VVD statement bij raadsvoorstel verruiming winkeltijden

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD Houten fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de raadsvergadering van 10 februari 2015 bij de behandeling van het raadsvoorstel 'Verruiming Winkeltijden'.

Voorzitter, het mag geen verrassing zijn dat de fractie van VVD Houten een groot voorstander is van het wegnemen van beperkingen op de winkelopeningstijden. De ondernemer heeft de overheid namelijk niet nodig om te bepalen wanneer hij wil ondernemen. De Houtense winkeliers kunnen dan, indien zij dat wensen, aansluiten op de toenemende vraag van inwoners om op zondag te kunnen winkelen.

Dat een meerderheid van de inwoners en ondernemers van Houten dit wil is af te leiden uit meerdere bronnen. Ik zal een aantal hiervan nu toelichten.

• In het burgerpanelonderzoek over de zondagsopenstelling van levensmiddelwinkels was geen meerderheid tegen zondagsopenstelling.
  • Het overgrote deel (88%) van die tegenstanders gaf aan het oneerlijk te vinden dat de kleine ondernemer niet open zou mogen terwijl de levensmiddelenwinkels dat wel zouden kunnen. Ook bij de groep die neutraal scoorde vond 71% dit oneerlijk. Met het huidige raadsvoorstel wordt ruim tegemoet gekomen aan dit punt. Door in variant 1 de beperkingen volledig op te heffen kunnen alle ondernemers indien gewenst open op hetzelfde moment.
  • Het onderzoek onder winkeliers in Houten waarbij 60% voor het wegnemen van beperkingen is.
  • In gesprekken met winkeliers werd ons daarnaast duidelijk dat het wegnemen van beperkingen helpt in het aantrekken van nieuwe ondernemers om de regionale aantrekkingskracht te vergroten.
  • Deregulering, zorgen dat er minder regels zijn die onze inwoners en ondernemers beperken, is een van de speerpunten van deze coalitie. Op de Dag van de Toekomst in het kader van Houten 2025 bleek dat een schot in de roos. Het was een belangrijke conclusie van die dag: 49% van de aanwezigen wil minder regels.

Doordat steeds meer gemeenten in de omgeving van Houten wel inspelen op de toenemende vraag en dus de mogelijkheid hebben om op zondag open te zijn, lekt omzet weg naar die buurtgemeenten. Houten zet zichzelf op achterstand terwijl onze inwoners juist kiezen voor Houten als ‘Proeftuin’ (dé conclusie op de Dag van de Toekomst). Een Houten dat aantrekkelijk is voor bedrijven en jongeren, dat eigen initiatief en creativiteit stimuleert. Een Houten dat eigentijds, inspirerend en dynamisch is. De fractie van VVD Houten onderschrijft dat volledig en vindt dat het wegnemen van beperkingen op winkelopeningstijden hier naadloos op aansluit.

Voorzitter, door voor variant 1 (volledige vrijheid) te kiezen wordt tegemoet gekomen aan de wens van voor- en tegenstanders. De gemeente bepaalt namelijk niet of de winkels open mogen of niet, ondernemers kunnen dat zelf bepalen. Ook kunnen zij in onderling overleg en tezamen met de gemeente nadere invulling geven aan de winkeltijden. Zo is het bijvoorbeeld goed voorstelbaar dat er voor verschillende branches verschillende openingstijden gaan gelden.

De fractie van VVD Houten zal dan ook voor variant 1 in het raadsvoorstel stemmen.

Eef Stiekema tijdens de actie rondom koopzondagen