. Of er nou gebouwd gaat worden of niet, de perenbomen zullen vanwege de kosten sowieso gekapt worden. Het lijkt me een vrij logische beslissing van de eigenaar van deze bomen ook omdat deze er vooral zelf over gaat wat te doen met zijn eigendom.

Voorzitter, ik wil extra aandacht vragen voor met name de verkeersveiligheid en het wateroverlast. Ondanks dat ik de gedane onderzoeken over verkeersafwikkelingen niet in twijfel trek, wil ik dat de verantwoordelijk wethouder er op toe ziet dat de verkeersafwikkeling tijdens de bouw maar ook zeker na oplevering nauwgezet monitort en verwacht hier een toezegging op ook dat er ingegrepen gaat worden wanneer hier ongewenste situaties zouden ontstaan op het gebied van verkeersveiligheid. Daarnaast kampen omwonenden al geruime tijd met wateroverlast en hebben ze angst dat met het realiseren van dit plan, dit zou kunnen verergeren. Ook graag hier de toezegging op dat de gemeente samen met betrokken partners hierin een adequate oplossing voor gaan bieden want dit heeft echt veel te lang geduurd.

Voorzitter ik ga afronden. De VVD kan instemmen met dit Raadsvoorstel omdat:

• De urgentie op de woningmarkt enorm is;
  • We verschillende en ook betaalbare woningen nodig hebben in de kern van Schalkwijk;
  • Er heel veel interesse is getoond in dit project door de vele reacties op dit plan; Het de weg opent voor meer woningbouw op andere locaties op het Eiland van Schalkwijk;
  • Het volledig past binnen de door de Raad eerder vastgestelde kaders;
  • We nu eindelijk na 5 jaar van het sluiten van de overeenkomst, dit dossier naar een volgende fase kunnen brengen wat voor duidelijkheid en zekerheid zorgt binnen de Schalkwijkse gemeenschap waarmee hopelijk de rust weer doet terugkeren.”

Het raadsvoorstel werd met ruime meerderheid aangenomen.