Rondetafelgesprekken 26 oktober over financiën gemeente en evaluatie referendum

Dinsdag zijn er weer rondetafelgesprekken. Gesproken wordt over de Tweede Bestuursrapportage 2021 en de Begroting 2022 voor de gemeente Houten. Daarnaast is ook een raadsinformatiebrief over de evaluaties met betrekking tot het dit jaar gehouden referendum geagendeerd.

De rondetafelgesprekken worden inmiddels weer in het gemeentehuis gehouden maar vanwege maatregelen in het kader van Covid-19 zijn deze nog niet te bezoeken. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via Notubiz.

Onder de tabel wordt per onderwerp kort samengevat waar de raadsvoorstellen over gaan.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:00uRaadzaal

Mathieu Cox

Raadsvoorstel Tweede Bestuursrapportage 2021

  

Mathieu Cox

Raadsvoorstel Begroting 2022




Eef Stiekema

Raadsinformatiebrief m.b.t, Evaluaties Referendum

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek staat ook het spreekrecht voor inwoners op het programma en worden de raads- en commissieleden bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering van 4 november besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Tweede Bestuursrapportage 2021

De tweede bestuursrapportage is tot stand gekomen in een periode waarin de impact van het coronavirus aan het afnemen is. Het lokale pakket aan sociaal-economische hulpmaatregelen is daarom niet verlengd na 1 juli 2021 terwijl de nog beschikbare coronamiddelen van het Rijk nog worden ingezet voor de thema’s waarvoor ze zijn verleend (cultuur, bijzondere bijstand, gemeentelijke schuldenbeleid e.d.). Mocht de crisissituatie terugkeren dan zoekt het college weer naar passende beheersmaatregelen. Verder is er sprake van een steeds toenemende vraag van jeugdigen naar hulp en ondersteuning. Uit de rapportage in het tweede kwartaal van RBL (Regionale Backoffice Lekstroom) blijkt een toename in kosten van €1,3 mln. We analyseren nog in hoeverre er sprake is van een tijdelijke toename als gevolg van de coronacrisis. Samen met de kostenontwikkeling in het derde kwartaal ontstaat een beter beeld over het structurele effect.

Mogelijke aanvullende compensatie van het rijk op de toenemende kosten van Jeugdhulp is bij het opstellen van de tweede bestuursrapportage nog niet bekend. De negatieve bijstelling op de kosten Jeugdzorg (en Wmo) wordt in deze tweede bestuursrapportage voor 2021 opgevangen door het positief effect van de meicirculaire 2021 over het gemeentefonds en diverse meevallers. Een belangrijke en hoopvolle meevaller is het uitblijven van de verwachte stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden, zelfs ondanks corona. De tussenrapportage 2021 van de WIL geeft een voordeel aan van €0,7 mln.

De omvang van de financiële bijstellingen van de tweede bestuursrapportage is €226.000 positief.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord bij dit onderwerp, Jan Rinkel is als VVD raadslid woordvoerder tijdens de debatraad.

Begroting 2022

De prognose voor het jaar 2022 is positief, de  jaren daarna negatief. De belangrijkste reden hiervoor is dat nu nog niet volledig rekening mag worden gehouden met uitspraak van de arbitragecommissie over het geschil tussen het Rijk en gemeenten over de structurele financiering van de jeugdzorg. De arbitragecommissie zegt namelijk dat gemeenten volledig moeten worden gecompenseerd voor het tekort (landelijk €1,8 miljard) op de kosten voor jeugdhulp. Omdat gemeenten vanaf 2023 slechts 75% van de te verwachten compensatie voor de hogere kosten voor jeugdhulp in de begroting mogen verwerken is er in de periode 2023-2025 sprake van negatieve begrotingssaldi. Indien een hogere dan 75% compensatie door het Rijk achterwege blijft is er sprake van een structureel tekort van circa € 1,0 miljoen vanaf 2023. In dat geval zijn ombuigingen noodzakelijk om de begroting structureel en reëel in evenwicht te houden. Ter voorbereiding hierop is een verkenning naar mogelijke ombuigingsrichtingen uitgevoerd. Het resultaat van deze verkenning is opgenomen in de paragraaf Ombuigingen. Het opbrengstpotentieel van deze verkenning ligt binnen een bandbreedte van €2,0 - €3,5 miljoen. Ruim voldoende om keuzes te maken om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen.

Indien het nieuwe kabinet besluit tot 100% compensatie, dan ziet de begroting er een stuk rooskleuriger uit: tussen +€200.000 en -€200.000 voor deze periode.

VVD commissielid Mathieu Cox voert dinsdag het woord bij dit onderwerp, Jan Rinkel is als VVD raadslid woordvoerder tijdens de debatraad.

Raadsinformatiebrief m.b.t. Evaluaties Referendum

Op 17 Maart 2021 werd voor het eerst een lokaal referendum gehouden in de gemeente Houten. Het referendum over de Ruimtelijke Koers Houten 2040 werd gecombineerd met de Tweede Kamerverkiezingen. Aangezien dit het eerste Houtense referendum is, is het belangrijk om gezamenlijk terug te kijken op dit proces. In de afgelopen periode hebben verschillende spelers, op verzoek van het college, evaluaties gehouden. De evaluatie van de referendumcommissie is geschreven vanuit haar eigen ervaringen en waarnemingen. De interne evaluatie van de projectleider Referendum is opgesteld op basis van gesprekken met betrokkenen uit de organisatie, de samenleving en de politiek. Vanzelfsprekend zijn opmerkingen vanuit het reguliere team Verkiezingen, die na iedere verkiezing een terugblik geven, hierin meegenomen.

In beide evaluaties klinkt waardering door dat het is gelukt om het referendum in zeer korte tijd te organiseren. Zeker aangezien dit de eerste keer was dat de gemeente Houten een lokaal referendum organiseerde. Beide evaluaties stellen dat de organisatie niet voorbereid was op het organiseren van een referendum. Voorbeelden hiervan zijn het niet hebben van een referendumcommissie, subsidieverordening of -regeling en handtekeningenformulieren. Uit de evaluaties blijkt dat het referendum volgens de regels is verlopen en dat de vastgestelde termijnen zijn gehaald. Daarnaast is er veel waardering voor het combineren van het referendum met de Tweede Kamerverkiezingen. Uiteraard zijn er naar aanleiding van dit eerste referendum ook verbeterpunten geconstateerd. Het college trekt op basis van de evaluaties de volgende vier conclusies:

  1. Het gekozen tijdspad was strak en heeft voor veel druk op de organisatie en de politiek gezorgd;
  2. De referendumverordening uit 2006 vraagt om een actualisatie;
  3. De verschillende rollen van het college, de raad, griffie en referendumcommissie blijken niet altijd even helder of eenduidig te zijn omschreven;
  4. Beide evaluaties stellen, soms indirect, dat de complexiteit van het onderwerp als gevolg had dat bepaalde processen ook complex werden.

VVD fractievoorzitter Eef stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.