Naast eerder genoemde onderwerpen staat ook de volgende onderwerpen op de agenda: de eerste begrotingswijziging 2021 van het Recreatieschap Stichtse Groenlanden, de evaluatie van de Innovatieagenda van Werk & Inkomen Lekstroom (WIL) 2019-2021, drie raadsinformatiebrieven over de stand van zaken bij Samen Veilig Midden Nederland, het Rekenkamerrapport over de Verbonden Partijen, de leidraad Communicatie en Participatie en een begrotingswijziging van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU).
Een bomvolle agenda dus meer veel en hele interessante onderwerpen! Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en de raadsvergadering.
De rondetafelgesprekken worden vanwege de maatregelen in het kader van Covid-19 weer digitaal gehouden. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via Notubiz.
Agenda 9 november
RTG | Tijd | Locatie | Wie | Onderwerp |
1 | 20:00u | MSTeams / Notubiz | Eef Stiekema | |
Robert Paling | ||||
Robert Paling | ||||
Ruud Vis | 1e Begrotingswijziging 2021 Recreatieschap Stichtse Groenlanden | |||
Eef Stiekema | ||||
2 | 20:00u | MSTeams / Notubiz | Karen Voshol | |
David Rentinck | ||||
Karen Voshol | ||||
David Rentinck |
Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente.
Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering 23 november besproken.
Samenvatting raadsvoorstellen
Integraal Ruimtelijk Perspectief U16
De inwoners van de regio Utrecht leven in een prachtige omgeving en in een regio die groeit. Het is voor elke huidige en toekomstige bewoner belangrijk dat men woont op een prettige en gezonde plek, in een passende woning, nabij voorzieningen en recreatiemogelijkheden, een baan of opleiding heeft en dat men comfortabel kan reizen tussen al deze bestemmingen. En de regio Utrecht is een populaire plek, vanwege de centrale ligging, de bloeiende economie en het goede leefklimaat. Deze populariteit vertaalt zich in krapte op woningmarkt, een enorme vraag naar woningen én naar ruimte voor nieuwe bedrijvigheid en het zet de groene ruimte en de bereikbaarheid onder druk. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Om de leefkwaliteit ook voor de toekomst te garanderen zijn keuzes nodig. Het moet een fijne plek blijven om te wonen, werken en recreëren, en waar ruimte is voor groene en duurzame initiatieven. Daarom maken we afspraken hoe de regio er in de toekomst uit ziet en leggen wij vast wat wij daarin belangrijk vinden.
De ontwikkelrichting is vastgelegd in een Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP). Het is een integraal ruimtelijke visie voor de regio op het gebied van groen en landschap, wonen, werken, mobiliteit en energie. Niet alles kan zomaar, want de optelsom van de wensen is op veel plekken groter dan de ruimte die we hebben. Er zijn daarom gezamenlijk keuzes gemaakt die altijd bijdragen aan het beter maken van het geheel en dat kan in de fase van het programmeren worden geconcretiseerd.
Het IRP is een regionale visie en geeft richting. Daarbij horen ook nog een aantal onzekerheden bij de uitwerking en realisatie. Het IRP moet daarom worden gezien als onze gezamenlijke regionale basis voor de samenwerking op inhoud en proces. Daarmee kunnen we als U16 de regie houden over de samenwerking met elkaar en met rijk, provincie en andere partners om de hoofdkeuzes scherper te maken en om de benodigde investeringen voor de uitvoering te krijgen.
VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.
Blijven bouwen, vertraging voorkomen
In de raad is in juni een motie aangenomen om de woningbouwproductie de komende tijd op peil te kunnen houden. Zonder actie zal de huidige voorraad aan plannen snel op zijn; gezien de doorlooptijd van nieuwe projecten is actie gewenst.
Concreet is in de motie gevraagd of er (zoek)locaties zijn waar op relatief korte termijn woningen voor jongeren, starters en senioren gebouwd kunnen worden. Naar aanleiding van de motie is er een bijpraatavond met de raad georganiseerd. Hier is verder gesproken over welke criteria van belang zijn bij deze ontwikkeling. Hieruit kwam naar voren dat de raad snelheid, betaalbare woningen voor genoemde doelgroepen, participatie en ruimtelijke kwaliteit essentieel vindt. Daarnaast ontbreekt het momenteel gemeente-breed aan een ruimtelijk kader om bouwplannen vorm te kunnen geven.
Criteria en Lijst met projecten
Het gesprek met de raad heeft geleid tot criteria die van belang zijn bij de relatief snelle ontwikkeling van woningen op locaties. Vervolgens is er een lijst met locaties opgesteld. Deze locaties zijn aan de hand van de (kwalitatieve) criteria allemaal beoordeeld. Zo is gekomen tot een lijst met locaties waarvan de verwachting is dat daar relatief snel tot woningbouwontwikkeling gekomen kan worden voor de gewenste doelgroep. Doel van deze beoordeling is om op basis van kwalitatieve en kwantitatieve criteria zo objectief mogelijk tot een goede afweging en prioritering te komen. Ook eventuele nieuwe locaties kunnen getoetst worden aan de hand van deze criteria. Het wordt hiermee een doorlopend toetsingskader waarbij ook nieuwe projecten of een wijziging in projecten mogelijk zijn. De raad zal hiervan op de hoogte worden gebracht als dit zich aandient.
De voorgestelde zeven locaties bieden ruimte voor de nieuwbouw van circa 500 woningen. Deze projecten kunnen naar verwachting binnen een periode van 5 jaar tot ontwikkeling zijn gekomen.
De locaties waar het college zich op wil richten zijn:
- Loerik 6 (Afronding Houten Vinex)
- Kantoor Viveste (Oude Dorp)
- Luno (Kokermolen)
- Locatie Molenzoom Zuid-Oost (Molenzoom 1-23)
- De Molen 37
- 2e fase oude gemeente huis (Standerdmolen)
- Forum (Locatie aan De Slinger; herontwikkeling Bibliotheek, Huis van Houten, eventueel College de Heemlanden).
VVD commissielid Robert Paling behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Ruud Vis woordvoerder bij dit onderwerp.
Onkruidbestrijding op verharding
Al enkele jaren is er op veel plekken in de gemeente meer onkruid op verharding dan de bedoeling is conform het Beeldkwaliteitskader Openbare Ruimte. Alleen in de drie centrumgebieden wordt momenteel de huidige beeldkwaliteitsnorm, namelijk dat minstens 80% van het areaal voldoet aan een B-niveau, gehaald.
Een belangrijke oorzaak voor de onvoldoende beeldkwaliteit van onkruid op verharding is dat de gemeente al enkele jaren geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruikt. We kunnen overal voldoen aan de huidige beeldkwaliteitsnorm zonder weer gebruik te maken van chemische bestrijdingsmiddelen, maar daarvoor is er jaarlijks minstens € 200.000- € 300.000 aan extra middelen nodig die niet beschikbaar zijn binnen de begroting.
Een wat lagere beeldkwaliteit kan ook nog een acceptabel beeld geven. Daarom wordt voorgesteld voor onkruid op verharding een wat lagere beeldkwaliteit te accepteren in de woongebieden, groengebieden en bedrijventerreinen, namelijk dat minstens 80% van het areaal minimaal voldoet aan een C-niveau. Daarvoor is nog wel beperkt extra inzet nodig om in het groeiseizoen de slechtste locaties met een D-niveau aan te pakken.
Tegelijkertijd kan communicatie over de redenen van het aanwezige onkruid zorgen voor meer acceptatie en een minder negatieve beleving. Ook kan het stimuleren/mobiliseren van bewoners en bedrijven om zelf een bijdrage te leveren aan het verwijderen van onkruid op verharding in de openbare ruimte mogelijk nog tot een beperkte kwaliteitsverbetering leiden. We blijven ook werken aan het ontstenen van plekken waar dat mogelijk is. Dit voorkomt ook onkruid op weinig gebruikte verharding.
De extra kosten van de gewijzigde aanpak zijn ca. € 26.000 per jaar. Hiervoor is dekking beschikbaar gekomen in het budget voor onkruidbestrijding op verharding.
VVD commissielid Robert Paling behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.
1e Begrotingswijziging 2021 Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Het Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) heeft de deelnemers de eerste begrotingswijziging 2021 toegestuurd voor zienswijze. Op 20 september 2021 heeft het Dagelijks Bestuur van het recreatieschap besloten de 1e begrotingswijziging 2021 aan de deelnemers toe te sturen om hier kennis van te nemen en zienswijzen in te kunnen dienen.
Verschillende ontwikkelingen binnen de bedrijfsvoering van RSG hebben geleid tot de begrotingswijziging. De voornaamste zijn:
- RMN voert voor het RSG de werkzaamheden uit. Recreatieschap Midden Nederland (RMN) heeft problemen om deze werkzaamheden uit te voeren door een gebrek aan personele capaciteit. Een aantal medewerkers van RMN is vertrokken en in verband met de opheffen van RMN worden deze vacatures niet meer ingevuld. De werkzaamheden worden nu uitgevoerd met externe inhuur. Hierdoor vindt er een budget-neutrale verschuiving plaats van salarislasten naar inhuur personeel.
- De verwerking van de financiële effecten van het geactualiseerde Meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP). Voor deze is de staat van onderhoud geïnventariseerd en zijn er aanpassingen gedaan waarmee wordt voldaan aan de wettelijke eisen van een MJOP.
- De tegenvallende opbrengsten als gevolg van de corona-maatregelen.
De geschetste ontwikkelingen leiden tot een tekort van € 61.840. Voorgesteld wordt om dit te dekken uit de algemene reserve.
VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.
Evaluatie Innovatieagenda WIL 2019-2021
In dit raadsvoorstel wordt na twee jaar innoveren met lokale werkteams beschreven wat de stand van zaken is in de samenwerking WIL – gemeenten en van de lokale projecten “Houtense werktafel” en “Op Koers”. Conclusie is dat het lokale werkteam een manier van werken heeft ontwikkeld, die een grotere doelgroep bereikt (niet alleen de mensen die naar werk kunnen) en dat de samenwerking met lokale partners aanzienlijk is verbeterd. Voor complexe casussen is “Op Koers” een werkwijze waarin verschillende partners participeren en die mensen die willen, maar van het kastje naar de muur worden gestuurd, de ondersteuning biedt die zij nodig hebben. De lokale Houtense dienstverlening geeft invulling aan de ambities die aan het begin van dit traject zijn gesteld.
Ambities die zijn vastgelegd in de visie Lekstroom Werkt 2020 en de innovatie-agenda en die vertaald zijn naar de praktijk in het traject van de innovatie-agenda. De uitvoering van de Innovatieagenda, de start van de lokale werkteams, was in de zomer van 2019. Oorspronkelijk was de looptijd van de innovatie-agenda beoogd tot eind 2020. Wegens corona is dit verlengd tot eind 2021. Recentelijk is de evaluatie van de Innovatieagenda afgerond. Het evaluatierapport omvat ook adviezen en een toekomstscenario’s voor de uitvoering van de Participatiewet en het lokale werken.
Het toekomstscenario dat wordt aanbevolen is een model waarbij enerzijds een aantal taken op het gebied van werk op regionaal niveau blijft liggen om aansluiting te houden met de arbeidsmarkt. Anderzijds geeft de gemeente direct sturing aan de werkzaamheden van het lokale werkteam. Dit laatste element zorgt er voor dat de Houtense gerichtheid en de samenwerking met wonen, welzijn, zorg en lokale ondernemers het best kan worden gewaarborgd. Dit scenario komt het meest overeen met de wijze waarop ook in de afgelopen periode is gewerkt.
Een meer ambitieuze aanpak vraagt om meer financiële middelen. Voor de uitbreiding van de opdracht van “De Houtense werktafel / Op Koers” ten opzichte van de werkteams bij WIL zijn geen structurele middelen vrijgemaakt. In de afgelopen twee jaar zijn de financiële middelen die beschikbaar zijn voor participatie met circa €100.000 afgenomen door afspraken over een andere verdeling op regionaal niveau. In 2022 zijn er nog incidentele middelen beschikbaar voor een goede lokale uitvoering. Echter vanaf 2023 is er maar een zeer beperkte omvang van personele inzet (4,2 FTE) en geld (€104.000) beschikbaar om invulling te geven aan de lokale dienstverlening. Om invulling te geven aan de ambities zijn meer financiële middelen nodig. Dit is een afweging die het nieuwe college in het collegeprogramma moet maken in het licht van de totale financiën.
In de samenwerkende WIL-gemeenten die door de invoering van de lokale werkteams echt anders is geworden is duidelijk geworden dat een aantal zaken nog niet goed lopen. 2022 wordt een implementatie-jaar om deze zaken goed te regelen. Daar zijn financiële middelen (€87.732) voor nodig bij WIL om dit vorm te geven.
VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.
Raadsinformatiebrieven Samen Veilig Midden Nederland (SVMN)
Op verzoek van een aantal raadsfracties zijn een drietal raadsinformatiebrieven over ‘Samen Veilig Midden Nederland’ geagendeerd voor dit rondetafelgesprek. Het betreft de volgende brieven:
- Raadsinformatiebrief doorbraakplan & dienstverlening SVMN van 10 maart 2021, deze brief werd geschreven naar aanleiding van een rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie Justitie en Veiligheid over de tekortkomingen in de jeugdbescherming in het land, getiteld ‘Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd’.
- Raadsinformatiebrief Regiovisie voor een veilig thuis 2020 van 10 maart 2021 over de door het college vastgestelde regiovisie “Voor een veilig thuis - Regiovisie Geweld hoort nergens thuis - regio Utrecht 2020.
- Raadsinformatiebrief m.b.t. dienstverlening, organisatieontwikkeling en rapportage inspecties SVMN van 6 juli 2021 waarin het college de raad informeerde over de ontwikkelingen bij SVMN. Deze gingen over de organisatieontwikkeling bij SVMN, de dienstverlening in het eerste kwartaal en de recente bevindingen van de inspectie.
VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.
Rekenkamerrapport Verbonden Partijen
De gemeenteraad van Houten kent een commissie verbonden partijen (CVP), die bij verordening van eind 2017 is ingericht. Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft. Het zijn vaak organisaties die voor meerdere gemeenten uitvoering geven aan beleid, bijvoorbeeld op het gebied van werk en inkomen, belastingen, afvalverwerking, etc.
Raadsbreed bestaat veel waardering voor de inzet en resultaten van de commissie. Tegelijk heerst het gevoel, ook bij de leden van de commissie, dat de raad onvoldoende ‘grip’ heeft op de diverse met de gemeente Houten verbonden partijen. Samengevat ziet de raad zich geregeld geconfronteerd met autonome financiële ontwikkelingen bij specifieke verbonden partijen, in verband waarmee een gebrek aan invloed wordt ervaren, leidend tot het gevoel dat met voorgelegde (budgettaire) voorstellen hoe dan ook moet worden ingestemd. De rekenkamer heeft onderzocht of (en zo ja hoe) de raad mogelijk meer, dus ook tijdig, en te baseren op afwegingen van inhoudelijke prestaties versus budgetten, sturing kan geven aan de met de gemeente Houten verbonden partijen.
VVD commissielid David Rentinck behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.
Leidraad Communicatie en Participatie
In Houten zijn veel inwoners, bedrijven, organisaties en ook de gemeente zelf actief met omgevingsinitiatieven. Dit zijn initiatieven die zorgen voor verandering in de (ruimtelijke) omgeving. Soms roepen die initiatieven bij anderen zorgen op, of wakkeren bij hen juist nieuwe ideeën en creativiteit aan. Daarom is het belangrijk dat initiatiefnemers hun ideeën en plannen ontwikkelen en uitvoeren in goed overleg met omwonenden en andere belanghebbenden. Zo zorgen we samen voor meer tevredenheid, verbeteren we verstandhoudingen en verhogen daarmee de aantrekkelijkheid van initiatieven en de Houtense leefomgeving als geheel.
De Leidraad Omgevingsinitiatieven & participatie ondersteunt initiatiefnemers bij het vervullen van deze participatieopgaven. De Leidraad biedt hen een nieuwe en duidelijke werkwijze voor het inrichten van participatieprocessen. Daarnaast biedt de Leidraad zowel aan inwoners als aan de gemeente handvatten om de kwaliteit van participatieprocessen te kunnen beoordelen; zowel aan het begin, tijdens als aan het eind van een traject. De weging of een participatieproces voldoende draagvlak heeft opgeleverd om tot besluitvorming over een initiatief te komen, blijft aan het college dan wel de raad.
De leidraad is het eerste publieksproduct dat gebaseerd is op de notitie Uitgangspunten Leidraad Omgevingsinitiatieven & participatie. Deze notitie vormt de basis voor het verder uitwerken en aanbieden van publieksvriendelijke informatie en ondersteuning en voor het ontwikkelingen en inrichten van passende werk- en besluitvormingsprocessen. Met zowel de Leidraad als de notitie loopt de gemeente vooruit op de Omgevingswet die een helder participatiebeleid verplicht stelt.
VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.
Begrotingswijziging 2021 GGDrU
De GGD-regio Utrecht (GGDrU) voert als gemeenschappelijke regeling voor 26 deelnemende gemeenten in de regio een aantal taken uit op het gebied van volksgezondheid. Op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de begrotingswijziging 2021-1.
In de GGDrU-begroting 2021–0 zijn reeds uitgangspunten voor de begroting van dit boekjaar benoemd. Met de voorliggende begrotingswijziging borduurt de GGDrU daarop voort, waarbij wordt aangesloten op de door het Algemeen Bestuur (AB) genomen besluiten ten aanzien van loon- en prijsindexering.
De belangrijkste mutatie in de voorliggende begrotingswijziging 2020-1 betreft de impact van Covid- 19. De financiële gevolgen van deze inzet door de GGDrU n.a.v. Corona brengen een noodzakelijke wijziging op de begroting van 2021 met zich mee. Voor onze gemeentebegroting is het effect nihil. Dit komt doordat het Rijk, net als vorig jaar, voorziet in de vergoeding van kosten en gederfde inkomsten.
Daarnaast is er sprake van een wijziging van de inwoner- en kindbijdrage die leidt tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage van Houten. Deze stijging wordt grotendeels verklaard door aanpassing in de loon- en prijsindexatie. Ook zijn enkele begrotingsposten geactualiseerd in deze begrotingswijziging zodat deze in lijn zijn met de verwachte realisatie over 2021.
Uw raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de zienswijze en op de begrotingswijziging 2021-1. Dit leidt tot een eenmalige stijging van de gemeentelijke bijdrage in 2021 van € 10.545, waarbij wordt voorgesteld om dit bedrag ten laste van het begrotingssaldo 2021 te brengen.
VVD commissielid David Rentinck behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Karen Voshol woordvoerder bij dit onderwerp.