Statement VVD bij het verzoek tot referendum met betrekking tot verruimen winkeltijden

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD Houten fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de raadsvergadering van 10 februari 2015.

Voorzitter, VVD Houten is van mening dat een referendum over dit onderwerp en het daarmee samenhangende uitstel van een besluit waar in deze gemeente nu al jaren over wordt gesproken, niet op haar plaats is. In de referendumverordening wordt aangegeven dat de raad om dringende redenen kan besluiten om geen referendum te houden. Ik zal u toelichten waarom VVD Houten vindt dat daar hier sprake van is.

In 2014, nog geen jaar geleden, is ons door de kiesgerechtigde inwoners van Houten een duidelijk mandaat gegeven om de belangen van alle Houtense inwoners te vertegenwoordigen. In de verkiezingsprogramma’s en tijdens de campagne vorig jaar is het verruimen van winkeltijden een prominent onderwerp geweest.

Zo was de eerste stelling in ‘Houten Kiest’: Winkeliers moeten meer vrijheid krijgen om ook op zondag de winkel open te doen. Maar liefst 11.640 mensen vulden dit in: 20% was tegen de stelling (score 0-4), 16,5% stemde neutraal en 63 % was voor de stelling.

Voorzitter, VVD Houten gelooft niet dat het referendum het standpunt van, bijvoorbeeld mede initiatiefnemers, ChristenUnie en SGP zal wijzigen. Zal een raadgevend referendum de principes van deze, of andere partijen 180° doen draaien? De fractie van VVD Houten kan het zich niet voorstellen, te meer omdat vrijwel alle partijen zich in hun verkiezingsprogramma’s hebben uitgesproken over deze kwestie. Een referendum houden over een onderwerp waarvan de uitkomst in de gemeenteraad al vast staat, wekt dan ook verkeerde verwachtingen en leent zich daarom ook niet voor dit instrument.

De kiezers hebben nog geen jaar geleden op basis van de verkiezingsprogramma’s een duidelijke keuze gemaakt. Als van tevoren in feite al duidelijk is dat de kiezer zich over een onderwerp heeft uitgesproken en bovendien niemand zijn standpunt zal wijzigen naar aanleiding van het referendum, dan is dat verspilling van gemeenschapsgeld. De kosten voor een eventueel referendum zijn geraamd op € 50.000 tot € 69.000. Dat zijn hoge kosten om te horen wat al bekend is, zeker omdat de gemeente nog steeds een bezuinigingstaakstelling heeft.

Het mag geen verbazing wekken dat VVD Houten geen voorstander is van een referendum. Met dit instrument kan in theorie een minderheid haar wil opleggen aan zwijgende meerderheid. Die zwijgende meerderheid vertrouwt er namelijk op dat de gemeenteraad conform hun overtuiging, en het op basis daarvan door hen gegeven mandaat, kiest. De keuze was helder in de verkiezingsprogramma’s, in de campagne vorig jaar en in ‘Houten Kiest’: VVD, D66, PvdA, HA! en ITH scoorden allen een 7 of hoger op eerder genoemde stelling. Een ruime meerderheid in de raad is dus voor het geven van meer vrijheid aan winkeliers op dit punt. En daarmee ook aan burgers die op zondag kunnen winkelen als ze dit willen.

Als laatste wil de fractie van VVD Houten u wijzen op het feit dat de ondernemers en hun personeel over wie het hier gaat wellicht niet allen in Houten wonen en dus niet in de gelegenheid zijn om aan het referendum mee te doen.

De fractie van VVD Houten zal dan ook tegen het raadsvoorstel stemmen.