VVD Statement bij Ontwikkelingsvisie Oude Dorp 2030

In de raadsvergadering van 5 oktober werd het raadsvoorstel Ontwikkelingsvisie Oude Dorp 2030 besproken. Raadslid Ruud Vis voerde namens de Houtense VVD het woord.

Voorzitter,

Voor ons ligt het resultaat van een intensief uitgevoerd consultatietraject waar veel stakeholders hun inbreng in hebben gehad. Zoveel mensen, zoveel meningen. Dat is niets nieuws. De Ontwikkelingsvisie Oude Dorp is wat mij betreft dan ook een document dat perfect weergeeft hoe de samenleving aankijkt tegen de ontwikkeling van het gebied het Oude Dorp. Partijen die jarenlang hebben lopen pleiten voor participatie en consultatie van inwoners bij de totstandkoming van beleid, zullen over dit onderdeel dan hopelijk ook tevreden zijn. Immers het college heeft zoveel mogelijk richting gegeven aan de consultatie met de onderwerpen vanuit de startnotitie. Heeft stelling genomen en recht gedaan aan die aandachtspunten die vanuit de consultatie duidelijk naar voren zijn gekomen en laat voor een deel nu ruimte open voor politieke keuzes die wij hier dienen te maken. Voorzitter ook deze manier van werken is niet nieuw in deze raad. Dit doen we met elk ander beleidsstuk of visie ook op deze manier.

Ik maak uit het ordevoorstel van de totale oppositie om het stuk van de agenda te halen op, dat de oppositie, net als de coalitie overigens, nog een aanscherping nodig heeft. Ik had eigenlijk gehoopt en verwacht dat als de oppositie met het ordevoorstel zich lijnrecht tegenover de coalitie zet, er dan ook vanuit de oppositie een breed gedragen voorstel zou zijn gekomen met de aanscherping die het zo mist op de verschillende onderdelen. En die voorzitter heb ik niet gezien. Maar wat mij betreft heeft de interventie wel een positief effect weten te genereren namelijk dat we dit nu toch met elkaar inhoudelijk bespreken en verdere richting proberen te geven.

Voorzitter, de VVD is content met het uitgangspunt om op dit moment het plein niet autovrij en autoluw te maken. Uit de consultatie is gebleken dat dit toch nog wel tot de nodige weerstand heeft geleid. Ik kan mij vinden om verder te onderzoeken in hoeverre we het parkeren op het Plein zouden kunnen verplaatsen. Er dient uiteraard rekening te worden gehouden dat omliggende woonwijken geen overlast gaan ervaren door het verplaatsten van parkeervoorzieningen. In het verlengde hiervan is de VVD tegen betaald parkeren en heeft daarom de motie van ITH medeondertekend.

Wat betreft de verkeersveiligheid zie ik kansen om de huidige knelpunten zoals die worden ervaren aan te gaan pakken. Al dan niet in relatie tot de ontwikkeling van de Albert Heijn. Ik heb het dan concreet over de bocht ten hoogte van de Read Shop en het fietspad voor de Roskam langs. Maar er zullen wellicht ook meer mogelijkheden zich aandienen wanneer er meer duidelijkheid ontstaat over de uitbreiding van de Albert Heijn. Deze uitbreiding gaan wij als Raad op een ander moment nog inhoudelijk beoordelen.

Om naast de auto de voetganger en de fiets op het Plein een prominentere plek te geven, gaan we mee in het idee van ‘ Auto te gast’ op het Plein. Ik denk dat we hierdoor richting geven aan een uitgangspunt / ambitie uit de startnotitie. We hebben dan ook het amendement van CDA medeondertekend.

Ik volg de keuze van het college waar het gaat om de uitbreiding van de Albert Heijn. Voor de VVD is de uitbreiding van de supermarkt geen bezwaar, mits de verkeersveiligheid er maar niet door gaat verslechteren en het liefst zien wij een verbetering van de verkeersafwikkeling op het Oude Dorp. We zijn uiteraard erg benieuwd naar de uitkomsten van de consultatie van de Ondernemer met voor-en tegenstander over de mogelijke uitbreiding. Ik hecht er veel waarde aan dat het authentieke karakter van het Plein bewaard blijft. Dit houdt concreet in dat de gevels om het Plein zoveel mogelijk hun huidige uitstraling dienen te behouden. De beleidslijn Bescherming historisch karakter van het Oude Dorp geeft hier de formele handvatten voor.

We vinden het als VVD belangrijk dat er met respect recht wordt gedaan aan een juiste plek voor het herdenkingsmonument en hebben daarom de motie van Groep Aanen medeondertekend.

Voorzitter, resumé naast de richting dat het college al heeft gegeven in deze ontwikkelvisie, geeft de VVD verdere invulling aan de ontwikkelvisie door;

• Het volgen van de uit de consultatieronde gekomen standpunt om het Plein niet autoluw en autovrij te maken;
  • Het verdere onderzoek naar parkeerluw te onderschrijven;
  • Het nu al concreet aanpakken van verkeersonveilige punten zoals bijvoorbeeld het fietspad voor de Roskam langs;
  • Het  inregelen van ‘Auto te gast’;
  • Geen principieel bezwaar tegen uitbreiding van de Albert Heijn;
  • Bescherming van de authentieke uitstraling door de beleidslijn te onderschrijven.