Samenwerking in Bestuur Regio Utrecht

Behalve allerlei onderwerpen binnen de gemeentegrenzen van Houten, waaronder de dossiers in de raad van afgelopen dinsdag waarover u op deze site kunt lezen, zijn er ook allerlei zaken die verder gaan dan de gemeentegrenzen, waaronder de samenwerking van een aantal gemeenten in de Bestuursregio Utrecht (zie www.regioutrecht.nl). De gemeente Houten is hier ook onderdeel van: wethouder van Dalen is lid van het Dagelijks Bestuur (DB) en raadsleden Peter de Laat en Marcel Dagniaux zijn lid van het Algemeen Bestuur (AB) namens de Houtense gemeenteraad.

Afgelopen week was de eerste vergadering van het AB na invoering van de wet Afschaffing Plusregio's. Een mooie aanleiding om dit eens onder de aandacht te brengen. Doordat de BRU geen plusregio meer is zijn de verkeer- en vervoertaken van de BRU per 1 januari 2015 overgegaan naar de provincie Utrecht. De BRU is nu dus een "gewone" gemeenschappelijke regeling en komend jaar nemen het AB en vervolgens de diverse gemeenteraden een besluit over voortbestaan van de gemeenschappelijke regeling of liquidatie. Het DB en AB blijven in 2015 aan om het jaar 2014 af te sluiten en samen met de regio de toekomst van regionale samenwerking vorm te geven.

Er is momenteel al een "informeel" samenwerkingsverband in de regio Utrecht onder de naar U10 (www.utrecht10.nl). Hier werken 10 gemeenten (Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Vianen, Woerden en Zeist) samen op de terreinen economie, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, bereikbaarheid, duurzaamheid en energietransitie én het sociale domein. Ook in 2015 blijven we ons inzetten voor de regionale samenwerking en voor het behartigen van de Houtense belangen in de regio.

Het logo van Bestuur Regio Utrecht