Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 27 januari over?

Op dinsdag 27 januari worden er weer rondetafelgesprekken gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

RAADPLEGING WINKELSLUITINGSTIJDEN

De raadpleging over de winkelsluitingstijden komt voort uit de nieuwe bestuursstijl; in plaats alleen een rondetafelgesprek te houden over het onderwerp is besloten tot een raadpleging. Op de website van de gemeente worden hiervoor belangstellenden uitgenodigd: inwoners, winkeliers en omwonenden kunnen allemaal meepraten. Het is wel nodig dat u zich hiervoor aanmeldt.

VERRUIMING WINKELTIJDEN

Het college heeft zich ten doel gesteld om de raad een voorstel te doen voor de verruiming van de winkeltijden. Het voorstel van het college is mede gebaseerd op de input die ondernemers en burgers hiervoor hebben geleverd. Via een ondernemersenquête en het burgerpanel is naar de visie van ondernemers en burgers gevraagd. De hieruit af te leiden standpunten zijn verwerkt in de notitie Winkeltijden Houten 2015. Hiermee biedt het college een basis voor het raadsdebat. In het raadsvoorstel worden twee varianten voorgelegd: de winkeltijden geheel over te laten aan de ondernemers, waarbij winkels alle zon- en feestdagen open kunnen zijn en er geen beperkingen meer gelden of de winkeltijden met beleid te verruimen, waarbij de hoofdregel wordt dat winkels op zon- en feestdagen tussen 12.00 uur en 19.00 uur open kunnen zijn.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Yvonne van Dijk. Dit omdat Eef Stiekema helaas verhindert is om bij de behandeling in de RTG aanwezig te zijn. In de debatraad zal Eef Stiekema wel woordvoerder zijn bij dit onderwerp. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

VASTSTELLING BESTEMMINGSPLAN BEDRIJFSVERPLAATSING VAN DORT

Op 11 februari 2014 heeft de gemeenteraad de vaststelling van het bestemmingsplan Van Dort behandeld. In de debatraad op die dag is besloten het van de agenda van de besluitvormende raad af te voeren. Het bestemmingsplan zou opnieuw in procedure gebracht worden zodra: er een algemeen beleidskader voor bedrijfsverplaatsingen zoals deze is vorm gegeven en er een uitspraak door de Raad van State is gedaan in het dossier Tull en ’t Waal.

De gemachtigde van de indiener van de zienswijze heeft de gemeente eind september 2014 in gebreke gesteld, omdat het bestemmingsplan niet binnen 12 weken na terinzagelegging van het ontwerp was vastgesteld. De termijn van 12 weken is afkomstig uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De gemeente heeft hier op gereageerd, waarna beroep is ingesteld. In deze beroepszaak is door de gemeente een verweerschrift ingediend. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna ABRvS) heeft uiteindelijk het beroep gegrond verklaard en de gemeente verplicht om binnen 12 weken na verzending van de uitspraak alsnog een besluit te nemen. Dit betekent concreet dat er vóór 13 februari 2015 een besluit omtrent de vaststelling genomen moet worden door de gemeenteraad.

Op 7 januari 2015 heeft de ABRvS uitspraak gedaan in het dossier Bouwlocaties Tull en ’t Waal. In die casus speelde ook het onderwerp “spuitzones” een centrale rol. Dat plan is op onderdelen vernietigd, onder andere omdat het “rapport Tholen” onvoldoende onderbouwing bleek te bieden. In dat rapport wordt uitgegaan van een voorgeschreven dosering van gewasbeschermingsmiddelen, waar volgens de ABRvS uitgegaan zou moeten worden van de maximale dosering. Om deze redenen is het voorliggende raadsvoorstel aangepast en wordt hierin nu ook uitgegaan van de maximale dosering.

Onderwerp van het bestemmingsplan: het timmer- en onderhoudsbedrijf Van Dort heeft het verzoek ingediend om het bedrijf van de huidige locatie aan het Groenedijkje te verlaten voor vestiging op het perceel Beusichemseweg 30. De oude bedrijfslocatie verandert in het bestemmingsplan van een bedrijfsbestemming in een woonbestemming voor één woning; de nieuwe locatie wijzigt van een woonbestemming naar een bedrijfslocatie met 3 bedrijfswooneenheden. Redenen voor het College om medewerking aan de bedrijfsverplaatsing te verlenen waren ondermeer versterking van het gemeentelijke monument aan de Beusichemseweg 30 en ontstening van het buitengebied.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek door Ruud Vis behandeld. De stukken kunt u terugvinden op bis.houten.nl

PROGRAMMA RUIMTE 2015

In het collegeprogramma 2014-2018 is een prominente plaats voor de nieuwe bestuursstijl: werken van buiten naar binnen, meer verantwoordelijkheid voor bewoners en bedrijven. Het Programma Ruimte 2015 is opgesteld als onderdeel van deze nieuwe werkwijze: sturing en regie op hoofdlijnen, ruimte aan partners voor ontwikkeling. Het programma werkt deze werkwijze uit in proces en organisatie en biedt de inhoudelijke kaders voor ruimtelijke ontwikkeling. In de inhoudelijke kaders zit de sturing op hoofdlijnen verankerd. Door middel van regie op gemeentelijk niveau, wordt flexibiliteit op locatieniveau geboden. Hierdoor ontstaat ruimte voor partners om invulling te geven aan de ruimtelijke ontwikkeling in Houten.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek door Robert Paling behandeld, in de raadsvergadering zal Ruud Vis het woord voeren. De stukken kunt u hier terugvinden.

VORMING PARTICIPATIERAAD

In samenspraak met de Wmo-raad en de Cliëntenraad Werk en Inkomen is een traject gestart waarin de huidige adviesraden getransformeerd worden tot één participatieraad voor het brede sociale domein. Dit proces wordt in nauwe samenwerking met de huidige raden doorlopen. De uitwerking en voorbereiding van de Participatieraad duurt tot 1 juli 2015 en zal resulteren in een raadsvoorstel met betrekking tot de Verordening Participatieraad.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek door Marcel Dagniaux behandeld. De stukken kunt u hier terugvinden.

Raadzaal Houten