Veiligheidsbeeld 2014: hoe veilig was Houten?

Afgelopen week werd de veiligheidsrapportage over 2014 uitgebracht. De criminaliteit in Houten, dat wil zeggen alle delicten opgeteld, nam met 1% toe. Nu kun je vraagtekens zetten bij het optellen van zeer verschillende misdrijven: een woninginbraak, mishandeling of overlast van door jongeren tellen even zwaar mee in het totaal. Dit terwijl er grote verschillen zijn in het veiligheidsgevoel bij deze delicten. Opvallend is dat de stijging in Houten afwijkt van de trend in de regio Midden-Nederland waar een daling van 7% genoteerd kon worden. Het is natuurlijk de vraag hoe dit mogelijk is, VVD Houten zal deze dan ook zeker stellen als komende dinsdag de cijfers worden toegelicht in een bijpraatavond op het gemeentehuis.

VERSCHUIVINGEN IN CRIMINALITEIT

In 2014 was er gelukkig een daling te zien in het aantal woninginbraken. Deze zeer impactvolle vorm van criminaliteit daalde in 2014 met 23% (regionaal was dat 20%), hierbij werd vooral in de zomer minder ingebroken (-60% t.o.v. 2013), in de laatste vier maanden van het jaar werd helaas een inhaalslag gepleegd (+50%) waardoor de cijfers minder positief werden dan gehoopt. Het aantal geslaagde inbraken kwam uit op 73. Dat waren er 16 minder dan in 2013. Een mooie trend, al is het voor de 73 huishoudens die werden geconfronteerd met een inbraak een schrale troost. Ook werd er minder ingebroken bij bedrijven, de teller stopte op 50 waar dit er in 2013 nog 86 waren.

Een forse stijging was er te noteren bij autoinbraken: +14%. Hier was de top tussen mei en augustus (+29%). In de regio daalde het aantal autoinbraken juist met 8%. Fractievoorzitter Eef Stiekema van VVD Houten sprak al vaker met politie en burgemeester over autoinbraken. Deze geven aan dat verzekerings- en leasemaatschappijen helaas onvoldoende maatregelen willen nemen om het inbreken in auto's te ontmoedigen. Houten heeft veel last van rondtrekkende autoinbrekers, zogenaamde mobiel banditisme. In cijfers die maandelijks op deze website gepubliceerd worden (bron www.stopdecriminaliteit.nl) werd al duidelijk dat vooral Doornkade (Expo), De Staart (carpoolplaats), de Koedijk (Colonie) en wijken in Houten Noord veel bezocht worden. VVD Houten pleitte dan ook meermaals voor ANPR camera's op de rondweg om autokrakers te ontmoedigen. Helaas tot nu toe nog zonder succes, het is de vraag hoe lang de burgemeester dit nog wil tegenhouden.

GEWELD

In 2014 namen geweldsmisdrijven ook met 1% toe. Ook hier lieten regionale cijfers een daling zien (-8%). Het is ook hier de vraag waarom Houten het hier slechter doet dan de regio. Er waren in de gemeente Houten grote verschillen tussen de verschijningsvormen van geweld. Zo namen het aantal bedreigingen fos toe (+49%) en het aantal mishandelingen af (-25%). Houten krijgt ook steeds meer last van misdrijven met grote impact als straatroof (5) en overvallen (stabiel op 4). Het aantal meldingen van zakkenrollen nam met 5% af. Opvallend is dat dit in de regio met 31% afnam en vooral plaatsvond van mei tot en met augustus.

Het aantal winkeldiefstallen nam toe met 4% (regionaal een daling van 3%). Helaas hebben de inspanningen van winkeliers om met het Keurmerk Veilig Ondernemen winkeldiefstallen te verminderen nog onvoldoende effect.

ONTEVREDEN

Al met al kan gesteld worden dat we niet tevreden kunnen zijn. Er zijn enkele lichtpuntjes (minder woninginbraken, minder mishandelingen en minder zakkenrollen), maar bij meerdere delicten was een stijging terwijl er regionaal juist een daling was (autoinbraken, geweld, vernielingen, winkeldiefstallen). VVD Houten wil tijdens de bijpraatavond aanstaande dinsdag graag horen welke acties hier opgenomen gaan worden.

Alle cijfers van het veiligheidsbeeld 2014 voor Houten