statement raadsvoorstel bedrijfsverplaatsing van dort

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD Houten fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de raadsvergadering van 10 februari 2015 bij de behandeling van het raadsvoorstel 'Bedrijfsverplaatsing van Dort'.

Het aannemersbedrijf Van Dort wil graag verhuizen van de huidige locatie aan het Groenedijkje 5 naar de Beusichemseweg 30. Op de oude locatie wordt het bedrijf beperkt in de bedrijfsvoering waardoor een verhuizing wenselijk is. Met de bedrijfsverplaatsing wordt er een bedrijf in het centrum van de oude Goyse kern verplaatst naar een plek in het buitengebied waarbij de afgebrande monumentale boerderij Looyendaal herbouwd wordt.

Wat VVD Houten betreft een prima initiatief dat steun verdient.

Bij enkele partijen leven zorgen ten aanzien van de spuitzonering. In dit raadsvoorstel wordt de methode ‘Nijmegen’ toegepast. Hierbij wordt, op basis van mogelijk te nemen maatregelen, de minimale afstand tussen het toepassen van gewasbescherming en gevoelige functies  bepaald.

De fractie van VVD Houten deelt deze zorgen niet, bovendien is jurisprudentie op dit punt nodig. De aankondiging van de familie van Oostrom dat de gang naar de Raad van State weer gemaakt zal gaan worden is hun goed recht. Dit zal uiteindelijk zelfs tot de gewenste jurisprudentie gaan leiden.

Het verzoek van de familie van Oostrom om het voorstel uit te stellen om te proberen ‘er samen uit te komen’ is in de ogen van de VVD fractie niet kansrijk gezien de historie van dit dossier.

De fractie van VVD Houten zal dan ook instemmen met het raadsvoorstel.

De bewuste locatie