Winkeltijden eindelijk vrij in Houten!

De raadsvergadering van 10 februari stond voornamelijk in het teken van 2 langlopende dossiers. De verruiming van de winkeltijden is al jarenlang een discussiepunt in Houten en met name de VVD vond het de hoogste tijd dat de gemeenteraad nu haar verantwoording nam om een besluit te nemen.

Een aantal partijen waren het hier niet mee eens. Zij deden met een aantal inwoners een verzoek voor een raadgevend referendum. Het VVD statement hierover kunt u ook op deze site lezen. Het debat hierover was fel maar gelukkig was een meerderheid van de Raad (incl. GroenLinks) het met VVD Houten eens. Hierdoor kwam de Raad eindelijk na jaren discussie, via een inhoudelijk debat, toe aan besluitvorming.

Waar GroenLinks de VVD steunde in het verzet tegen een raadgevend referendum vonden ze het helemaal vrijlaten van de winkeltijden te ver gaan. Zij waren voor het minder vergaande alternatief. Daardoor haalde het voorstel voor volledig vrijgeven het net met een meerderheid van 1 stem (15-14). De meerderheid voor verruiming van de winkeltijden was dus gelukkig nog wat groter (17-12).

Naast grote tevredenheid bij de VVD was er ook teleurstelling omdat het tweede langlopende dossier, namelijk het voorstel voor bedrijfsverplaatsing van aannemersbedrijf van Dort, géén meerderheid haalde, ondanks voldoende inhoudelijke argumenten (zie het statement van Eef Stiekema op deze site) om voor te stemmen.

Naast bovengenoemde onderwerpen was het programma Ruimte geagendeerd maar omdat de voorgaande veel tijd in beslag namen en er veel amendementen waren ingediend bij dit onderwerp is besloten om de inhoudelijke behandeling te verplaatsen naar de volgende raadsvergadering.

Fractievoorzitter Eef Stiekema houdt het pleidooi voor verruiming voor winkeltijden