Rondetafelgesprekken over onderzoek woningbouw Noordwest en Oost en Windpark Goyerbrug

Op 12 oktober zijn er weer rondetafelgesprekken, op de agenda staan het onderzoek naar gebiedsontwikkeling in Houten-Noordwest en Houten-Oost en een Raadsinformatiebrief over de gevolgen van het vernietigen van de vergunning door de Raad van State voor Windpark Goyerbrug.

De rondetafelgesprekken worden inmiddels weer in het gemeentehuis gehouden, vanwege de maatregelen in het kader van Covid-19 mogen er echter nog steeds geen bezoekers aanwezig zijn. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via Notubiz.

Onder de tabel wordt per onderwerp kort samengevat waar de raadsvoorstellen over gaan.

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:00uMSTeams / Notubiz

Ruud Vis

Onderzoek gebiedsontwikkeling Houten-Noordwest en Houten-Oost

Eef Stiekema

Raadsinformatiebrief Windpark Goyerbrug

In deze cyclus worden op 26 oktober rondetafelgesprekken gehouden over de volgende onderwerpen: de Tweede Bestuursrapportage 2021, de Begroting 2022 en de Raadsinformatiebrief over de evaluaties die gehouden zijn over het referendum dat dit jaar plaatsvonden. Meer informatie over deze onderwerpen volgt op een later moment.

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering 4 november besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Onderzoeksagenda gebiedsontwikkeling Houten-Noordwest en -Oost

Het college heeft een onderzoek uitgevoerd naar mogelijkheden tot gebiedsontwikkeling (woningbouw) in Houten-Noordwest en -Oost. Hiertoe heeft de raad het college opgeroepen in motie 105. Het onderzoek heeft inzichten, dilemma’s, vervolgvragen en aanbevelingen opgeleverd. Deze kunnen gebruikt worden bij mogelijke latere trajecten waarbij ruimtelijke keuzes worden gemaakt en/of een mogelijk traject voor vorming van een nieuwe ruimtelijke visie, strategie of anderszins voor Houten.

Het onderzoek is afgerond en wordt door middel van dit voorstel aangeboden ter vaststelling aan de gemeenteraad.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsinformatiebrief Windpark Goyerbrug

Op 28 juli 2021 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) de omgevingsvergunning voor Windpark Goyerbrug vernietigd.

Deze vernietiging is volledig terug te voeren op het zogenoemde Nevele-arrest van het Europese Hof van Justitie. Daaruit volgt dat voor de windturbinebepalingen van het landelijke Activiteitenbesluit (de normen voor geluid, slagschaduw en externe veiligheid) een milieubeoordeling, oftewel milieueffectrapportage (mer) vereist is. Die beoordeling heeft nooit plaatsgevonden. Daarom heeft de Afdeling deze normen in een eerdere uitspraak (Windpark Delfzijl, 30 juni 2021) buiten toepassing verklaard. De normen zijn niet van tafel, maar totdat de mer heeft plaatsgevonden mogen ze niet gebruikt worden voor nieuwe besluiten over een windpark. Voor besluiten die al onherroepelijk zijn, geldt dit niet.

Doorvertaling naar windpark Goyerbrug

Vanwege het Nevele-arrest heeft de Afdeling geoordeeld dat de gemeente er bij de beoordeling van de ruimtelijke aanvaardbaarheid (achteraf gezien) ten onrechte van is uitgegaan dat Windpark Goyerbrug zich bij de bouw en het gebruik van dat windpark heeft te houden aan de windturbinebepalingen van het Activiteitenbesluit. Daarom heeft de Afdeling de vergunning vernietigd.

De Afdeling heeft de andere beroepsgronden tegen Windpark Goyerbrug overigens niet inhoudelijk beoordeeld. Daarmee is deze uitspraak vooral procedureel van aard: de vergunning kende – met de kennis van nu – een juridisch gebrek. In de uitspraak over Windpark Delfzijl schetst de Afdeling twee mogelijkheden voor het herstellen van dit juridische gebrek:

1. Het alsnog uitvoeren van een (plan-)mer voor het Activiteitenbesluit ter onderbouwing van de normen. De staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat heeft per brief d.d. 6 juli 2021 aan de Tweede Kamer laten weten dit op te pakken. Zij verwacht dat het maximaal 2 jaar duurt voordat er weer landelijk geldende normen zijn. Dit lijkt een optimistische planning gezien 1) de benodigde voorbereiding (die overigens nog niet gestart lijkt te zijn), 2) de formele stappen en termijnen die staan voor een mer-beoordeling en 3) (vervolgens) de proceduretijd voor vaststelling van nieuwe regels. Tot nader order is dit echter de planning waar vanuit gegaan moet worden. Bovendien speelt hier de op handen zijnde inwerkingtreding van de Omgevingswet nog doorheen (voorzien per 1 juli 2022), die voor veel onzekerheid zorgt op dit vlak. Vanaf de inwerkingtreding gaan de normen uit het Activiteitenbesluit automatisch (via de zogenoemde bruidsschat) deel uitmaken van elk (lokaal) omgevingsplan. Het is dan (in algemene zin) niet meer aan de rijksoverheid, maar aan de gemeente om normen te stellen.

2. Een bevoegd gezag kan in de (nieuwe) omgevingsvergunning eigen normen stellen. Deze moeten wel specifiek voor de lokale situatie en goed onderbouwd zijn. De Afdeling heeft deze optie (nogmaals) expliciet benoemd in het persbericht over de uitspraak over Windpark Goyerbrug

De brief schetst de 4 verschillende “marsroutes” voor de gemeente voor Windpark Goyerbrug:

1. Zo spoedig mogelijk een nieuw besluit nemen op de aanvraag;
  2. Een nieuw besluit nemen op de aanvraag, maar besluitvorming uitstellen tot na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022;
  3. Pas een nieuw besluit nemen op de aanvraag als de nieuwe windturbinenormen door het rijk zijn vastgesteld;
  4. Het besluit overlaten aan de provincie.

De raadsfracties wordt gevraagd aan het einde van het Rondetafelgesprek aan te geven welke optie de voorkeur geniet.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.