Volle agenda gemeenteraad 5 oktober: Oude Dorp, Energiestrategie en nieuwbouw Velduil

Dinsdag 5 oktober is er weer een volle raadsagenda. Na het installeren van de Kinderraad wordt gedebatteerd over de Ontwikkelingsvisie Oude Dorp 2030, de Regionale Energie Strategie (RES) 1.0, Nieuwbouw Kindcentrum De Velduil en sporthal Eggeveld en de Aanbesteding Openbare Verlichting.

De raadsvergadering start om 18:45 uur met de installatie van de Kinderraad. Omdat er maar liefst 17 kinderen in de Kinderraad komen zullen hier alleen de fractievoorzitters van de politieke partijen bij kunnen zijn. Fantastisch om te zien dat steeds meer kinderen politiek geïnteresseerd zijn!
De gemeenteraadsvergadering start aansluitend om 19:30 uur. Helaas kan deze vanwege de maatregelen in het kader van COVID19 nog steeds niet fysiek bijgewoond worden door publiek. De vergadering wordt uiteraard wel live uitgezonden via Notubiz.

In de raadsvergadering wordt Arnold Biesheuvel tijdelijk aangesteld als raadslid voor de PvdA. Hij vervangt de wegens ziekte langere tijd afwezige Anneke Dubbink. Wij wensen Arnold veel wijsheid en succes toe en Anneke een voorspoedig herstel!

In de debatraad wordt als eerste gesproken over de de Ontwikkelingsvisie Oude Dorp 2030. Hierin wordt beschreven hoe een aantal keuzes voor het Oude Dorp met omwonenden is besproken en wat er in een later stadium nog verder geconcretiseerd moet worden. Duidelijk is dat het historisch karakter van het plein behouden moet worden, dat initiatieven die de sfeer en levendigheid bevorderen mooie kansen biedt voor het Oude Dorp en dat nader onderzoek nodig is ten aanzien van een uitbreiding van de Albert Heijn. Voor de lange termijn wordt gekeken of het Plein autoluw kan worden, voor nu wordt gekozen voor ‘parkeerluw’. Tot slot wordt gekeken hoe de historische verhalen van het Oude Dorp inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Raadslid Ruud Vis voert het woord voor de VVD.

In de Regionale Energie Strategie 1.0 wordt het zogenaamde bod van Houten voor de regio verwoord. Houten gaat daarin niet meer voorstellen dan wat er inmiddels in de pijplijn zit. Een goede keus wat de Houtense VVD betreft; Houten doet al veel meer dan de regionale partners en voorlopig is dat voldoende. Bij dit onderwerp is Eef Stiekema woordvoerder voor de VVD.

Daarna wordt gedebatteerd over de nieuwbouw van openbare basisschool (OBS) De Velduil en. De Velduil is een fusie tussen OBS Klavertje Vier en De Brug. Het plan omvat een nieuw schoolgebouw en een nieuwe sportzaal, een groot gedeelte van het plein wordt uitgevoerd als gazon zodat een prettig en groen schoolplein ontstaat. Karen Voshol voert hier het woord voor de VVD.

Tot slot wordt gesproken over de aanbesteding voor de Openbare Verlichting. Hierin stelt het college voor een aanbesteding te starten voor een beheer- en onderhoudscontract voor de openbare verlichting voor de komende 20 jaar. In de aanbesteding wordt onder meer rekening gehouden met het vervangen door LED armaturen om energiebesparing te realiseren. Bij dit onderwerp is Jan Rinkel de VVD woordvoerder.

1. Opening
    2. Tijdelijke toelating nieuw raadslid tot de gemeenteraad en aanwijzen plaatsvervangend voorzitter seniorenconvent
    3. Vaststellen agenda
    4. Vragen halfuur